Kruza Richárd

Biztonságos vásárlásra törekszik a Vatera és a TeszVesz

A közös tulajdonban lévő Vatera és Teszvesz szerint van még tennivaló azt online tranzakciók, pontosabban a felhasználók biztonsága érdekében.

Miközben ez a kereskedési forma egyre népszerűbb - a Vatera például naponta 20 ezer licitet és 8 ezer sikeres eladást regisztrál - valójában Magyarországon még mindig sokan vannak, akik ismeret és bizalom hiányában még bankkártyát sem használnak. Bár az említett két weboldalon találhatóak olyan információk, melyeket megszívlelve nagyobb lehetne a tranzakciók biztonsága, a felhasználók mégsem elég elővigyázatosak. A két cég vezetői sajtótájékoztatón ismertették, mit tesznek annak érdekében, hogy növekedjen a bizalom és a biztonság.

Tipikus eset, minden vaterás vagy teszveszes vevő rémálma, ha kifizet egy árut amit soha nem kap meg, vagy az nem a leírtaknak megfelelően kerül új gazdájához és mondjuk használhatatlan, vagy esetleg egy féltégla van a csomagban a házimozi erősítő helyett. Természetesen az eladót ellenőrizni lehet, ha átböngésszük korábbi adásvételeit, azonban könnyen előfordulhat, hogy a régóta keresett terméket egy újonnan regisztrált eladó teszi ki. A kezdő eladó is lehet talpig becsületes ember, ahogy - kiderült - olyan is akad, aki régi eladó létére "rossz útra téved".

Az online piacoknak megvan az a sajátossága, hogy felhasználóként általában az eladóval legtöbbször soha nem találkozunk, de a termékkel is csak akkor, amikor már kifizettük azt. Ez a különböző hátterű országokban különféle helyzetet teremt, amit különféleképpen kell orvosolni. A Vatera és Teszvesz duónak jól felfogott érdeke, hogy növelje a kereskedés ilyen formájának presztízsét, és a közlések szerint ezen keményen dolgoznak is.

A két cég egy online biztonsági szakember bevonásával olyan szűrőrendszert alkalmaz, mely bizonyos kritériumok alapján automatikusan tipizálja a "gyanús" felhasználói magatartás formáit. Természetesen nem hangzott el, pontosan mit is figyel a rendszer, azonban az igen, hogy a tapasztalatok szerint igen jól működik. Amennyiben a felhasználó viselkedése alapján negatív gyanú merül fel, és jogosan feltételezhető, hogy viszaélést fog elkövetni, felszólítást kap adategyeztetésre. Az elhangzottak szerint nem ritka, hogy a gyanús felhasználó a felszólításra nem reagál (ami automatikusan kizárást eredményez), vagy saját maga törli regisztációját a rendszerből és eltűnik. Előfordul olyan eset is, amikor a gyanú olyan mértékű, hogy a Vatera/Teszvesz kérdezés nélkül törli a felhasználót a rendszerből.

Természetesen olyan eset is van, amikor egy szélhámos partner "átcsúszik a rostán", és megtörténik a baj. Amint a cégpáros tudomást szerez a visszaélésről, azonnal megpróbálja felvenni a kapcsolatot az elkövetővel, aki persze erre többféleképpen reagálhat. Akár az is előfordulhat ugyanis, hogy csak valami félreértésről vagy figyelmetlenségről van szó, amit korrigálni lehet. Ha azonban tényleg baj van, a Vatera/Teszvesz vezetése segítséget ígér a károsultnak: megpróbál segíteni a felkutatásban, ami azért lehetséges, mert a birtokában van a felhasználók néhány személyes adata, például bankszámlaszáma. Amint megvan az elkövető, az eseményt követő rendőrségi feljelentést követő bírósági ügyekben közreműködik, tanúskodik.

