Napi Online

A Pannon szerint komolytalan a mobiltender

Ove Fredheim, a Pannon vezérigazgatója szerint az NHH-nak újra kellene gondolnia a 3G tenderkiírást.

A mobilpiac egyik meghatározó szereplőjeként mi a véleményük a negyedik 3G mobilszolgáltatói licenc tenderéről, mennyire megalapozottak a pályázók elképzelései?
Úgy gondolom, hogy miután a pályázatról részletes információk jelentek meg a lapjukban, ez lehetőséget ad arra, hogy a Pannon is elmondhassa véleményét a tenderről. Hangsúlyozzuk, hogy szerintünk a piaci verseny mind a fogyasztóknak, mind a szolgáltatóknak jó, mivel az a szolgáltatói hatékonyságot ösztönzi. A Pannon ugyanezen a véleményen volt, amikor a harmadik szolgáltató belépett a piacra, kijelentve, hogy készen állunk a verseny általi kihívásokra, és célunk megőrizni piaci pozíciónkat. A tapasztalatok alapján a Pannon megtartotta piaci pozícióját, és az is bebizonyosodott, hogy a verseny mind a fogyasztó, mind az iparág számára jó. Tehát nem tartunk a versenytől, nem félünk a negyedik mobilszolgáltató piacra lépésétől.

Úgy látom azonban, hogy a mostani pályázathoz kapcsolódóan publikált adatok meglehetősen inkonzisztensek és ellentmondásosak, ami komoly problémákhoz vezethet. Néhány pályázó 70-76 százalékos lefedettséget ajánlott egy-két éven belül, és emellett 42-48 milliárdos beruházást vél szükségesnek. A valóságban azonban ehhez a lefedettséghez mintegy 1600 bázisállomásra lenne szükség, ami 150 milliárd forintos beruházást és évi 20 milliárd forint üzemeltetési költséget jelentene, tehát a pályázók számításaiban valahol súlyos hiba van.

Reálisnak tartja, hogy ilyen volumenű működőtőke-beruházás mehessen végbe most a magyar piacon?
A magyar mobilpiacon az elmúlt három évben folyamatosan csökkent az árbevétel, és 2009-re sem várunk mást, ami eléggé valószínűtlenné tesz egy ilyen mértékű befektetést. A helyzetet tovább rontja az általános tőkepiaci válság, ami rendkívül megnehezíti a vállalati hitelfelvételt. Különösen a kevés önerővel vagy önerő nélkül történő hitelezést. Úgy gondolom tehát, hogy egy csökkenő piacon, amelyet sújt a tőkepiaci válság is, egy ilyen mértékű befektetés csak álom.

Az új szolgáltató megjelenése milyen előnyökkel jár a fogyasztók számára?
- Ismét hangsúlyoznám, hogy mi komolyan hiszünk a versenyben, ami ebben az iparágban elengedhetetlen. A verseny miatt a magyar fogyasztók már eddig is kiemelkedő szolgáltatáskínálatot kaptak, az európai benchmarkokhoz mérve igen kedvező árakon. Viszont az nem fogja a fogyasztói elégedettséget növelni, ha a negyedik licencet olyan pályázó részére adják ki, amelynek megalapozatlanok a befektetési tervei.

Miért gondolja ezt?
- Ha a negyedik szolgáltató megjelenik a piacon, annak azonnali következményei lesznek. A jelenlegi szolgáltatók nem férnek hozzá azokhoz a frekvenciákhoz, amelyekre szükség lenne ahhoz, hogy minden, a kevésbé sűrűn lakott területen élő magyar állampolgár részére is elérhetővé tegyék a mobilinternetet, méghozzá - a csökkenő költségek miatt - megfizethető árakon. A jelenlegi tender viszont ezt a frekvenciát olyan cég számára kínálja, amely valószínűleg nem lesz képes a megfelelő finanszírozásról gondoskodni, s ez végül oda vezet, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak (NHH) három év múlva vissza kell vonnia az engedélyt. Eközben a magyar társadalom három évet veszít a mobilinternet terjedésében.

