Gyurkity Péter
AMD: DirectX 11 grafikus chipek
A Microsoft bejelentette a Windows 7 megjelenési dátumát, az AMD pedig erre alapozva jelezte, hogy már októberben elérhetők lesznek az első DirectX 11-et támogató, 40 nanométeres grafikus chipek.
Míg az nVidia az olyan technológiákra fókuszál, mint az ION chipkészletek, valamint a Tegra-chipek, addig az AMD előreszalad, és meglehetősen korán elkészíti a DirectX legújabb verzióját hardveresen támogató vezérlőket, amivel ígéretük szerint elsőként használják majd ki az abban rejlő előnyöket és új funkciókat. Magukról a kártyákról nem esett szó, a bemutatón ugyanis elsősorban a technológia előnyeit, valamint a korai megjelenés fontosságát hangsúlyozták ki.
A cég illetékesei egészen pontosan arról beszéltek, hogy az új hardverek az API megjelenésének időpontjában készen állnak majd a rajtra. Mivel a Microsoft néhány órával a bemutató előtt jelentette be hivatalosan, hogy a Windows 7 október 22-én debütál, így most már azt is tudjuk, hogy a fenti grafikus chipek érkezésére is ekkor számíthatunk. A 300 milliméteres ostyák felhasználásával készített grafikus vezérlők fizikai mérete 15,38 mm x 11,76 mm, a mag így 180 négyzetmilliméter, ami jóval kisebb, mint az 55 nanométeren gyártott RV770, így (legalábbis az AnandTech szerint) jelentősen csökkenhetnek a gyártási költségek és a piaci árak, legalábbis a mostani csúcskategóriás példányokhoz képest.
A főszerep természetesen a különböző illusztrációknak, videóknak jutott, amelyekből immár a YouTube oldalán is válogathatunk, szemügyre véve a DirectX 11 által kínált funkciókat. Az Evergreen kódnéven készülő új grafikus chipek támogatják a Tessalation és Transcoding technológiákat, valamint a mesterséges intelligenciával kapcsolatos feladatok compute shader-en keresztül történő kezelését. A korai megjelenés persze azt is jelenti, hogy a fejlesztők időben elkezdhetik a munkát saját játékaikon és egyéb alkalmazásaikon, vagyis a Windows 7 esetében valószínűleg gyorsabban megy majd végbe a váltás, az új generáció megjelenése, mint ahogy azt a Vista és a DirectX 10 esetében láthattuk.
Az még kérdés, hogy az új chipek mely grafikus kártyák részeként látnak majd napvilágot és hogy erre pontosan mikor kerül majd sor.
Míg az nVidia az olyan technológiákra fókuszál, mint az ION chipkészletek, valamint a Tegra-chipek, addig az AMD előreszalad, és meglehetősen korán elkészíti a DirectX legújabb verzióját hardveresen támogató vezérlőket, amivel ígéretük szerint elsőként használják majd ki az abban rejlő előnyöket és új funkciókat. Magukról a kártyákról nem esett szó, a bemutatón ugyanis elsősorban a technológia előnyeit, valamint a korai megjelenés fontosságát hangsúlyozták ki.
A cég illetékesei egészen pontosan arról beszéltek, hogy az új hardverek az API megjelenésének időpontjában készen állnak majd a rajtra. Mivel a Microsoft néhány órával a bemutató előtt jelentette be hivatalosan, hogy a Windows 7 október 22-én debütál, így most már azt is tudjuk, hogy a fenti grafikus chipek érkezésére is ekkor számíthatunk. A 300 milliméteres ostyák felhasználásával készített grafikus vezérlők fizikai mérete 15,38 mm x 11,76 mm, a mag így 180 négyzetmilliméter, ami jóval kisebb, mint az 55 nanométeren gyártott RV770, így (legalábbis az AnandTech szerint) jelentősen csökkenhetnek a gyártási költségek és a piaci árak, legalábbis a mostani csúcskategóriás példányokhoz képest.
A főszerep természetesen a különböző illusztrációknak, videóknak jutott, amelyekből immár a YouTube oldalán is válogathatunk, szemügyre véve a DirectX 11 által kínált funkciókat. Az Evergreen kódnéven készülő új grafikus chipek támogatják a Tessalation és Transcoding technológiákat, valamint a mesterséges intelligenciával kapcsolatos feladatok compute shader-en keresztül történő kezelését. A korai megjelenés persze azt is jelenti, hogy a fejlesztők időben elkezdhetik a munkát saját játékaikon és egyéb alkalmazásaikon, vagyis a Windows 7 esetében valószínűleg gyorsabban megy majd végbe a váltás, az új generáció megjelenése, mint ahogy azt a Vista és a DirectX 10 esetében láthattuk.
Az még kérdés, hogy az új chipek mely grafikus kártyák részeként látnak majd napvilágot és hogy erre pontosan mikor kerül majd sor.