Kruza Richárd
Állvánnyal is lehet mosott képeket készíteni
Sok fotós lételeme az állvány, azonban adódhat olyan helyzet is, amikor az állvány többet árt mint használ.
Minden normális esetben a fotós arra törekszik, hogy éles legyen a kép, egészben vagy részben. Másképpen fogalmazva, a fotón a legtöbbször van egy olyan tartomány, melyet a fotós szeretne élesnek látni. Kevés fény esetében ennek létrehozása akadályokba ütközik, mivel kezünk remegése és a túl hosszú exponálási idő miatt a gép bemozdul, és a kép mosott lesz. Ezért minden fotós nagyon fontos felszerelése az állvány, és vannak olyanok is, akik eleve mindenhová viszik magukkal ezt az eszközt.
Állványból pedig nagyon nagy a választék a boltokban. A japán Nishi Lab most megjelent tanulmánya szerint azonban vannak olyan helyzetek, amikor tükörreflexes gépek esetében az állvány nemhogy javít, hanem éppen ront a helyzeten, és pont elősegíti a mosott képek létrejöttét. A kutatást végző tudósok először a tükör felcsapódása okozta vibráció jellegét tanulmányozták. Kiderült, hogy ez a fizikai mozgás - amely a fényképezőgép teljes szerkezetére hatással van - akár 75%-kal ronthatja a kép felbontását a mosottság miatt. Ráadásul a redőnyzár mozgásának ugyanilyen hatása van.
A kutatás során többféle állvánnyal is kísérleteztek és kiderült, hogy az olcsó és könnyű állványok esetében ez a hatás hatványozódik. A gép belső mechanikája okozta rezgéseket ugyanis a gép házaátadja az állványnaak, ahol bizonyos frekvenciatartományban lényegesen felerősödnek, végül ismét visszairányulnak a gépbe. Ez a jeleség ráadásul a optikai képstabilizátorok használatakor is megjelent (igaz, a képstabilizálás kézben való használatra, a kézremegés ellen van hangolva).
Az egész tanulmánynak nagyon egyszerű tanulsága van: DSLR-gép esetében nincs értelme spórolni, mert egy olcsó és könnyű állvánnyal lehet hogy csak rontunk a helyzeten. Vegyünk tehát komoly állványt és megfelelő állványfejet.
Minden normális esetben a fotós arra törekszik, hogy éles legyen a kép, egészben vagy részben. Másképpen fogalmazva, a fotón a legtöbbször van egy olyan tartomány, melyet a fotós szeretne élesnek látni. Kevés fény esetében ennek létrehozása akadályokba ütközik, mivel kezünk remegése és a túl hosszú exponálási idő miatt a gép bemozdul, és a kép mosott lesz. Ezért minden fotós nagyon fontos felszerelése az állvány, és vannak olyanok is, akik eleve mindenhová viszik magukkal ezt az eszközt.
Állványból pedig nagyon nagy a választék a boltokban. A japán Nishi Lab most megjelent tanulmánya szerint azonban vannak olyan helyzetek, amikor tükörreflexes gépek esetében az állvány nemhogy javít, hanem éppen ront a helyzeten, és pont elősegíti a mosott képek létrejöttét. A kutatást végző tudósok először a tükör felcsapódása okozta vibráció jellegét tanulmányozták. Kiderült, hogy ez a fizikai mozgás - amely a fényképezőgép teljes szerkezetére hatással van - akár 75%-kal ronthatja a kép felbontását a mosottság miatt. Ráadásul a redőnyzár mozgásának ugyanilyen hatása van.
A kutatás során többféle állvánnyal is kísérleteztek és kiderült, hogy az olcsó és könnyű állványok esetében ez a hatás hatványozódik. A gép belső mechanikája okozta rezgéseket ugyanis a gép házaátadja az állványnaak, ahol bizonyos frekvenciatartományban lényegesen felerősödnek, végül ismét visszairányulnak a gépbe. Ez a jeleség ráadásul a optikai képstabilizátorok használatakor is megjelent (igaz, a képstabilizálás kézben való használatra, a kézremegés ellen van hangolva).
Az egész tanulmánynak nagyon egyszerű tanulsága van: DSLR-gép esetében nincs értelme spórolni, mert egy olcsó és könnyű állvánnyal lehet hogy csak rontunk a helyzeten. Vegyünk tehát komoly állványt és megfelelő állványfejet.