Berta Sándor
YouTube: a népszerűség már nem elég
Úgy tűnik, hogy a következő hónapokban kulcsfontosságú lesz a portál számára, hogy mielőbb nyereségessé váljon. A működtetése ugyanis túl sokba kerül, a bevételek viszont alig csordogálnak.
Négy évvel az alapítása után a népszerű videomegosztó portál még mindig veszteséges, annak ellenére, hogy népszerűbb, mint valaha. A helyzetet csak nehezíti, hogy gazdasági világválság van, valamint, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy milyen megoldást találnak ki a bevételek növelésére a Google és a YouTube vezetői. Amennyiben ugyanis rosszul döntenek, a népszerűség és ezáltal az oldal eladhatósága is csökkenhet. A Credit Suisse elemzéséből kiderült: a legnépszerűbb honlap még soha nem volt ennyire nagy bajban, vagyis a siker, a bevételek növelése sorskérdés.
Spencer Wang, a Credit Suisse elemzője rámutatott, csak az adatforgalommal kapcsolatos költségek évente becslések szerint 360 millió dollárt tesznek ki. Ehhez jönnek még a licencköltségek, amelyek összege eléri a 253 millió dollárt. A mérleg másik serpenyőjében viszont csupán 241 millió dollárnyi reklámbevétel szerepel. Az eredmény tehát 470 millió dolláros veszteség, amit a Google nem engedhet meg magának, pláne nem most, a világválság idején.
Tény, hogy a YouTube soha nem volt nyereséges és az is, hogy az oldal még soha nem volt ennyire népszerű. Közel minden második online videó ide kerül fel. Azonban csak a népszerűségből megélni nem lehet. Nem véletlen, hogy a Google vezetői komoly kampányba kezdtek és gőzerővel keresik azokat a megoldásokat, amelyek segítségével nyereségessé tehetik a szolgáltatást. Az egyik ilyen mentőöv lehet, hogy a Disney szerződést kötött a videomegosztó portállal rövidebb televíziós műsorok, klipek elérhetővé tételéről.
Szintén kiutat jelenthet, hogy a YouTube és a Sony Pictures jelenleg is tárgyal a lehetséges együttműködésről. Az igazi áttörést azonban alighanem az jelentheti, hogy a Google nemrég sikeresen megállapodott a Universal Music kiadóval egy új zeneportál, a Vevo.com elindításáról, amely a reklámokból szerezne bevételt. A technológiát a YouTube, a tartalmakat pedig a zenei konszern biztosítja.
Mindenesetre bárhogy is alakulnak az egyeztetések, a YouTube változtatásokra kényszerül, ha meg akarja őrizni a pozícióját. Az persze más kérdés, hogy ezt a folyamatot miként fogadják majd a felhasználók. Mert, ha a kialakított új üzleti modell nem nyeri el a tetszésüket, könnyen elpártolhatnak a portáltól.
Négy évvel az alapítása után a népszerű videomegosztó portál még mindig veszteséges, annak ellenére, hogy népszerűbb, mint valaha. A helyzetet csak nehezíti, hogy gazdasági világválság van, valamint, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy milyen megoldást találnak ki a bevételek növelésére a Google és a YouTube vezetői. Amennyiben ugyanis rosszul döntenek, a népszerűség és ezáltal az oldal eladhatósága is csökkenhet. A Credit Suisse elemzéséből kiderült: a legnépszerűbb honlap még soha nem volt ennyire nagy bajban, vagyis a siker, a bevételek növelése sorskérdés.
Spencer Wang, a Credit Suisse elemzője rámutatott, csak az adatforgalommal kapcsolatos költségek évente becslések szerint 360 millió dollárt tesznek ki. Ehhez jönnek még a licencköltségek, amelyek összege eléri a 253 millió dollárt. A mérleg másik serpenyőjében viszont csupán 241 millió dollárnyi reklámbevétel szerepel. Az eredmény tehát 470 millió dolláros veszteség, amit a Google nem engedhet meg magának, pláne nem most, a világválság idején.
Tény, hogy a YouTube soha nem volt nyereséges és az is, hogy az oldal még soha nem volt ennyire népszerű. Közel minden második online videó ide kerül fel. Azonban csak a népszerűségből megélni nem lehet. Nem véletlen, hogy a Google vezetői komoly kampányba kezdtek és gőzerővel keresik azokat a megoldásokat, amelyek segítségével nyereségessé tehetik a szolgáltatást. Az egyik ilyen mentőöv lehet, hogy a Disney szerződést kötött a videomegosztó portállal rövidebb televíziós műsorok, klipek elérhetővé tételéről.
Szintén kiutat jelenthet, hogy a YouTube és a Sony Pictures jelenleg is tárgyal a lehetséges együttműködésről. Az igazi áttörést azonban alighanem az jelentheti, hogy a Google nemrég sikeresen megállapodott a Universal Music kiadóval egy új zeneportál, a Vevo.com elindításáról, amely a reklámokból szerezne bevételt. A technológiát a YouTube, a tartalmakat pedig a zenei konszern biztosítja.
Mindenesetre bárhogy is alakulnak az egyeztetések, a YouTube változtatásokra kényszerül, ha meg akarja őrizni a pozícióját. Az persze más kérdés, hogy ezt a folyamatot miként fogadják majd a felhasználók. Mert, ha a kialakított új üzleti modell nem nyeri el a tetszésüket, könnyen elpártolhatnak a portáltól.