Mivel az online piacterek működése viszonylag új, a két cég a nyomozati szakaszban informatikai segítséget szeretne nyújtani a rendőrségnek. Az elhangzottak szerint erre azért van szükség, mert főleg vidéken sok olyan rendőrőrs van, ahol a nyomozók még nincsenek felkészítve az ilyen ügyek hatékony felderítésére, tehát nincs meg hozzá a megfelelő szakértelem. Emellett a két cég tervei között szerepel egy nyomozói kézikönyv kiadása is, ami az online visszaélésekkel kapcsolatban tartalmaz hasznos információkat.

A sajtótájékoztatón elmondták, hogy a vitára okot adó feltöltési díjra is részben a biztonság miatt volt szükség. Ennek köszönhatően ugyanis növekedett az aukciók "komolysága", és eltűntek a tömeges mennyiségű, hosszabb ideje kirakott kis értékű termékek, velük együtt sok hozzájuk tartozó felhasználó. Emiatt könnyebb a hasznos termékek között eligazodni, és a komoly eladók kerültek előtérbe. Ezt támasztja az a statisztikai adat, miszerint korábban az aukciók 3-4%-ából lett eladás, a feltöltési díj bevezetése óta pedig már minden negyedik üzlet sikeres.

A másik eddig kritikus pontja a magyar online aukciózásnak a fizetés volt - eddig. Amíg például az Ebay-en történő tranzakciók esetében a pénzmozgás szinte kizárólag a PayPal rendszeren keresztül zajlott, addig nálunk ezen a területen teljes volt a káosz. Postai küldemények esetében jelenleg lényegében csak a sima pénzátutalás, vagy jobbik esetben az utánvét dominál, ami totális zsákbamacska. A dologban rejlő potenciális veszélyhez képest mégis viszonylag kevés probléma akad ezzel, ami pozitív jele a rendszerben működő olyan biztonsági intézkedéseknek, mint például az egymásról készített értékelések.

Ettől függetlenül a Vatera/Teszvesz páros jogosan úgy érezte, szükség van egy PayPal-hez hasonló rendszerhez, és bevezette az amolyan virtuális pénztárcának tekinthető Abaqoos rendszert. A szolgáltatás sajnos nem ingyenes, mint egy bankon belüli átutalás, azonban a közlések szerint növeli a biztonságot és gyorsítja, egyszerűsíti az egész tranzakciót. Az Abaqoos rendszer 24 órán keresztül aktív, tehát utaláskor a pénz megérkeztéről a kedvezményezett azonnali értesítést kap. A vevőnek továbbá lehetősége van a vételárat egy az eladó által is ellenőrizhető virtuális letéti számlára tenni, majd akkor felszabadítani az összeget, ha a megvásárolt áruval minden rendben van.

A szándék szerint a szolgáltatáshoz kapcsolódó vitarendező fórumnak, és a tranzakciók értékelésének és egyéb szolgáltatásoknak köszönhetően a partnerek nagyobb védettséget élveznek majd mint eddig. Az Abaqoos nem kötelező, és egyenlőre csak OTP Bank-os számlával használható, azonban a többi bankkal is folynak már tárgyalások a szolgáltatás kiterjesztése ügyében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • deep #15
    Sajnos mocskos sokan rászkotak ezekre a cigány jutalékos oldalakra, és máshol már nem is néznek szét. Nem egy, nem kettő dolgot legnagyobb sajnálatomra csak vaterán tudtam eladni, hiába hirdettem hetekig máshol is, mert hogy nem fizetek a semmiért. Semmi gond nem lenne a jutalékkal, ha nem lenne irreális összeg. Ha 1-2% lenne, fütyörészve adnám nekik. Így viszont a szörnyű kínokkal tarkított halálukat akarom.
  • Sir Quno Jedi #14
    Én nem is nagyon értem ezeket az aukciós odalakat. Pl. aprónetre bármit feltettem, szinte aznap elvitték, csak korrekt árat kell mondani. Én nem szeretek alkudozni, lictálgatni, alakoskodni, csalni stb. így messze áll tőlem ez az aukciós baromság. Én a fix árakat szeretem. Ennyibe kerül, én meg eldöntöm, hogy megéri-e nekem, ha nem, keresek máshol.

