Napi Online
Érvényteleníti a más weblapok által eladott jegyeket a Ryanair
Óriási felzúdulást keltett, hogy a Ryanair, Európa legnagyobb diszkont-légitársasága érvénytelenített több száz jegyet, amelyet olyan weboldalak értékesítettek, amelyeknek a vállalat szerint nem volt joguk az árusításra.
A Ryanair közleményben próbálta megmagyarázni, miért nyúlt ehhez a radikális eszközhöz, hiszen a pénztártól való távozás után az eladónak sem illik reklamálni. Az akció múlt hétfőn kezdődött, majd a hét minden napján 400-500 jegy tulajdonosát értesítették e-mailben arról, hogy meg kell ismételnie a vásárlást a társaság weboldalán. A cég közlése szerint minden esetben visszautalták a pénzt arra a hitelkártyára, amelyről az ügyfél fizetett. A Ryanair becslése szerint naponta ezer jegy kelhet el szabálytalan módon, ami fél százaléka 200 ezres napi jegyértékesítésnek, a társaság mégis felvállalta a botrányt, hogy tiszta vizet önthessen a pohárba.
A közlemény szerint egyebek mellett a spanyol Atrapalo és eDreams, valamint a német Vtours online-portálok a screen scraping vétségét követték el, azaz olyan programot futtattak, amely a megjelenés előtt leemelte a Ryanair szervereiről a légitársaság weboldalára szánt jegyinformációkat, majd ennek alapján kéretlen közvetítőként elkezdték árulni a légitársaság jegyeit. A cég szerint ez szimpla jegyüzérkedés, nemcsak azért, mert megbízás nélkül végeztek viszonteladói tevékenységet, hanem azért is, mert olyan pluszköltségeket terheltek az ügyfelekre, amelyeket nem kellett volna megfizetniük, ha közvetlenül a Ryanair weboldaláról vásároltak volna. Esetenként háromszoros árat fizettek a becsapott emberek - állítja a légitársaság, amely hangsúlyozza, hogy augusztus 11-e után csak azokat a jegyeket tekinti érvényesnek, amelyeket saját internetes portálján vagy telefonos helyfoglalási rendszerén keresztül vásároltak az utazni vágyók.
A Travelsupermarket és a Skyscanner, a két legismertebb brit jegyár-összehasonlítást kínáló website sietett közölni, hogy az oldalaikról indított vásárlások érvényesek - ezekről a helyekről elvezetik a látogatót a Ryanair és más légitársaságok portáljaira, ahol megvehetik a kiválasztott jegyet.
Az olasz közlekedési miniszter, Altero Matteoli szánalmasnak és érthetetlennek nevezte a légitársaság lépését, a spanyol közlekedési minisztérium pedig vizsgálatot indított a vállalat ellen. A brit utazási irodák szövetsége, az ABTA hivatalos panaszt nyújtott be a légitársaság ellen az ország kereskedelmi felügyeleti hatóságához. Az olasz La Repubblica közölte, hogy az Európai Bizottság szóvivője szerint a testület be fog avatkozni, ha bizonyosságot szerez arról, hogy a Ryanair a "pénztártól való távozás" után érvénytelenít eladott jegyeket.
Az ír diszkont-légitársaságnak magyar utazásszervezőkkel nincs megállapodása, úgy tudjuk, mindössze egy-egy hévízi és keszthelyi utazási irodával tartanak fenn kapcsolatot, ám az ő fő feladatuk sem a jegyértékesítés, hanem a sármelléki esetleges járattörlések miatti problémák kezelése (szállásbiztosítás, transzfer stb.). A magyar internetes utazási helyfoglaló portálokon sem találunk olyan ajánlatot, amely Ryanair-jegyet hirdetne.
A magyar internetes jegyfoglaló szolgáltatásoknál a portálokat üzemeltető utazási irodák általában fix, 2-3 ezer forintos díjjal dolgoznak. Hazai szakértők megjegyzik, hogy a Ryanairnek jóval nehezebb dolga van a kereskedőkkel folytatott harcban, mint például a nagy versenytársnak, az easyJetnek, mivel míg az utóbbi eleve úgy alakult, hogy csak saját értékesítő rendszerében ad el jegyeket, addig a Ryanair hagyományos légitársaságból alakult át low-cost céggé, s több hullámban - elsősorban a jutalékok folyamatos csökkentésével - kellett kiszorítania viszonteladói partnereit a jegyértékesítésből.
