Napi Online
Egy euróért kelt el az Electro World
A jó hírű Murányi és a nemrég bezárt ElektroPont elektronikai üzletláncok után az Electro World (EW) Magyarország anyavállalatának, a Dixons-csoportnak is beletört a magyar piacba a bicskája.
A cég a kilenc hazai áruházat működtető Electro World Magyarország Kft-t. egy euróért az EW Elektro Retail Ltd-nek értékesítette. A vevő mögött a jó magyar kapcsolatokkal bíró román TechnomarketDomo-csoport áll, amely Romániában indult, majd Délkelet-Európa vezető elektronikai láncává nőtte ki magát. A társaság jelenleg 250 egységet működtet Románia mellett Bulgáriában és Szerbiában. Terveiben szerepelt a régió nyugati felén, így a Magyarországon való terjeszkedés is, amelyhez jól jött az eladósorba került EW.
Pedig a Dixons leányvállalata, a skandináv Elkjop (amelyhez az EW közvetlenül tartozott) 2002-ben annyira komolyan vette a magyar piaci terjeszkedést, hogy rövid távon lényegében bedarálta a hazai elektronikai kereskedelmet a magas minőségű márkákkal és alacsony árakkal. Budaörsön, az első áruház nyitásakor a vásárlók párosával vették a tévékészülékeket, s nem sokkal volt kisebb a felhajtás a többi áruház nyitásánál sem. Az elemzők szerint az árleverés és a több száz milliós marketing terhét tolta maga előtt az áruházlánc és nem tudott kikeveredni az induláskor felhalmozott veszteségekből.
Bár az induló kampány gyors ismertséget hozott az EW-nek, ám a nagy vetélytárs Media Markt megrázta magát és kihasználva helyzeti előnyét (idősebb szereplő a magyar piacon), visszahódította a vásárlókat. Ráadásul felgyorsította terjeszkedését is. A két-három éve betokosodott elektronikai piacot törheti fel most a Domo-csoport. A cég tájékoztatása szerint a korábban eldőlt EW-fejlesztéseket tovább viszik, így két új áruház nyílik az idén - Miskolcon és a Budai Skála helyén lévő Allee kereskedelmi központban.
Az elemzők kissé furcsállják, hogy nem maga a Domo volt a vásárló, kérdéses továbbá az is, honnan szerzi be az árut a hálózat. A Dixons-éra alatt a cég még Magyarországon gyártott elektronikai terméket is csak a brnói központból rendelhetett, közvetlen kapcsolata egyetlen magyar importőrrel vagy termelővel sem volt. Úgy tudjuk, a Domo hivatalosan még egyetlen hazai képviseletet sem keresett meg. Romániában drágábbak az elektronikai termékek, vagyis onnan szállítani nem kifizetődő, ezért sokan úgy vélik, rövid távon a lengyel piacról kerülnek Magyarországra az áruk. A hazai gyártók ugyanakkor bizakodnak: az új tulajdonos szakmai tapasztalata és 600 millió eurós múlt évi árbevétele reményt kelt a a márkaképviseletekben.
A háztartási elektronikai eszközök piacán a fizetőképes kereslet visszaesése komoly gondokat okoz valamennyi kereskedőnek - ám nem feltétlenül a közvetlen forgalomcsökkenés miatt. A gyártók által megkövetelt értékesítési tervek növekvő tendenciát várnak el a partnerektől - a jelentős összegű bónuszok kifizetését ezeknek az értékesítési terveknek a teljesüléséhez kötik. Ezek elmaradása miatt a kereskedő cégek elesnek bevételeik azon részétől, amelyre profitabilitásuk épül, hiszen a marzsok minimálisak, a termékeket sokszor beszerzési ár alatt értékesítik.
"Egy veszteséges céget vásároltunk, amelynek felfuttatásához rengeteg munkára és komoly tőkeinfúzióra van szükség. Megkaptuk a cég készletállományát, állóeszközeit, de tartozásait, kötelezettségeit is. A kilenc áruház hosszú és bonyolult újraszervezési folyamat előtt áll, ám a hálózat reményeink szerint egy éven belül nyereségessé válhat. Ehhez elengedhetetlen az áruházak felületeinek és költségeinek optimalizálása, egy megfelelő, bővített kínálat, valamint számos újdonságnak számító szolgáltatás bevezetése." - nyilatkozta Szarvadi Loránd, a Domo vezérigazgatója.
