Berta Sándor
Szalonképesebbé tenné a mobil webet Niklas Zennström
A szakembert, akinek a neve gyakorlatilag egybeforrt a Kazaa és a Skype létrehozásával és felvirágoztatásával, már új ötletek foglalkoztatják.
"A pontos időzítés rendkívül fontos, ha az ember sikert akar elérni" - hangsúlyozta Niklas Zennström a müncheni Digital Life Design konferencián. Az ötletgazdag svéd internetes befektető a rendezvényen illusztris társaságba került, hiszen a meghívott vendégek között volt Jimmy Wales, a Wikipedia alapítója és Mitchell Baker, a Mozilla Alapítvány vezetője is. Mindenesetre, ha Zennström valamit a fejébe vesz, akkor az általában semmi jót sem jelent a piaci szereplőknek. Elég csak a Kazaa-ra gondolni, ami gyökeresen megváltoztatta a zenei piacot, míg a Skype a távközlési cégeknek okozott és okoz mind a mai napig komoly problémát.
Éppen ezért nagyok az elvárások az Rdio programmal kapcsolatban is, amit a svéd szakember az Atomico befektetése céggel közösen indít el. Az Rdio átalánydíjas streamingszolgáltatás lenne. Zennström és kollégája, Janus Friis már tárgyalásokat folytat a nagy zenei kiadókkal és a jogvédő szervezetekkel a szükséges licencek megszerzéséről. Ennek ellenére közel sem biztos, hogy a zeneipar tárt karokkal várja az új piaci szereplőt. Bár korábban voltak hasonló próbálkozások a Real Networks, az MTV és a Yahoo részéről, a gond ezeknél a Kazaa és a Skype alapítója szerint mindig a nem megfelelő időzítés volt.
Úgy vélte, hogy a siker kulcsát az új mobil készülékek jelentik, mivel az eddigi üzleti modelleket mindig a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások kizárólag PC-s felhasználása korlátozta. Az új generációs mobil eszközök és az a tény, hogy a távközlési konszernek egyre inkább hajlandók megnyitni a hálózataikat más szolgáltatók előtt, azonban most megnövelik egy ilyen modell sikerének az esélyét.
"Eddig a mobil internet még nem ért el áttörést. Két év múlva viszont nagyon sok olyan embert fogunk látni, akik a mobil internethozzáféréseik segítségével töltik majd le a világhálóról a kedvenc zeneszámaikat. Bízom a fiatal vállalkozók innovációs erejében, akik a nagyvállalatoknál gyorsabban reagálnak a piac kihívásaira.< Ugyanaz a helyzet, mint az operációs rendszerek esetében: már senki sem beszél a Microsoftról. Rövid vagy hosszútávon, de mindenképpen a webalapú alkalmazások fognak felülkerekedni, mivel az Apple, a Google, a RIM és más platformokra való programozás túl drága. Ezeket a piaci változásokat ki kell használni" - szögezte le Niklas Zennström.
A szakember a konferencián beszélt arról is, hogy egyelőre nem akarja eladni a Skype-részvényeit, de nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a cég a tőzsdére megy.
"A pontos időzítés rendkívül fontos, ha az ember sikert akar elérni" - hangsúlyozta Niklas Zennström a müncheni Digital Life Design konferencián. Az ötletgazdag svéd internetes befektető a rendezvényen illusztris társaságba került, hiszen a meghívott vendégek között volt Jimmy Wales, a Wikipedia alapítója és Mitchell Baker, a Mozilla Alapítvány vezetője is. Mindenesetre, ha Zennström valamit a fejébe vesz, akkor az általában semmi jót sem jelent a piaci szereplőknek. Elég csak a Kazaa-ra gondolni, ami gyökeresen megváltoztatta a zenei piacot, míg a Skype a távközlési cégeknek okozott és okoz mind a mai napig komoly problémát.
Éppen ezért nagyok az elvárások az Rdio programmal kapcsolatban is, amit a svéd szakember az Atomico befektetése céggel közösen indít el. Az Rdio átalánydíjas streamingszolgáltatás lenne. Zennström és kollégája, Janus Friis már tárgyalásokat folytat a nagy zenei kiadókkal és a jogvédő szervezetekkel a szükséges licencek megszerzéséről. Ennek ellenére közel sem biztos, hogy a zeneipar tárt karokkal várja az új piaci szereplőt. Bár korábban voltak hasonló próbálkozások a Real Networks, az MTV és a Yahoo részéről, a gond ezeknél a Kazaa és a Skype alapítója szerint mindig a nem megfelelő időzítés volt.
Úgy vélte, hogy a siker kulcsát az új mobil készülékek jelentik, mivel az eddigi üzleti modelleket mindig a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások kizárólag PC-s felhasználása korlátozta. Az új generációs mobil eszközök és az a tény, hogy a távközlési konszernek egyre inkább hajlandók megnyitni a hálózataikat más szolgáltatók előtt, azonban most megnövelik egy ilyen modell sikerének az esélyét.
"Eddig a mobil internet még nem ért el áttörést. Két év múlva viszont nagyon sok olyan embert fogunk látni, akik a mobil internethozzáféréseik segítségével töltik majd le a világhálóról a kedvenc zeneszámaikat. Bízom a fiatal vállalkozók innovációs erejében, akik a nagyvállalatoknál gyorsabban reagálnak a piac kihívásaira.< Ugyanaz a helyzet, mint az operációs rendszerek esetében: már senki sem beszél a Microsoftról. Rövid vagy hosszútávon, de mindenképpen a webalapú alkalmazások fognak felülkerekedni, mivel az Apple, a Google, a RIM és más platformokra való programozás túl drága. Ezeket a piaci változásokat ki kell használni" - szögezte le Niklas Zennström.
A szakember a konferencián beszélt arról is, hogy egyelőre nem akarja eladni a Skype-részvényeit, de nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a cég a tőzsdére megy.