Berta Sándor
Apple: nem könnyű a munkatársak élete
Az Apple korábbi alkalmazottai nem hétköznapi munkahelyi légkörről számoltak be a The New York Timesnak.
Az állandó ellenőrzés légköre, a folyamatos bizalmatlanság és már szinte paranoid titoktartási kötelezettségek jellemzik a céget - állítja több egykori dolgozó. Emellett mindenütt megfigyelhetők a biztonsági emberek, a térfigyelő kamerák és a rendszeresen vizsgálják azt is, hogy ki vagy kik szivárogtathattak ki bizonyos információkat a sajtónak.
Aki például egy fontos projekten dolgozott, annak a legnagyobb fokú titoktartási kötelezettséget kellett vállalnia azzal kapcsolatban, minden reggel az irodájába vezető úton igazolnia kell magát és végül egy számkódot is meg kell adnia. Csak ezután léphet be a helyiségébe és kezdhet el dolgozni. Az irodák zömét szintén kamerákkal figyelik. Akik a terméktesztelési részlegen dolgoznak, azoknak minden vizsgált eszközt fekete lepellel kell letakarniuk. Amennyiben ezt elmulasztják és egy termék szabadon marad, azonnal kigyullad a riasztólámpa.
"Egyszerűen szuperparanoidok, ha a biztonságról van szó. Még soha nem éltem át hasonlót, egyetlen más cégnél sem" - nyilatkozta Mark Hamblin, aki az Apple iPhone érintőképernyős technológiáján dolgozott és aki tavaly hagyta el a vállalatot. A szigorú titoktartási kötelezettségek miatt a cég alkalmazottai, hasonlóan a kívülállókhoz, maguk sem tudják egy új termék bemutatási vagy piacra dobási időpontját. "Ott voltam az iPod debütálásakor, aminek időpontját egyetlen kollégám sem sejtette" - mondta Edward Eigerman, aki négy éven át volt az Apple rendszerfejlesztője és akit 2005-ben bocsájtottak el a társaságtól.
A vállalat a kiszivárogtatások megelőzésére érdekes módszerekkel él. Időnként például kifejezetten az árakra és a funkciókra vonatkozó hamis információkat dob be a köztudatba, hogy így találja meg a sajtót informáló dolgozókat, akiket utána azonnal elbocsájtanak. Philip Schiller, az Apple marketingügyekért felelős alelnöke rendszeresen ismerteti belső bemutatókon az új termékeket, ahol direkt hamis árakat és funkciókat közöl.
Nyilvánvaló, hogy elsősorban az ipari kémkedés miatt minden gyártó igyekszik védeni a titkait. Azonban, a megszólaló egykori alkalmazottak egyöntetű véleménye szerint az Apple esetében a vezetők már túlzásokba estek.
Az állandó ellenőrzés légköre, a folyamatos bizalmatlanság és már szinte paranoid titoktartási kötelezettségek jellemzik a céget - állítja több egykori dolgozó. Emellett mindenütt megfigyelhetők a biztonsági emberek, a térfigyelő kamerák és a rendszeresen vizsgálják azt is, hogy ki vagy kik szivárogtathattak ki bizonyos információkat a sajtónak.
Aki például egy fontos projekten dolgozott, annak a legnagyobb fokú titoktartási kötelezettséget kellett vállalnia azzal kapcsolatban, minden reggel az irodájába vezető úton igazolnia kell magát és végül egy számkódot is meg kell adnia. Csak ezután léphet be a helyiségébe és kezdhet el dolgozni. Az irodák zömét szintén kamerákkal figyelik. Akik a terméktesztelési részlegen dolgoznak, azoknak minden vizsgált eszközt fekete lepellel kell letakarniuk. Amennyiben ezt elmulasztják és egy termék szabadon marad, azonnal kigyullad a riasztólámpa.
"Egyszerűen szuperparanoidok, ha a biztonságról van szó. Még soha nem éltem át hasonlót, egyetlen más cégnél sem" - nyilatkozta Mark Hamblin, aki az Apple iPhone érintőképernyős technológiáján dolgozott és aki tavaly hagyta el a vállalatot. A szigorú titoktartási kötelezettségek miatt a cég alkalmazottai, hasonlóan a kívülállókhoz, maguk sem tudják egy új termék bemutatási vagy piacra dobási időpontját. "Ott voltam az iPod debütálásakor, aminek időpontját egyetlen kollégám sem sejtette" - mondta Edward Eigerman, aki négy éven át volt az Apple rendszerfejlesztője és akit 2005-ben bocsájtottak el a társaságtól.
A vállalat a kiszivárogtatások megelőzésére érdekes módszerekkel él. Időnként például kifejezetten az árakra és a funkciókra vonatkozó hamis információkat dob be a köztudatba, hogy így találja meg a sajtót informáló dolgozókat, akiket utána azonnal elbocsájtanak. Philip Schiller, az Apple marketingügyekért felelős alelnöke rendszeresen ismerteti belső bemutatókon az új termékeket, ahol direkt hamis árakat és funkciókat közöl.
Nyilvánvaló, hogy elsősorban az ipari kémkedés miatt minden gyártó igyekszik védeni a titkait. Azonban, a megszólaló egykori alkalmazottak egyöntetű véleménye szerint az Apple esetében a vezetők már túlzásokba estek.