Berta Sándor
Blogokban közlik az elbocsájtásokat az IT-cégek
Egyre több vállalat alkalmazza azt a módszert, hogy nem személyesen a középvezetők útján vagy sajtóközleményben, hanem blogokban közli az elbocsájtás hírét az alkalmazottaival.
Korábban ezeket a dolgokat igyekeztek diszkréten kezelni, napjainkban azonban már nem ügyelnek annyira erre és egyszerűen egy körlevélben vagy a hivatalos naplókban mondanak fel az alkalmazottaiknak. Különösen a Szilícium-völgy vállalatainál népszerű ez a módszer és lassan teljesen elfogadottá válik. A Tesla Motors kaliforniai elektromos autógyártó például október 15-én a hivatalos blogjában tudatta, hogy létszámleépítést tervez. A tervről a dolgozók mit sem sejtettek.
"Nem volt más választásunk, mint a blogunkban bejelenteni a hírt. Valamit mondanunk kellett, hogy megelőzzük a médiában megjelenő spekulációkat" - érvelt Elon Musk, a Tesla Motors vezetője. Korábban egy oldal ugyanis a tervezett elbocsájtásokról számolt be és a hírt átvette számos más média is. A tengerentúlon egyébként a különböző platformok előszeretettel szellőztetnek meg bennfentesektől származó félhivatalos információkat és sok cég munkatársa is hozzájárul a naplóiban "kikotyogott" részletekkel ahhoz, hogy egy hír idő előtt kitudódjon.
A legtöbb társaság igyekszik előre menekülni és hogy megelőzze a negatív hangvételű tudósításokat, valamint hogy jobban ellenőrizhesse az információáramlást, inkább a hivatalos blogokban közzé teszi a különböző bejelentéseket. PR-szakértők úgy vélték, hogy csak idő kérdése, míg ez a gyakorlat világszerte elterjed. "Ma már minden olyan esemény, amelyről szó esik egy cég életében, valamilyen formában megtalálható később a blogokban" - közölte Rusty Rueff, az Electronic Arts és a Pepsi Cola volt személyzeti vezetője.
A szakemberek szerint a konszerneknek két lehetőségük marad: vagy maguk szivárogtatják ki a híreket vagy megvárják, amíg más hozza nyilvánosságra az információt. A helyzetet súlyosbítja a gazdasági válság, amely számos egyéb problémát hozott a felszínre és egyre több cég kénytelen bejelenteni elbocsájtásokat. Ilyenkor pedig kapóra jönnek a blogok. A cégvezetők álláspontja az, hogy egy blogbejegyzésben tudatott létszámleépítés talán még emberségesebb megoldás is, mint egy szűkszavú, rideg sajtóközlemény.
Más vezetők ugyanakkor attól tartanak, hogy az egykori és a jelenlegi alkalmazottak ellenük használhatják fel az online naplókat és a Web 2.0-s technológiákat. Egy hivatalos oldalon megjelenő bejegyzés ugyanis még nem védi a vállalatot egy máshol nyilvánosságra hozott negatív véleménytől vagy hírtől. Eddig a módszert többnyire pozitívan fogadták és sokan támogatják az új gyakorlatot.
Korábban ezeket a dolgokat igyekeztek diszkréten kezelni, napjainkban azonban már nem ügyelnek annyira erre és egyszerűen egy körlevélben vagy a hivatalos naplókban mondanak fel az alkalmazottaiknak. Különösen a Szilícium-völgy vállalatainál népszerű ez a módszer és lassan teljesen elfogadottá válik. A Tesla Motors kaliforniai elektromos autógyártó például október 15-én a hivatalos blogjában tudatta, hogy létszámleépítést tervez. A tervről a dolgozók mit sem sejtettek.
"Nem volt más választásunk, mint a blogunkban bejelenteni a hírt. Valamit mondanunk kellett, hogy megelőzzük a médiában megjelenő spekulációkat" - érvelt Elon Musk, a Tesla Motors vezetője. Korábban egy oldal ugyanis a tervezett elbocsájtásokról számolt be és a hírt átvette számos más média is. A tengerentúlon egyébként a különböző platformok előszeretettel szellőztetnek meg bennfentesektől származó félhivatalos információkat és sok cég munkatársa is hozzájárul a naplóiban "kikotyogott" részletekkel ahhoz, hogy egy hír idő előtt kitudódjon.
A legtöbb társaság igyekszik előre menekülni és hogy megelőzze a negatív hangvételű tudósításokat, valamint hogy jobban ellenőrizhesse az információáramlást, inkább a hivatalos blogokban közzé teszi a különböző bejelentéseket. PR-szakértők úgy vélték, hogy csak idő kérdése, míg ez a gyakorlat világszerte elterjed. "Ma már minden olyan esemény, amelyről szó esik egy cég életében, valamilyen formában megtalálható később a blogokban" - közölte Rusty Rueff, az Electronic Arts és a Pepsi Cola volt személyzeti vezetője.
A szakemberek szerint a konszerneknek két lehetőségük marad: vagy maguk szivárogtatják ki a híreket vagy megvárják, amíg más hozza nyilvánosságra az információt. A helyzetet súlyosbítja a gazdasági válság, amely számos egyéb problémát hozott a felszínre és egyre több cég kénytelen bejelenteni elbocsájtásokat. Ilyenkor pedig kapóra jönnek a blogok. A cégvezetők álláspontja az, hogy egy blogbejegyzésben tudatott létszámleépítés talán még emberségesebb megoldás is, mint egy szűkszavú, rideg sajtóközlemény.
Más vezetők ugyanakkor attól tartanak, hogy az egykori és a jelenlegi alkalmazottak ellenük használhatják fel az online naplókat és a Web 2.0-s technológiákat. Egy hivatalos oldalon megjelenő bejegyzés ugyanis még nem védi a vállalatot egy máshol nyilvánosságra hozott negatív véleménytől vagy hírtől. Eddig a módszert többnyire pozitívan fogadták és sokan támogatják az új gyakorlatot.