Még ha a szükséges beruházásnak egy része megvalósulna is, ez is csak azt jelentené, hogy a nagyobb városokban lenne lefedettség, ahol már most elérhetőek a kínálati piac keretében versenyző internetszolgáltatások, mint az ADSL, a kábel- vagy a mobilinternet. A kisebb falvakban azonban magától az internet-hozzáférés hiányától szenvednek, nem is említve a verseny hiányát. A jelenlegi mobilszolgáltatók tudnák ezt a helyzetet megváltoztatni, amennyiben az említett frekvenciasávokat használhatnák.

Ha az új szolgáltató megjelenik, valószínűleg egyfajta "fapados" szolgáltatási stratégiával fog piacra lépni. Nekünk nem lesz más választásunk, mint beszüntetni a kártyás ajánlatokban a készülékek ártámogatását. Ez épp a legkevésbé tehetős fogyasztóknál okoz azonnali költségnövekedést - vagyis részben velük fizettetnék meg, hogy a későbbiekben fokozódhasson a verseny. Ez a válságmentes időszakban sem hatna kedvezően az ügyfelek elégedettségére, most pedig kifejezett nehézségek elé állítaná őket.

Az is valószínű, hogy a fogyasztók csak a változás negatív hatását éreznék, különösen akkor, ha az újonnan jövő piaci szereplő nem tudja befektetését befejezni, és ki kell vonulnia a magyar piacról. Érdemes azt is megjegyezni, hogy ha körülnézünk a kelet-közép-európai országok piacain, csak a sokkal nagyobb országokban (Lengyelország, Románia) van több mint három szolgáltató, amelyek gsm- és/vagy umts-szolgáltatást nyújtanak az adott országban.

Összességében hogyan látja a helyzetet?
- Ha a közzétett adatok pontosak (70-76 százalékos lefedettség 48 milliárd forintos beruházás mellett), akkor egyértelmű, hogy ezek az ajánlatok komolytalanok. A pályázók rövid távú előnyökben érdekeltek, és nem a fogyasztók kiszolgálásában. Tehát én azt gondolom, hogy az NHH-nak újra kell gondolnia ezt a tenderkiírást. Mindenesetre hangsúlyozom, mi ügyelni fogunk arra, hogy meglévő ügyfeleink számára továbbra is a legjobb szolgáltatást nyújtsuk a legkedvezőbb árakon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • okosan gyerekek #4
    "Ajánlat van bőven. Rengeteg csomag. Épp most segítettem kiválasztani egy szolgáltatót egy ismerősnek és erős 1 órát töltöttünk az ajánlatokkal."

    Az, hogy van, az még szerintem nem túl.

    Továbbá...
    kis gondolkodásra invitálnám a sok eléégedett ügyfelet. Bizonyára mindenki ismeri az internet csomagok körülbelüli árát, de leírnék egy konkrét példát az én esetemben. Egy 1 gigabájtos csomagért, 30 napra 3000. Ez átlagos e-mail-ekben való lebontásban, amit számoljunk mondjuk 24kB-nak, az ~45000 egy teljes oldalú levél. Skype hívásokban lebontva, 30 napon át képes tartani egy beszélgetést, egy partnerrel. Amit, ha lebontunk percekre 2.592.000 perc hang hívás. Ezt pedig szorozzuk meg, egy átlagos csomag, átlagos időben, átlagos irányba, történő percdíjával, amit hasamra ütök -és lehet kötekedni, hogy az nem annyi, mer' te 5 forinttal kevesebbér' telefonálsz, meg 10-zel- de legyen 24 forint. Ami havidíjra lebontva, 62.208.000, azaz hatvankettőmillió-kétszáz-nyolcezer forint volna. Ehhez képest ugyanazért, mindössze 3000 forintot fizetek.

    Mennyire arányos a két ár?
    Mennyi valóság tartalom lehet a 24 forintos percdíjak mögött??

