Gyurkity Péter
Természetes a Google növekedése miatti félelem?
Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója az újságírók előtt számolt be a Yahooval kötött megállapodás közeli indulásáról - a cég növekedése miatt érzett félelmek szerint abszolút érthetőek.
A két keresőcég közötti megállapodásról már több alkalommal írtunk. Állításuk szerint itt mindössze arról van szó, hogy a Yahoo ennek keretében a jövőben a riválisa által "átirányított" hirdetéseket is megjeleníti saját platformján, amely mindkét együttműködő fél számára gyümölcsöző lehet. A szabályozó hatóság és a Google kritikusai szerint azonban a teljhatalom kiépítésének vagyunk szemtanúi.
A pontossághoz természetesen hozzátartozik, hogy a szabályozó hivatal a tengerentúlon még nem foglalt álláspontot a kérdésben, bár valószínűnek tűnik, hogy kifogásukat jelzik majd a megállapodással kapcsolatban. Ez ugyanis többek között azt is jelentené, hogy a Google amúgy is hatalmas részesedése a keresőpiacon még tovább növekedhet, szép lassan háttérbe szorítva a két legfőbb riválist (Yahoo és Microsoft). A Yahoo esetében ráadásul a függetlenség ténye is megkérdőjeleződhet, legalábbis egy idő után, amennyiben újdonsült partnerük túlságosan kiterjeszti befolyását a cég felett.
Eric Schmidt ezért is igyekezett megnyugtatni a kritikusokat a Google elképzeléseivel kapcsolatban. Elmondása szerint teljesen természetes a növekvő céggel szemben érzett félelem, amihez is is hozzájárult, hogy a Google nem tudta meggyőzően ismertetni a mindkét fél számára kínálkozó előnyöket. Hozzátette, hogy a cégnek nem kell megvárnia a kormányzati bólintást, hiszen korábban is önkéntes alapon csúsztatták el a rajtot egy hónappal, hogy az illetékes hivatalnak legyen elég ideje áttekinteni a megállapodást.
Ami a keresőcég egyéb terveit illeti, ezek között kiemelt helyen szerepel a YouTube, amellyel kapcsolatban a bevételek növelése az első számú feladat. Szóba került itt a videók előtt és után megjelenő reklámok, a lejátszóablak mellett megjelenő hirdetések, valamint a jogtulajdonosokkal kötött megállapodások lehetősége, amelyek mind ezt valósítanák meg. Kiemelik a szolgáltatás népszerűségének gyors növekedését, szembeállítva azt a Google első éveinek lassú ütemű terjedésével.
Az Android révén a mobil piacra is betörnek, mégpedig szeptember 23-tól kezdődően, a T-Mobile partnersége révén. Arra a kérdésre, hogy mindez hogyan szolgálja az eredeti szolgáltatás, a kereső érdekeit, Schmidt úgy válaszolt, hogy az új, profi mobil készülékek eljuttatása a tömegekhez a keresések megugrását eredményezi majd, ez pedig hosszú távon szintén a cég bevételeit növeli majd.
A két keresőcég közötti megállapodásról már több alkalommal írtunk. Állításuk szerint itt mindössze arról van szó, hogy a Yahoo ennek keretében a jövőben a riválisa által "átirányított" hirdetéseket is megjeleníti saját platformján, amely mindkét együttműködő fél számára gyümölcsöző lehet. A szabályozó hatóság és a Google kritikusai szerint azonban a teljhatalom kiépítésének vagyunk szemtanúi.
A pontossághoz természetesen hozzátartozik, hogy a szabályozó hivatal a tengerentúlon még nem foglalt álláspontot a kérdésben, bár valószínűnek tűnik, hogy kifogásukat jelzik majd a megállapodással kapcsolatban. Ez ugyanis többek között azt is jelentené, hogy a Google amúgy is hatalmas részesedése a keresőpiacon még tovább növekedhet, szép lassan háttérbe szorítva a két legfőbb riválist (Yahoo és Microsoft). A Yahoo esetében ráadásul a függetlenség ténye is megkérdőjeleződhet, legalábbis egy idő után, amennyiben újdonsült partnerük túlságosan kiterjeszti befolyását a cég felett.
Eric Schmidt ezért is igyekezett megnyugtatni a kritikusokat a Google elképzeléseivel kapcsolatban. Elmondása szerint teljesen természetes a növekvő céggel szemben érzett félelem, amihez is is hozzájárult, hogy a Google nem tudta meggyőzően ismertetni a mindkét fél számára kínálkozó előnyöket. Hozzátette, hogy a cégnek nem kell megvárnia a kormányzati bólintást, hiszen korábban is önkéntes alapon csúsztatták el a rajtot egy hónappal, hogy az illetékes hivatalnak legyen elég ideje áttekinteni a megállapodást.
Ami a keresőcég egyéb terveit illeti, ezek között kiemelt helyen szerepel a YouTube, amellyel kapcsolatban a bevételek növelése az első számú feladat. Szóba került itt a videók előtt és után megjelenő reklámok, a lejátszóablak mellett megjelenő hirdetések, valamint a jogtulajdonosokkal kötött megállapodások lehetősége, amelyek mind ezt valósítanák meg. Kiemelik a szolgáltatás népszerűségének gyors növekedését, szembeállítva azt a Google első éveinek lassú ütemű terjedésével.
Az Android révén a mobil piacra is betörnek, mégpedig szeptember 23-tól kezdődően, a T-Mobile partnersége révén. Arra a kérdésre, hogy mindez hogyan szolgálja az eredeti szolgáltatás, a kereső érdekeit, Schmidt úgy válaszolt, hogy az új, profi mobil készülékek eljuttatása a tömegekhez a keresések megugrását eredményezi majd, ez pedig hosszú távon szintén a cég bevételeit növeli majd.