    Ez kb. lutri. Máshol meg bármiféle plusz díj nélkül kényelmesen eladhatod a cuccodat. Dehát nagy a zisten állatkertje, van aki szeret fizetni a semmiért...
  • Vogel #13
    E-bay-en mélységes tisztelettel, és esedezve segített problémáimon a staff. Nem tudtam elköszönni az utolsó szóval, mert mindig rálicitált egy újabb bókkal, stb :D Szal korrektek. Ezeket a magyarokat nem ismerem, de nem is akarom. Szokásos lehúzás, mint minden ezen a földön.
  • Berber #12
    Az e-bay sokkal korrektebb dolog mint a tetves vatera (mint nemecsek)! Ezek szemetek. Sokáig vateráztam, vagy 5-évig. Most amikir nyilvánvaló lett, hogy elhagytam a piacteret, a retkes vatera, az összes befejezett, és még nem is értékelt aukcióim jutalékát, átadta 1-esével 3. behajtó személynek! 30 Ft-os aukciót 2400 Ft behajtási díjjal tetézett meg. Mondom az akukció NEM jött létre! Ebből több darabot adott át, egy napon, egyszerre de egyesével, és mindre ráterhelték a behajtási díjat. Amúgy elérhetetlenek, és nem állnak szóba senkivel. Még ekkora tetü bandát életemben NEM láttam!
  • Banano #11
    Ebay-en 1000FT-tól kezdődik egy normális hirdetés, és ha eladsz valami drágább cuccot pl 450eurosat akkor 20euro jutalék ebay-nek , átutalás ugye paypalon keresztül történik vagyis -16euro paypalnak.
    Ez így már alsó hangon is 10.000FT.
    Mondjuk igaz hogy naponta több millió látogatója van:).Meg ott azért el is mennek a dolgok, és még így is megéri.
  • JoinR #10
    Amióta minden hirdetésért pénzt kérnek, semmit nem adtam fel...bekaphatják, hogy nem elég nekik az amúgy is jelentős jutalék.
  • AgentKis #9
    Na hallod az a cikk... azt hittem lehidalok! Az adózott jövedelmemből vásárolt termék esetleges eladása után még egyszer megadóztat a szemét, népnyúzó, gyilkos.

    De erre is vonatkozik "valójában Magyarországon még mindig sokan vannak, akik ismeret és bizalom hiányában még bankkártyát sem használnak."
    Valójában az elekrtonikus kereskedelemnek qrvanagy hátránya az, hogy az apeh mindent lát. Ezenfelül fel lehet mérni vele az egyén fogyasztói szokásait is.
  • Sliderx #8
    Na akkor régi Vaterás lévén én is megosztanák egy kellemes kis sztorit.

    Nekem is a Magyar Postával voltak afférjaim. Rendeltem egy nem túl nagy értékű terméket kb 4-5ezer forint lehetett amit nem kaptam meg, pedig ajánlottan küldték. Bementem reklamálni, utánanéztek és azt mondták hogy kézbesítették. Cirkusz - cirkusz után egyszercsak megjelent egy postás kb 2 hét után és hozta a terméket, olyan szöveggel hogy véletlen máshová dobta be. Utólag kiderült a kézbesítő vitte haza, mert értékesnek vélte de egy ideig még nem merte kibontani hátha lebukik majd. Hát lebukott. Szóval ennyit a Magyar Postáról.

    Igaz ennek a Vaterához nem sok köze, de ott is érdekes az ügyfélszolgálat. Sz@rnak nagyívben az ember problémáira. 8ezer párszáz jutalékkal rángattak csak le indokolatlanul.
  • zaki #7
    ezért kell ajánlottan feladni a csomagokat. nekem még 1 sem tűnt el, pedig már elég sok dolgot eladtam.
  • tomcsa4 #6
    Van olyan, aki rossz útra téved. Megunja a vaterázást és mielőtt elmegy, becsap pár embert.