Berta Sándor
Alig kíváncsiak az emberek az EP webtévéjére
23 nyelven, köztük magyarul érhető el, évente 9 millió euróba kerül és eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Röviden így foglalható össze az Európai Parlament (EP) webtelevíziójának elmúlt három hónapja.
Pedig az elképzelés ambíciózus volt, és egyértelműen pozitív fogadtatásra talált nemcsak az európai politikusok, hanem a kontinens állampolgárainak körében is. Az elmúlt három hónap után kijelenthető: a szolgáltatás kiválóan működik, az EuroparlTV támogatói alighanem csak egy dologgal nem számoltak: a nézőkkel, helyesebben a nézők elmaradásával.
A szeptemberi indulás óta ugyanis összesen 150 000-en látogattak el a hivatalos oldalra. Ez pedig jóval kevesebb a vártnál. Összehasonlításul: a YouTube videóit naponta több millióan tekintik meg. Az európai vezetőknek valamit gyorsan ki kell találniuk, ugyanis jelenlegi formájában a webtévé aligha lesz képes eredeti feladata, a június 7-i EP-választások népszerűsítésének megvalósítására. A legnagyobb probléma a szakemberek szerint, hogy az online televízió főleg interjúkat, beszédeket és dokumentációkat mutat be, ezek pedig nem igazán keltik fel az emberek érdeklődését.
A készítők tisztában vannak a nehézségekkel. "Ez nem az MTV" - szögezte le az Európai Unió egyik szóvivője. "Februártól reklámkampányba kezdünk, hogy mikor nézzék a felhasználók a műsorokat, ha nem közvetlenül az EP-választások előtt" - tette hozzá az EuroparlTV egyik szóvivője. "A célunk az, hogy a jelenlegi nézőszám százszorosát érjük el" - fogalmazott Alejo Vidal-Quadras, az Európai Parlament információért és kommunikációért felelős spanyol alelnöke. Nos, amennyiben a napi látogatói szám elérné a napi 150 000-et, az már kicsit javítana az összképen.
Az európai média brüsszeli tudósítói ugyanakkor kétkedve fogadják a bejelentéseket és leginkább azt vonják kétségbe, hogy az adó valóban független és pártsemleges. Hivatalosan ugyanis a műsoridőt mindig a frakciók nagysága szerint alakítják ki. Ez azt jelentené, hogy a konzervatívok és a szocialisták különösen sok műsoridőhöz jutnának. "Egy ilyen szabályozásnak azonban nem lehet helye" - bírálta a felvetést Lorenzo Consoli, a Nemzetközi Sajtószövetség (IPA) elnöke. Az európai parlamenti webtévének jelenleg több mint 50 munkatársa van: riporterek, producerek, operatőrök és fordítók.
Osztrák újságírók kiszámították, hogy eddig az EurparlTV-ben egy órányi műsor kereken 60 000 euróba került. A legtöbb pénzt a műsorkészítésen kívül a központi szerver üzemeltetése emészti fel. "Amennyiben ehhez az összeghez hozzávesszük, hogy a lehetséges nézőszám elérheti a közel 500 millió főt, akkor ezek csekély költségek. Ráadásul, ha egy videó kikerül a világhálóra, onnantól kezdve, az emberek milliói számára elérhetővé válik" - kommentálta a becslést Vidal-Quadras.
A tervek között egyébként szerepel, hogy az elkészített felvételek később felhasználhatók lesznek oktatási, továbbképzési célokra és megjelenhetnek a YouTube honlapján is.
Pedig az elképzelés ambíciózus volt, és egyértelműen pozitív fogadtatásra talált nemcsak az európai politikusok, hanem a kontinens állampolgárainak körében is. Az elmúlt három hónap után kijelenthető: a szolgáltatás kiválóan működik, az EuroparlTV támogatói alighanem csak egy dologgal nem számoltak: a nézőkkel, helyesebben a nézők elmaradásával.
A szeptemberi indulás óta ugyanis összesen 150 000-en látogattak el a hivatalos oldalra. Ez pedig jóval kevesebb a vártnál. Összehasonlításul: a YouTube videóit naponta több millióan tekintik meg. Az európai vezetőknek valamit gyorsan ki kell találniuk, ugyanis jelenlegi formájában a webtévé aligha lesz képes eredeti feladata, a június 7-i EP-választások népszerűsítésének megvalósítására. A legnagyobb probléma a szakemberek szerint, hogy az online televízió főleg interjúkat, beszédeket és dokumentációkat mutat be, ezek pedig nem igazán keltik fel az emberek érdeklődését.
A készítők tisztában vannak a nehézségekkel. "Ez nem az MTV" - szögezte le az Európai Unió egyik szóvivője. "Februártól reklámkampányba kezdünk, hogy mikor nézzék a felhasználók a műsorokat, ha nem közvetlenül az EP-választások előtt" - tette hozzá az EuroparlTV egyik szóvivője. "A célunk az, hogy a jelenlegi nézőszám százszorosát érjük el" - fogalmazott Alejo Vidal-Quadras, az Európai Parlament információért és kommunikációért felelős spanyol alelnöke. Nos, amennyiben a napi látogatói szám elérné a napi 150 000-et, az már kicsit javítana az összképen.
Az európai média brüsszeli tudósítói ugyanakkor kétkedve fogadják a bejelentéseket és leginkább azt vonják kétségbe, hogy az adó valóban független és pártsemleges. Hivatalosan ugyanis a műsoridőt mindig a frakciók nagysága szerint alakítják ki. Ez azt jelentené, hogy a konzervatívok és a szocialisták különösen sok műsoridőhöz jutnának. "Egy ilyen szabályozásnak azonban nem lehet helye" - bírálta a felvetést Lorenzo Consoli, a Nemzetközi Sajtószövetség (IPA) elnöke. Az európai parlamenti webtévének jelenleg több mint 50 munkatársa van: riporterek, producerek, operatőrök és fordítók.
Osztrák újságírók kiszámították, hogy eddig az EurparlTV-ben egy órányi műsor kereken 60 000 euróba került. A legtöbb pénzt a műsorkészítésen kívül a központi szerver üzemeltetése emészti fel. "Amennyiben ehhez az összeghez hozzávesszük, hogy a lehetséges nézőszám elérheti a közel 500 millió főt, akkor ezek csekély költségek. Ráadásul, ha egy videó kikerül a világhálóra, onnantól kezdve, az emberek milliói számára elérhetővé válik" - kommentálta a becslést Vidal-Quadras.
A tervek között egyébként szerepel, hogy az elkészített felvételek később felhasználhatók lesznek oktatási, továbbképzési célokra és megjelenhetnek a YouTube honlapján is.