Berta Sándor
A visszaélésektől való félelem hátráltatja a netes kereskedelmet
Bár az internetes vásárlás az emberek mindennapjainak szerves részévé vált, sokan még mindig bizalmatlanok az online áruházakkal szemben.
A Fittkau & Maaß hamburgi piackutató cég felméréséből kiderült, hogy a legtöbb felhasználónak komoly adatvédelmi aggályai vannak az internetes boltokkal és szolgáltatásokkal kapcsolatban. A személyes adataik elvesztése vagy az azokkal való visszaélések miatt nem csak a kezdő internetezők, de a tapasztalt szörfölők is tartanak.
A piackutatók által megkérdezett 121 233 felhasználó 56 százaléka nyilatkozott úgy, hogy fél attól, hogy valaki vagy valakik visszaélhetnek az internetes rendelések közben megadott személyes adataikkal. A válaszadók 45 százaléka a termékek minőségértékelésének rossz lehetőségeit, míg 43 százalékuk a nem megbízható fizetési megoldásokat említette zavaró körülményként. A legfontosabb az volt, hogy hiába mondható valaki már tapasztalt internetezőnek, ettől még ugyanolyan mértékben fél az adatai elvesztésétől vagy az azokkal való visszaélésektől.
Az internetes regisztrációk során a megkérdezettek 66,1 százaléka adott meg szándékosan rossz információkat magáról amiatt, mert nem akart kéretlen reklámanyagokat kapni. Az emberek 62 százaléka pedig azért cselekedett így, mert nem akarta, hogy a személyes adatait az adott vállalat el- vagy továbbadja. A válaszadók 57,8 százaléka azzal indokolta a direkt rossz információk megadását, hogy így névtelenül szörfölhet a világhálón. 52,7 százalék viszont azért élt ezzel a lehetőséggel, mert a cégek túl sok személyes adatra kíváncsiak.
A többi válasz is elgondolkoztató: a felhasználók 27 százaléka szándékosan hamis nevet ad meg a regisztrációnál, és kevesebb, mint tíz százalékuk bízik abban, hogy az online boltok követik az általuk vállalt adatvédelmi előírásokat. A válaszadók kétharmada meg van győződve arról, hogy az internetes áruházak reklámcélokból visszaélnek a személyes információikkal. Ezek a tapasztalatok, illetve félelmek külön-külön is, de együtt méginkább meghatározzák a felhasználói szokásokat és el kell(ene), hogy gondolkoztassák az online boltok tulajdonosait.
A Fittkau & Maaß hamburgi piackutató cég felméréséből kiderült, hogy a legtöbb felhasználónak komoly adatvédelmi aggályai vannak az internetes boltokkal és szolgáltatásokkal kapcsolatban. A személyes adataik elvesztése vagy az azokkal való visszaélések miatt nem csak a kezdő internetezők, de a tapasztalt szörfölők is tartanak.
A piackutatók által megkérdezett 121 233 felhasználó 56 százaléka nyilatkozott úgy, hogy fél attól, hogy valaki vagy valakik visszaélhetnek az internetes rendelések közben megadott személyes adataikkal. A válaszadók 45 százaléka a termékek minőségértékelésének rossz lehetőségeit, míg 43 százalékuk a nem megbízható fizetési megoldásokat említette zavaró körülményként. A legfontosabb az volt, hogy hiába mondható valaki már tapasztalt internetezőnek, ettől még ugyanolyan mértékben fél az adatai elvesztésétől vagy az azokkal való visszaélésektől.
Az internetes regisztrációk során a megkérdezettek 66,1 százaléka adott meg szándékosan rossz információkat magáról amiatt, mert nem akart kéretlen reklámanyagokat kapni. Az emberek 62 százaléka pedig azért cselekedett így, mert nem akarta, hogy a személyes adatait az adott vállalat el- vagy továbbadja. A válaszadók 57,8 százaléka azzal indokolta a direkt rossz információk megadását, hogy így névtelenül szörfölhet a világhálón. 52,7 százalék viszont azért élt ezzel a lehetőséggel, mert a cégek túl sok személyes adatra kíváncsiak.
A többi válasz is elgondolkoztató: a felhasználók 27 százaléka szándékosan hamis nevet ad meg a regisztrációnál, és kevesebb, mint tíz százalékuk bízik abban, hogy az online boltok követik az általuk vállalt adatvédelmi előírásokat. A válaszadók kétharmada meg van győződve arról, hogy az internetes áruházak reklámcélokból visszaélnek a személyes információikkal. Ezek a tapasztalatok, illetve félelmek külön-külön is, de együtt méginkább meghatározzák a felhasználói szokásokat és el kell(ene), hogy gondolkoztassák az online boltok tulajdonosait.