Berta Sándor
Hogyan kommunikálunk a következő 25 évben?
A Fraunhofer Intézet Rendszer- és Információkutatási Intézete (ISI) több mint 400 szakembert kérdezett meg arról, hogy szerintük milyen kommunikációs megoldásokat és technológiákat fogunk használni negyed évszázad múlva.
A billentyűzet és a monitor lassan a feledés homályába vész? Személyre szabott, az érdeklődésünknek megfelelő reklámokat fogunk kapni minden utcasarkon? Főleg a felhasználók által generált tartalmakból áll majd az internet? Ilyen és hasonló kérdésekre keresték a válaszokat az ISI munkatársai, akik azt várták, hogy a válaszadók egyrészt a technikai megvalósíthatóságot, másrészt a megoldások társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi hatásait is vegyék figyelembe.
A megkérdezett szakemberek fele mondta azt, hogy 2010 és 2020 között technikai szempontból lehetséges lesz, hogy az emberek egy digitális aurát, mint profilt hozzanak létre és ugyanígy egy mozifilm előzetesét is át lehet majd játszani egy PDA-ra, valamint a moziplakát is a mi kedvenc műfajainkba tartozó műveket fog reklámozni. Szintén megvalósulhat, hogy egy autót vásárolni akaró személy SMS-ben kap majd értesítést arról, hogy egy lehetséges eladó lépett be éppen a kávézóba. Azonban ezek a rendszerek a szakértők 75 százaléka szerint komoly adatvédelmi aggályokat is felvetnek majd és az elterjedésük éppen ezért elképzelhetetlen lesz.
Ráadásul, ezeknek a szolgáltatásoknak az igénybe vételéhez állandóan online kellene lenni, ez azonban csak olyan hálózatokkal valósulhatna meg, amelynél nem kellene azt nézniük a felhasználóknak, hogy éppen egy műholdas, egy vezetéknélküli vagy egy DSL-hálózathoz kapcsolódnak-e? A megkérdezettek szerint a legnagyobb problémát a technikai jellegű gondok, az egymással nem szabványos megoldások okozhatják majd. Szabványok nélkül nem lehet összekötni például a számítógépeket és a szórakoztató elektronikai vagy a háztartási készülékeket. Csak ekkor történhet majd meg, hogy a televízió SMS-t vagy e-mailt fogad vagy hogy az emberek VoIP-szolgáltatást használhatnak a mobiltelefonjaikon.
Az adatátviteli sebességek tovább fognak nőni, átlagosan elérhetik majd az 1 Gbps-ot, mind a vezetékes, mind pedig a vezeték nélküli hálózatok esetében. A műsorszórás területén 2015-ig digitális médiaházak jönnek létre, amelyek minden platformhoz kapcsolódó tartalmat, legyen szó internetes, televíziós vagy mobil anyagokról, egyesíteni fognak. A legfontosabb megállapítás azonban az volt, hogy azokból, amit technikailag meg lehetne, sem kell mindent megvalósítani.
A válaszokat összefoglaló 160 oldalas dokumentum letölthető az ISI honlapjáról.
A billentyűzet és a monitor lassan a feledés homályába vész? Személyre szabott, az érdeklődésünknek megfelelő reklámokat fogunk kapni minden utcasarkon? Főleg a felhasználók által generált tartalmakból áll majd az internet? Ilyen és hasonló kérdésekre keresték a válaszokat az ISI munkatársai, akik azt várták, hogy a válaszadók egyrészt a technikai megvalósíthatóságot, másrészt a megoldások társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi hatásait is vegyék figyelembe.
A megkérdezett szakemberek fele mondta azt, hogy 2010 és 2020 között technikai szempontból lehetséges lesz, hogy az emberek egy digitális aurát, mint profilt hozzanak létre és ugyanígy egy mozifilm előzetesét is át lehet majd játszani egy PDA-ra, valamint a moziplakát is a mi kedvenc műfajainkba tartozó műveket fog reklámozni. Szintén megvalósulhat, hogy egy autót vásárolni akaró személy SMS-ben kap majd értesítést arról, hogy egy lehetséges eladó lépett be éppen a kávézóba. Azonban ezek a rendszerek a szakértők 75 százaléka szerint komoly adatvédelmi aggályokat is felvetnek majd és az elterjedésük éppen ezért elképzelhetetlen lesz.
Ráadásul, ezeknek a szolgáltatásoknak az igénybe vételéhez állandóan online kellene lenni, ez azonban csak olyan hálózatokkal valósulhatna meg, amelynél nem kellene azt nézniük a felhasználóknak, hogy éppen egy műholdas, egy vezetéknélküli vagy egy DSL-hálózathoz kapcsolódnak-e? A megkérdezettek szerint a legnagyobb problémát a technikai jellegű gondok, az egymással nem szabványos megoldások okozhatják majd. Szabványok nélkül nem lehet összekötni például a számítógépeket és a szórakoztató elektronikai vagy a háztartási készülékeket. Csak ekkor történhet majd meg, hogy a televízió SMS-t vagy e-mailt fogad vagy hogy az emberek VoIP-szolgáltatást használhatnak a mobiltelefonjaikon.
Az adatátviteli sebességek tovább fognak nőni, átlagosan elérhetik majd az 1 Gbps-ot, mind a vezetékes, mind pedig a vezeték nélküli hálózatok esetében. A műsorszórás területén 2015-ig digitális médiaházak jönnek létre, amelyek minden platformhoz kapcsolódó tartalmat, legyen szó internetes, televíziós vagy mobil anyagokról, egyesíteni fognak. A legfontosabb megállapítás azonban az volt, hogy azokból, amit technikailag meg lehetne, sem kell mindent megvalósítani.
A válaszokat összefoglaló 160 oldalas dokumentum letölthető az ISI honlapjáról.