Berta Sándor
Túlbecsülték az RFID jelentőségét
A rádiótechnológiás azonosítóchipek (RFID) piaca ugyan fejlődik, azonban a megoldás koránt sem tudott akkora népszerűségre szerte tenni, mint ahogy azt korábban remélték.
A Deutsche Bank Research által készített tanulmány szerint az RFID jelentőségét a kutatóintézetek jóval túlbecsülték. A DHL logisztikai konszern felmérése alapján jelenleg világszerte több mint 1,3 millió terméket láttak el RFID-azonosítóval, azonban ez kevesebb az évekkel ezelőtt prognosztizáltnál.
A különböző intézetek az RFID megjelenésekor még azt jósolták, hogy néhány év múlva már szinte kizárólag ilyen chipekkel ellátott élelmiszereket, ruhákat és más árucikkeket fogunk találni a boltok polcain. Ez nem valósult meg, mint ahogyan az sem, hogy az emberek bevásárlókocsijaiban lévő termékek kódját a rendszer egy másodperc alatt kiolvassa majd. A dokumentumból kiderült, hogy a McKinsey tanácsadó cég azt várja, hogy 2010-ben világszerte csak minden 20. terméken, viszont minden harmadik csomagoláson lesz RFID-azonosító.
Csak Németországban 2016-ra várhatóan évente 19 százalékkal emelkedik majd az RFID-megoldások forgalma. Az összeg évente elérheti a 2,2 milliárd eurót. Ezzel szemben globálisan ugyanez a két érték 25 százalék, illetve 16 milliárd euró. Vannak területek, ahol az RFID kétségtelenül hasznos és bevált, ilyen például a vendéglátás és Dániában a halászat. A halászok hálórendszerein elhelyezett chipek nyilván tartják, hogy mennyi és milyen fajtájú halat fogtak ki, mikor és milyen módszerrel. Az adatokat megkapják a halpiacok és az áruházak, így mindig tudható, hogy mikor érkezik friss áru.
A Deutsche Bank Research munkatársai úgy vélték, a legnagyobb problémát jelenleg az alkalmazott szoftverek pontatlansága, valamint a nemzetközi szabványok hiánya és az RFID-chipek drágasága jelenti. Ahhoz, hogy a technika a jövőben világszerte elterjedjen olcsó eszközökre, valós idejű adatfeldolgozásra, pontosabb információ-kiolvasásra és egységes szabványok kidolgozására, valamint bevezetésére lenne szükség.
A Deutsche Bank Research által készített tanulmány szerint az RFID jelentőségét a kutatóintézetek jóval túlbecsülték. A DHL logisztikai konszern felmérése alapján jelenleg világszerte több mint 1,3 millió terméket láttak el RFID-azonosítóval, azonban ez kevesebb az évekkel ezelőtt prognosztizáltnál.
A különböző intézetek az RFID megjelenésekor még azt jósolták, hogy néhány év múlva már szinte kizárólag ilyen chipekkel ellátott élelmiszereket, ruhákat és más árucikkeket fogunk találni a boltok polcain. Ez nem valósult meg, mint ahogyan az sem, hogy az emberek bevásárlókocsijaiban lévő termékek kódját a rendszer egy másodperc alatt kiolvassa majd. A dokumentumból kiderült, hogy a McKinsey tanácsadó cég azt várja, hogy 2010-ben világszerte csak minden 20. terméken, viszont minden harmadik csomagoláson lesz RFID-azonosító.
Csak Németországban 2016-ra várhatóan évente 19 százalékkal emelkedik majd az RFID-megoldások forgalma. Az összeg évente elérheti a 2,2 milliárd eurót. Ezzel szemben globálisan ugyanez a két érték 25 százalék, illetve 16 milliárd euró. Vannak területek, ahol az RFID kétségtelenül hasznos és bevált, ilyen például a vendéglátás és Dániában a halászat. A halászok hálórendszerein elhelyezett chipek nyilván tartják, hogy mennyi és milyen fajtájú halat fogtak ki, mikor és milyen módszerrel. Az adatokat megkapják a halpiacok és az áruházak, így mindig tudható, hogy mikor érkezik friss áru.
A Deutsche Bank Research munkatársai úgy vélték, a legnagyobb problémát jelenleg az alkalmazott szoftverek pontatlansága, valamint a nemzetközi szabványok hiánya és az RFID-chipek drágasága jelenti. Ahhoz, hogy a technika a jövőben világszerte elterjedjen olcsó eszközökre, valós idejű adatfeldolgozásra, pontosabb információ-kiolvasásra és egységes szabványok kidolgozására, valamint bevezetésére lenne szükség.