"A cég egyik fő problémája a helyenként túlméretezett üzletfelület, ezért nagy a valószínűsége annak, hogy ezekben a boltokban "shop in shop" típusú üzleteket alakítunk ki. Mivel a Domo Bukarestben Toyplex néven már üzemeltet játékáruházat, elképzelhető, hogy az EW-szakboltokban játékok is felkerülnek a polcokra - de ettől nem változik az áruház eredeti műszaki profilja. Hangsúlyozni akarom: ezek még nem eldöntött tények - a szerződést csak hétfő este írtuk alá. Az idén legkevesebb két új áruházat nyitunk - ezekre aláírt, megörökölt szerződéseink vannak. A következő két-három évben további egységekkel bővítenénk az áruházláncot - elsősorban vidéki városokban tervezünk új nyitásokat. Szándékaink szerint a magyar szakáruházak száma 2012-ben eléri majd a húszat - a csoport stratégiájában kiemelt helyen szerepel a további terjeszkedés." - tette hozzá a vezérigazgató.
Németh Bernadett, az Euler-Hermes Hitelbiztosító iparági elemzője szerint az EW hazai helyzete akkor pecsételődött meg, amikor az alapvetően élelmiszer-ipari láncként ismert multik egyre agresszívabban léptek fel a non-food szegmensben is - sikerrel alkalmazva azt az élelmiszereknél alkalmazott technikát, hogy a beszerzési ár alatt kínált termékek kieső hasznát meg lehet keresni egyéb termékek eladásán. Hozzájárult a csődhöz az is, hogy az EW-lánc nem volt méretgazdaságos.
A DSG már korábban tervezte az EW-lánc értékesítését, a bekövetkezett válság azonban ezt nehezítette, sőt a finanszírozás fenntartásáért az Euler-Hermes szerint áprilisban a Dixons 2 milliárd forintos tőkeemelést is végrehajtott a cégnél. Az Euler-Hermes információi szerint a vevő cégcsoport tagjai az Equest Investments Balkans LTD cégen keresztül kapcsolódnak egymáshoz, amely társaság pénzügyi befektetőként tevékenykedik (Virgin-szigeteki bejegyzésű és jegyzik a londoni tőzsdén), ám a hitelbiztosító szerint számos tényező nehezíti a cégcsoport teljes körű megítélését.
A cég a kilenc hazai áruházat működtető Electro World Magyarország Kft-t. egy euróért az EW Elektro Retail Ltd-nek értékesítette. A vevő mögött a jó magyar kapcsolatokkal bíró román TechnomarketDomo-csoport áll, amely Romániában indult, majd Délkelet-Európa vezető elektronikai láncává nőtte ki magát. A társaság jelenleg 250 egységet működtet Románia mellett Bulgáriában és Szerbiában. Terveiben szerepelt a régió nyugati felén, így a Magyarországon való terjeszkedés is, amelyhez jól jött az eladósorba került EW.
Pedig a Dixons leányvállalata, a skandináv Elkjop (amelyhez az EW közvetlenül tartozott) 2002-ben annyira komolyan vette a magyar piaci terjeszkedést, hogy rövid távon lényegében bedarálta a hazai elektronikai kereskedelmet a magas minőségű márkákkal és alacsony árakkal. Budaörsön, az első áruház nyitásakor a vásárlók párosával vették a tévékészülékeket, s nem sokkal volt kisebb a felhajtás a többi áruház nyitásánál sem. Az elemzők szerint az árleverés és a több száz milliós marketing terhét tolta maga előtt az áruházlánc és nem tudott kikeveredni az induláskor felhalmozott veszteségekből.
Bár az induló kampány gyors ismertséget hozott az EW-nek, ám a nagy vetélytárs Media Markt megrázta magát és kihasználva helyzeti előnyét (idősebb szereplő a magyar piacon), visszahódította a vásárlókat. Ráadásul felgyorsította terjeszkedését is. A két-három éve betokosodott elektronikai piacot törheti fel most a Domo-csoport. A cég tájékoztatása szerint a korábban eldőlt EW-fejlesztéseket tovább viszik, így két új áruház nyílik az idén - Miskolcon és a Budai Skála helyén lévő Allee kereskedelmi központban.
