Napi Online
Kritikus időszak előtt az Apple
Az Apple vezére bejelentette, hogy egészségi állapota miatt fél évre kiszáll a cég vezetéséből. Kérdés, vajon az iPhone gyártója túléli-e a Steve Jobs átmeneti, vagy akár végleges hiányát?
Steve Jobs múlt hét szerdán jelentette be, hogy júniusig kiszáll az Apple vezetéséből az eredetileg gondoltnál "összetettebb" egészségügyi problémája miatt. Az Apple-vezért öt éve hasnyálmirigyrákkal kezelték, amelyet úgy lehetett tudni, sikeresen leküzdött, mostanra viszont állandósultak a pletykák arról, hogy visszatért a betegsége. Az elmúlt héten pedig már beismert annyit, hogy hormonproblémákkal küzd, és lemondta a MacWorld Expo nyitóbeszédét, amelyet a cég marketingvezetője tartott meg helyette.
Az Apple-fanok által guruként tisztelt Jobs vezette a cég megújulását, amikor 1996-ban visszatért, és réteg-számítógépgyártóból olyan sikeres mainstream lifestyle-márkát csinált belőle, amely számos fontos szegmensben trendeket diktál a személyi számítógépektől a telefonokon át a zenelejátszókig. Eközben azonban az Apple-márka és Jobs szinonimákká válták - hogy mennyire, az majd pont ma, az amerikai tőzsdék nyitásakor derül ki.
Jobs 2000 júliusában (balra fenn), 2003 novemberében, 2005 szeptemberében, 2006 szeptemberében (balra lenn), 2007 januárban és 2008 szeptemberében (jobbra lenn) - szembetűnő a változás
Az Advertising Age szerint a kérdés az, hogy az elmúlt tizenkét évben kialakult-e olyan cégkultúra, amely túléli Jobs-t. A márka szempontjából a jó hír az, hogy Jobs lényegében egyetlen dolgot csinált: létrehozta azt a szervezetet, amely az Apple-séget termeli - idézik Allen Adamsont, a Landor Associates márkaügynökség New York-i irodájának ügyvezetőjét. A lap a Jobs által szintén irányított Pixar animációs stúdió példáját hozza fel igazolásképpen, amely a vezető távozása, majd a cég a Disney-be való beolvadása után is megőrizte egyediségét, nem kis részben John Lasseter kreatívvezetőnek köszönhetően.
Az elemzők szerint az Apple-nél ugyanígy megvan a csapat amelyben Jobs egyfajta szerkesztői szerepet vállalt magára, válogatva a hozzá érkező ötletekből. A céget mostantól júniusig átvevő ügyvezető, Tim Cook már irányította a céget korábban, amikor Jobst a rákkal kezelték, mellette pedig ott van Jonathan Ive, az Apple-termékek vezető dizájnere, és Philip Schiller marketingvezető is, hogy Cook munkáját segítse.
A Jobs nélküli érára való felkészülés egyik útja az lehetne, ha ezen vezetők egy részét - például az eszközök kinézetéért felelős Ive-ot az előtérbe tolják. Érdekes lett volna többet megtudni róla, ez mélyebbé és gazdagabbá tette volna a márkát - mondja David Murphy, a Barrie D’Rozario Murphy márkainnovációs ügynökség társvezetője Ive-ról. Előbb-utóbb minden vezető távozik, ezért minden cégnek tennie kell azért, hogy az összes érdekelt fél ismerje a mögöttük álló csapat képességeit is - mondja Michael Kempner, az MWW Group pr-ügynökségi hálózat vezérigazgatója , hozzátéve, hogy Apple-nél viszont nem tudjuk kik ők, annyira régóta el vannak rejtve.
A legtöbben úgy gondolják az Advertising Age szerint, Jobs távozása valóban csak hat hónapra szól - ez pedig a részvényárfolyamot ugyan befolyásolhatja, de a márka erejét nemigen. Legalább ismét forog Jobs és a cég neve - véli Andrew Murphy, a Piper Jaffray elemzője, aki szerint az Apple-nél régóta létezik utódlási terv, csak nem hozzák nyilvánosságra. Alan Siegel, a Siegel & Gale márkaügynökség alapítója szerint azonban az Apple-nek nem lesz egyszerű dolga, ha Jobs-t végleg távozásra kényszeríti egészségi állapota. Nagyon bonyolult volna ezt levezényelni: az Apple hangja a legegyedibb, legvonzóbb és egységesebb hang az összes cégé közül - mondta.
Az Advertising Age szerint a márka azt már bizonyította, hogy kudarcokat is elbír, például az Apple TV sikertelennek bizonyult bevezetését. A lap úgy véli, most a következő néhány, Jobs nélküli termékbevezetésre lesz érdemes figyelni. A következő két-három ilyen kritikusnak bizonyulhat - az a kérdés, meglesz-e bennünk a Jobs-féle mágia - idézik Allen Adamsont, a New York-i Landor Associates irodavezetőt.