A Ryanair közleményben próbálta megmagyarázni, miért nyúlt ehhez a radikális eszközhöz, hiszen a pénztártól való távozás után az eladónak sem illik reklamálni. Az akció múlt hétfőn kezdődött, majd a hét minden napján 400-500 jegy tulajdonosát értesítették e-mailben arról, hogy meg kell ismételnie a vásárlást a társaság weboldalán. A cég közlése szerint minden esetben visszautalták a pénzt arra a hitelkártyára, amelyről az ügyfél fizetett. A Ryanair becslése szerint naponta ezer jegy kelhet el szabálytalan módon, ami fél százaléka 200 ezres napi jegyértékesítésnek, a társaság mégis felvállalta a botrányt, hogy tiszta vizet önthessen a pohárba.
A közlemény szerint egyebek mellett a spanyol Atrapalo és eDreams, valamint a német Vtours online-portálok a screen scraping vétségét követték el, azaz olyan programot futtattak, amely a megjelenés előtt leemelte a Ryanair szervereiről a légitársaság weboldalára szánt jegyinformációkat, majd ennek alapján kéretlen közvetítőként elkezdték árulni a légitársaság jegyeit. A cég szerint ez szimpla jegyüzérkedés, nemcsak azért, mert megbízás nélkül végeztek viszonteladói tevékenységet, hanem azért is, mert olyan pluszköltségeket terheltek az ügyfelekre, amelyeket nem kellett volna megfizetniük, ha közvetlenül a Ryanair weboldaláról vásároltak volna. Esetenként háromszoros árat fizettek a becsapott emberek - állítja a légitársaság, amely hangsúlyozza, hogy augusztus 11-e után csak azokat a jegyeket tekinti érvényesnek, amelyeket saját internetes portálján vagy telefonos helyfoglalási rendszerén keresztül vásároltak az utazni vágyók.
A Travelsupermarket és a Skyscanner, a két legismertebb brit jegyár-összehasonlítást kínáló website sietett közölni, hogy az oldalaikról indított vásárlások érvényesek - ezekről a helyekről elvezetik a látogatót a Ryanair és más légitársaságok portáljaira, ahol megvehetik a kiválasztott jegyet.
Az olasz közlekedési miniszter, Altero Matteoli szánalmasnak és érthetetlennek nevezte a légitársaság lépését, a spanyol közlekedési minisztérium pedig vizsgálatot indított a vállalat ellen. A brit utazási irodák szövetsége, az ABTA hivatalos panaszt nyújtott be a légitársaság ellen az ország kereskedelmi felügyeleti hatóságához. Az olasz La Repubblica közölte, hogy az Európai Bizottság szóvivője szerint a testület be fog avatkozni, ha bizonyosságot szerez arról, hogy a Ryanair a "pénztártól való távozás" után érvénytelenít eladott jegyeket.
Az ír diszkont-légitársaságnak magyar utazásszervezőkkel nincs megállapodása, úgy tudjuk, mindössze egy-egy hévízi és keszthelyi utazási irodával tartanak fenn kapcsolatot, ám az ő fő feladatuk sem a jegyértékesítés, hanem a sármelléki esetleges járattörlések miatti problémák kezelése (szállásbiztosítás, transzfer stb.). A magyar internetes utazási helyfoglaló portálokon sem találunk olyan ajánlatot, amely Ryanair-jegyet hirdetne.
A magyar internetes jegyfoglaló szolgáltatásoknál a portálokat üzemeltető utazási irodák általában fix, 2-3 ezer forintos díjjal dolgoznak. Hazai szakértők megjegyzik, hogy a Ryanairnek jóval nehezebb dolga van a kereskedőkkel folytatott harcban, mint például a nagy versenytársnak, az easyJetnek, mivel míg az utóbbi eleve úgy alakult, hogy csak saját értékesítő rendszerében ad el jegyeket, addig a Ryanair hagyományos légitársaságból alakult át low-cost céggé, s több hullámban - elsősorban a jutalékok folyamatos csökkentésével - kellett kiszorítania viszonteladói partnereit a jegyértékesítésből.