Az elemzők kissé furcsállják, hogy nem maga a Domo volt a vásárló, kérdéses továbbá az is, honnan szerzi be az árut a hálózat. A Dixons-éra alatt a cég még Magyarországon gyártott elektronikai terméket is csak a brnói központból rendelhetett, közvetlen kapcsolata egyetlen magyar importőrrel vagy termelővel sem volt. Úgy tudjuk, a Domo hivatalosan még egyetlen hazai képviseletet sem keresett meg. Romániában drágábbak az elektronikai termékek, vagyis onnan szállítani nem kifizetődő, ezért sokan úgy vélik, rövid távon a lengyel piacról kerülnek Magyarországra az áruk. A hazai gyártók ugyanakkor bizakodnak: az új tulajdonos szakmai tapasztalata és 600 millió eurós múlt évi árbevétele reményt kelt a a márkaképviseletekben.
A háztartási elektronikai eszközök piacán a fizetőképes kereslet visszaesése komoly gondokat okoz valamennyi kereskedőnek - ám nem feltétlenül a közvetlen forgalomcsökkenés miatt. A gyártók által megkövetelt értékesítési tervek növekvő tendenciát várnak el a partnerektől - a jelentős összegű bónuszok kifizetését ezeknek az értékesítési terveknek a teljesüléséhez kötik. Ezek elmaradása miatt a kereskedő cégek elesnek bevételeik azon részétől, amelyre profitabilitásuk épül, hiszen a marzsok minimálisak, a termékeket sokszor beszerzési ár alatt értékesítik.
"Egy veszteséges céget vásároltunk, amelynek felfuttatásához rengeteg munkára és komoly tőkeinfúzióra van szükség. Megkaptuk a cég készletállományát, állóeszközeit, de tartozásait, kötelezettségeit is. A kilenc áruház hosszú és bonyolult újraszervezési folyamat előtt áll, ám a hálózat reményeink szerint egy éven belül nyereségessé válhat. Ehhez elengedhetetlen az áruházak felületeinek és költségeinek optimalizálása, egy megfelelő, bővített kínálat, valamint számos újdonságnak számító szolgáltatás bevezetése." - nyilatkozta Szarvadi Loránd, a Domo vezérigazgatója.
"A cég egyik fő problémája a helyenként túlméretezett üzletfelület, ezért nagy a valószínűsége annak, hogy ezekben a boltokban "shop in shop" típusú üzleteket alakítunk ki. Mivel a Domo Bukarestben Toyplex néven már üzemeltet játékáruházat, elképzelhető, hogy az EW-szakboltokban játékok is felkerülnek a polcokra - de ettől nem változik az áruház eredeti műszaki profilja. Hangsúlyozni akarom: ezek még nem eldöntött tények - a szerződést csak hétfő este írtuk alá. Az idén legkevesebb két új áruházat nyitunk - ezekre aláírt, megörökölt szerződéseink vannak. A következő két-három évben további egységekkel bővítenénk az áruházláncot - elsősorban vidéki városokban tervezünk új nyitásokat. Szándékaink szerint a magyar szakáruházak száma 2012-ben eléri majd a húszat - a csoport stratégiájában kiemelt helyen szerepel a további terjeszkedés." - tette hozzá a vezérigazgató.
Németh Bernadett, az Euler-Hermes Hitelbiztosító iparági elemzője szerint az EW hazai helyzete akkor pecsételődött meg, amikor az alapvetően élelmiszer-ipari láncként ismert multik egyre agresszívabban léptek fel a non-food szegmensben is - sikerrel alkalmazva azt az élelmiszereknél alkalmazott technikát, hogy a beszerzési ár alatt kínált termékek kieső hasznát meg lehet keresni egyéb termékek eladásán. Hozzájárult a csődhöz az is, hogy az EW-lánc nem volt méretgazdaságos.
A DSG már korábban tervezte az EW-lánc értékesítését, a bekövetkezett válság azonban ezt nehezítette, sőt a finanszírozás fenntartásáért az Euler-Hermes szerint áprilisban a Dixons 2 milliárd forintos tőkeemelést is végrehajtott a cégnél. Az Euler-Hermes információi szerint a vevő cégcsoport tagjai az Equest Investments Balkans LTD cégen keresztül kapcsolódnak egymáshoz, amely társaság pénzügyi befektetőként tevékenykedik (Virgin-szigeteki bejegyzésű és jegyzik a londoni tőzsdén), ám a hitelbiztosító szerint számos tényező nehezíti a cégcsoport teljes körű megítélését.