    Másik példa, legyenek sms-ek. 160 karakter, próbáljuk meg elmenteni egy jegyzettömbben, nem kell hozzá nagy matek, az 160 bájt. Ami azt jelenti, hogy egy kilobyte-ért a címzett számával, az imei számunkkal, és telefonszámunkkal együtt mondjuk durván 6 sms fér ki. Ami 1 giga esetén 6.291.456 darab sms, s mindez pusztán 3000 forinttért. Ha ugyanezt a számú sms-t, mondjuk 15 forinttal beszorozzuk darabonként, 94.371.840 az ~kilencvennégymillió forint. Én, viszont ugyanennyi hálózat terhelésért, amiért ők ennyi pénz kérnek, én 3000 forintot fizetek.

    Mennyire arányos!?

    ÉÉÉÉÉÉS, éééééÉÉSSS, azt is tudni kell, hogy ők már ebből a 3000 forintból is kegyetlenül profitálnak. Akkor vaj' mennyire profitálnak a hívásokból, és az sms-ekből, amit ti olyan örömmel fogadtatok? Jóóó, sooook lehetőség!!! HÚÚúÚÚÚÚ!
    Azok különböző lehúzási formák, bizonyos dolgokra optimalizálva. Van akinek csak pannonos ismerőse van, az olyan csomagot vesz, amivel a pannonost ingyen hívja. A másik este szeret beszélni, az olyat vesz. Ezek csak a mérleg billegetései, amin lehet nagy pénzeket sprólni, 20-30-40%-okat, de itt 10.000-30.000%-os nagyságrendbeli különbségek vannak. És azé', mer' a 3000 forintomból nem hívom végig a hónapot, és mert nem küldök több millió sms-t, letorrentezem, letöltök egy kurva zenét, és annyit használtam a hálózatot, mint amennyit ti egész hónapban. És nekem a csomagomra lebontva, egy 3 megás mp3 az semmi, abból még 1000 t'ok letölteni. Tehát, ki használhatom, és ki is használom a hálózatot, ugyanannyi "kárt" okozok, mint ti 100 hívással, nekem pedig ez így nem kerül szinte semmibe, és ha ez is megéri, akkor szerintetek a valódi profit hányszor haladja meg azt a 10,000-30.000%-os megközelítő értéket!? Nah, ezen kérem gondolkodni, nem a nagy kampány szövegen, meg a "fapados" dumán...
  • TeDDyRuSh #3
    Nem tudom mi lesz a vége, de ez a 3 szolgáltató is elégnek tűnik. Ajánlat van bőven. Rengeteg csomag. Épp most segítettem kiválasztani egy szolgáltatót egy ismerősnek és erős 1 órát töltöttünk az ajánlatokkal.

    Én Vodás vagyok már jó pár éve, bár voltam a másik 2-nél is. Bár amit leírtak a szerződésben azt korrekt módon betartják, de semmi többet. Semmi plusz. A hűségprogramjuk, ha van ilyen, pocsék!! Meghirdettek jó pár kártyás emberkének egy a kereskedelmi forgalomban nem kapható akciós előfizetői csomagot, ami brutál ütős volt. Tényleg rendben volt. De 2 és fél év után (vagyis a hűségidő lejárta után fél évvel) megszüntették a csomagot, aki maradt benne annak meg megemelték az árakat, ezzel ösztönözve a váltásra. Tök átlátszó, de összegezve még mindig elégedett vagyok, mert van pár ismerősöm akiket csúnyán átvágott a másik két szolgáltató. Ilyennel még nem találkoztam Vodánál, csak a jogilag helytálló szívatással. Ezzel meg nem sok mindent tudsz kezdeni. Nyitva tartom a szemem és ha jön az alkalom, akkor lelépek.
  • randomly #2
    Én voltam Pannon is elsőre feltépték az ügyfélszolgák a telefont, hyperszuper.
    Mondjuk hogy a wap oldaluk annak idején csak sajáthálózatból volt/van elérhető ... baromság.

    Aztán VodaFone is, na az akkor sem ha ők maradnak egyedül, soha többet.

    Most Westel van, ha nem kell őket felhívnod, szerencsére van aki felhívja helyettem :-) akkor OK.
  • smv #1
    Hát nem tudom. Szerintem jöjjön csak. Pannonos meg sose voltam, nem tetszenek az áraik.