Steve Jobs múlt hét szerdán jelentette be, hogy júniusig kiszáll az Apple vezetéséből az eredetileg gondoltnál "összetettebb" egészségügyi problémája miatt. Az Apple-vezért öt éve hasnyálmirigyrákkal kezelték, amelyet úgy lehetett tudni, sikeresen leküzdött, mostanra viszont állandósultak a pletykák arról, hogy visszatért a betegsége. Az elmúlt héten pedig már beismert annyit, hogy hormonproblémákkal küzd, és lemondta a MacWorld Expo nyitóbeszédét, amelyet a cég marketingvezetője tartott meg helyette.
Az Apple-fanok által guruként tisztelt Jobs vezette a cég megújulását, amikor 1996-ban visszatért, és réteg-számítógépgyártóból olyan sikeres mainstream lifestyle-márkát csinált belőle, amely számos fontos szegmensben trendeket diktál a személyi számítógépektől a telefonokon át a zenelejátszókig. Eközben azonban az Apple-márka és Jobs szinonimákká válták - hogy mennyire, az majd pont ma, az amerikai tőzsdék nyitásakor derül ki.
Jobs 2000 júliusában (balra fenn), 2003 novemberében, 2005 szeptemberében, 2006 szeptemberében (balra lenn), 2007 januárban és 2008 szeptemberében (jobbra lenn) - szembetűnő a változás
Az Advertising Age szerint a kérdés az, hogy az elmúlt tizenkét évben kialakult-e olyan cégkultúra, amely túléli Jobs-t. A márka szempontjából a jó hír az, hogy Jobs lényegében egyetlen dolgot csinált: létrehozta azt a szervezetet, amely az Apple-séget termeli - idézik Allen Adamsont, a Landor Associates márkaügynökség New York-i irodájának ügyvezetőjét. A lap a Jobs által szintén irányított Pixar animációs stúdió példáját hozza fel igazolásképpen, amely a vezető távozása, majd a cég a Disney-be való beolvadása után is megőrizte egyediségét, nem kis részben John Lasseter kreatívvezetőnek köszönhetően.
Az elemzők szerint az Apple-nél ugyanígy megvan a csapat amelyben Jobs egyfajta szerkesztői szerepet vállalt magára, válogatva a hozzá érkező ötletekből. A céget mostantól júniusig átvevő ügyvezető, Tim Cook már irányította a céget korábban, amikor Jobst a rákkal kezelték, mellette pedig ott van Jonathan Ive, az Apple-termékek vezető dizájnere, és Philip Schiller marketingvezető is, hogy Cook munkáját segítse.
A Jobs nélküli érára való felkészülés egyik útja az lehetne, ha ezen vezetők egy részét - például az eszközök kinézetéért felelős Ive-ot az előtérbe tolják. Érdekes lett volna többet megtudni róla, ez mélyebbé és gazdagabbá tette volna a márkát - mondja David Murphy, a Barrie D’Rozario Murphy márkainnovációs ügynökség társvezetője Ive-ról. Előbb-utóbb minden vezető távozik, ezért minden cégnek tennie kell azért, hogy az összes érdekelt fél ismerje a mögöttük álló csapat képességeit is - mondja Michael Kempner, az MWW Group pr-ügynökségi hálózat vezérigazgatója , hozzátéve, hogy Apple-nél viszont nem tudjuk kik ők, annyira régóta el vannak rejtve.
A legtöbben úgy gondolják az Advertising Age szerint, Jobs távozása valóban csak hat hónapra szól - ez pedig a részvényárfolyamot ugyan befolyásolhatja, de a márka erejét nemigen. Legalább ismét forog Jobs és a cég neve - véli Andrew Murphy, a Piper Jaffray elemzője, aki szerint az Apple-nél régóta létezik utódlási terv, csak nem hozzák nyilvánosságra. Alan Siegel, a Siegel & Gale márkaügynökség alapítója szerint azonban az Apple-nek nem lesz egyszerű dolga, ha Jobs-t végleg távozásra kényszeríti egészségi állapota. Nagyon bonyolult volna ezt levezényelni: az Apple hangja a legegyedibb, legvonzóbb és egységesebb hang az összes cégé közül - mondta.
Az Advertising Age szerint a márka azt már bizonyította, hogy kudarcokat is elbír, például az Apple TV sikertelennek bizonyult bevezetését. A lap úgy véli, most a következő néhány, Jobs nélküli termékbevezetésre lesz érdemes figyelni. A következő két-három ilyen kritikusnak bizonyulhat - az a kérdés, meglesz-e bennünk a Jobs-féle mágia - idézik Allen Adamsont, a New York-i Landor Associates irodavezetőt.