Gyurkity Péter
Perlik az Apple-t piaci fölénye miatt
Egy tajvani cég - amely nem először száll harcba az Apple ellen a bíróságon - beperelte a vállalatot, miután az szerintük visszaélt piaci helyzetével és megpróbálta megsemmisíteni őket.
A Luxpro egy arkansasi bíróságon vádolta meg Steve Jobs cégét az előnyös piaci helyzet, hordozható zenelejátszóik egyeduralmának kihasználásával, amely szerintünk az utóbbi évben többek között arra is irányult, hogy megrendítsék a riválisok pozícióját. A tajvani cégnek nem ez az első vitája a zenepiaci óriással, az elmúlt években ugyanis váltakozó sikerrel csaptak össze jogi úton. Az Apple-nek ezúttal van vesztenivalója.
A tajvani gyártó 2002-ben indult el a versenyben, 2004 elején pedig piacra dobták első lejátszójukat, amely az EZ Share névre hallgatott. Ezt további változatok követték, így például a Super Shuffle MP3-lejátszó 2005 márciusában, amely az Apple szerint nemcsak nevében, de kialakításában is az iPod Shuffle termékekre hasonlított. Éppen ezért beperelték a céget, a sikert követően pedig a Luxpro kénytelen volt átnevezni saját megoldását Super Tangent-re. Utóbbi azt állítja, hogy miután jogi eszközökkel nem tudták teljesen ellehetetleníteni a céget, az Apple megpróbálta piaci helyzetét felhasználni arra, hogy megsemmisítsék a riválist.
Első körben felvették a kapcsolatot egy másik céggel, amelynek azt a megbízást adták, hogy vásároljon meg egy Super Tangent lejátszót, ezzel egy időben pedig rátették a kezüket két, belső használatra szánt árlistára is. Ezt követően megindultak a fenyegető levelek, amelyekkel a készülékek visszavonására szerették volna rábírni a céget, majd pedig újabb perrel (ezúttal Tajvanon) a forgalmazás korlátozását igyekeztek elérni. Ismét sikerrel jártak, ám a fellebbezést követően a bíróság a Luxprónak adott igazat, majd a legfelsőbb bíróság megerősítette ezt az ítéletet.
2007 januárjában a cég ellentámadásra ment át, 100 millió dollárra becsülve saját kárait. Állításuk szerint az Apple figyelmeztető üzeneteket küldött ki több forgalmazónak és gyártónak, az InterTAN például (amely az amerikai Circuit City leánya) ezek hatására megszakította kapcsolatát a céggel, több mint 4500 lejátszót semmisítve meg. A Radio Shack és a Best Buy hasonlóan járt el, beszüntetve a lejátszók forgalmazását, az Asus és a Synnex gyártók pedig szintén az Apple biztatására helyezték komoly nyomás alá számos további forgalmazót.
Amennyiben a Luxpro sikerrel jár a bíróságon, ez újabb perek egész sorát indíthatja el. Emlékezhetünk arra, hogy az Apple fölénye az Európai Bizottság szemében is szálka volt, bár ez végül nem járt komoly retorzióval - a tengerentúlon azonban változhat a helyzet.
A Luxpro egy arkansasi bíróságon vádolta meg Steve Jobs cégét az előnyös piaci helyzet, hordozható zenelejátszóik egyeduralmának kihasználásával, amely szerintünk az utóbbi évben többek között arra is irányult, hogy megrendítsék a riválisok pozícióját. A tajvani cégnek nem ez az első vitája a zenepiaci óriással, az elmúlt években ugyanis váltakozó sikerrel csaptak össze jogi úton. Az Apple-nek ezúttal van vesztenivalója.
A tajvani gyártó 2002-ben indult el a versenyben, 2004 elején pedig piacra dobták első lejátszójukat, amely az EZ Share névre hallgatott. Ezt további változatok követték, így például a Super Shuffle MP3-lejátszó 2005 márciusában, amely az Apple szerint nemcsak nevében, de kialakításában is az iPod Shuffle termékekre hasonlított. Éppen ezért beperelték a céget, a sikert követően pedig a Luxpro kénytelen volt átnevezni saját megoldását Super Tangent-re. Utóbbi azt állítja, hogy miután jogi eszközökkel nem tudták teljesen ellehetetleníteni a céget, az Apple megpróbálta piaci helyzetét felhasználni arra, hogy megsemmisítsék a riválist.
Első körben felvették a kapcsolatot egy másik céggel, amelynek azt a megbízást adták, hogy vásároljon meg egy Super Tangent lejátszót, ezzel egy időben pedig rátették a kezüket két, belső használatra szánt árlistára is. Ezt követően megindultak a fenyegető levelek, amelyekkel a készülékek visszavonására szerették volna rábírni a céget, majd pedig újabb perrel (ezúttal Tajvanon) a forgalmazás korlátozását igyekeztek elérni. Ismét sikerrel jártak, ám a fellebbezést követően a bíróság a Luxprónak adott igazat, majd a legfelsőbb bíróság megerősítette ezt az ítéletet.
2007 januárjában a cég ellentámadásra ment át, 100 millió dollárra becsülve saját kárait. Állításuk szerint az Apple figyelmeztető üzeneteket küldött ki több forgalmazónak és gyártónak, az InterTAN például (amely az amerikai Circuit City leánya) ezek hatására megszakította kapcsolatát a céggel, több mint 4500 lejátszót semmisítve meg. A Radio Shack és a Best Buy hasonlóan járt el, beszüntetve a lejátszók forgalmazását, az Asus és a Synnex gyártók pedig szintén az Apple biztatására helyezték komoly nyomás alá számos további forgalmazót.
Amennyiben a Luxpro sikerrel jár a bíróságon, ez újabb perek egész sorát indíthatja el. Emlékezhetünk arra, hogy az Apple fölénye az Európai Bizottság szemében is szálka volt, bár ez végül nem járt komoly retorzióval - a tengerentúlon azonban változhat a helyzet.