Gyurkity Péter

Százmillió dollárt követelnek az előadók az online zenéért

Egy bírósági döntés alapján három nagy internetes cég, a Yahoo, a RealNetworks, valamint az AOL, összesen százmillió dollárt fizethet ki az amerikai előadókat képviselő szervezetnek, 2002-ig visszamenően.

A három vállalat bűne, hogy 2002-től kezdve - különböző szolgáltatások formájában - az interneten is elérhetővé tették a zenei tartalmakat. Példaként említhető a Yahoo Music, amely rövid előzetesekkel, kliprészletekkel csalogatja az oldal látogatóit, márpedig az ilyen szolgáltatások bevételéből a bíróság szerint az előadóknak és a kiadóknak is részesülniük kell. Éppen ezért - mintegy kárpótlásként - az érintett cégek most komoly összegeket lesznek kénytelenek kifizetni.

Természetesen csak abban az esetben, ha belenyugodnak a bírósági döntésbe, és nem támadják meg azt. Márpedig ez nem tűnik túl valószínűnek, tekintettel a napokban elhangzott nyilatkozatokra. Bár a bíróság az ítélet meghozatalakor az elfogadható mértékű összeg kiszabásáról beszélt, az érintettek szerint a döntés túlságosan általános jellegű és semmiképpen nem nevezhető teljesnek. "Ez még távolról sincs lejátszva - mindenképpen tisztáznunk kell azt, hogy itt nem 100 millió dollár értékű jogdíjakról van szó" - magyarázta Bob Kimball, a RealNetworks jogi képviselője. Hozzátette, hogy a fenti összeg mindössze egy kerettervet jelent, amely mentén lefolytathatják a további tárgyalásokat.

Marylin Bergman, a mintegy 320 ezer előadót tömörítő American Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP) elnöke szerint azonban a döntés megfelelő módon kompenzálja a szövegírókat és zeneszerzőket. A licencdíjakról itt nem esett szó, mindössze arról született tehát döntés, hogy az online elérésért jár egy bizonyos összeg a zenei tartalmak előállítóinak. A másik oldal azonban jelezte, hogy elhúzódó fellebbezési procedúrára számítanak, miután véglegesítik a mostani döntést.

Az AOL és a Yahoo egyelőre nem fűzött kommentárt a hírhez, ám azt biztosra vehetjük, hogy ők sem fognak belenyugodni a számukra kedvezőtlen döntésbe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sippie #8
    ehhez idevágna a South Park zeneletöltésről készített fikázása. Mondjuk ha megnézzük hogy a nevesebb sztárok mire költenek és mennyit, milyen autókkal járkálnak, milyen totál fölösleges baromságokra költenek 100ezer dollárokat, akkor méggázabb ez a pereskedés
  • Csaba42 #7
    Miért, van, aki Kiszel Tündés vackokat tölt? :)

    "Egyettlen megoldás semmit nem szabad tőlük venni kb 5-6 éveig, aztán hátha felfogják hogy nem megoldás szopatni a jónépet."
    Aztán később behajtják visszamenőleg az 5-6 éves kiesést. :) Amúgy nekem is tele van már a tököm ezekkel a buzi jogvédőkkel, és az egyéb, követelőző szervezetekkel. S ez annyira ellentmondásos: a kiadók jogait védik, de az egyének (pl. vásárlók) jogait nem? Vagy nekem nincs jogom megválasztani, hogy mit veszek meg, és mit nem/mire költöm a pénzem?

    pnoenix1:
    Lehet, hogy rájöttek, a kis halakat nem tudják rendesen kifilézni, ezért mennek rá a nagyobb halakra.
  • Frayer #6
    EGY FORINTOT SEM
  • sathinel #5
    Nem nevetséges... Inkább senki ne vegyen semmilyen zenét max letölt, warezol, stb. Máshogy nem tud rájuk hatni az ember. Egyre jobban azt akarják elérni hogy minden szarért úgy fizessünk hogy azt sem tudjuk mi az. Ha nem kell nekik ingyen reklám, akkor nem is akarnak semmit eladni. Én tuti egy fillért sem adok ezeknek a parasztoknak. Kb mint az itthoni előadók. Kisszeltünde meg hozzá hasonló megagáz kis gyükereket nyomatnak, és ugatnak a letöltés ellen mikor nem veszik a zenéjüket. Persze az adathordozókon is van hasznuk, meg rádiókból,stb de nekik nem elég ők minden szarért milliókat akarnak. Egyettlen megoldás semmit nem szabad tőlük venni kb 5-6 éveig, aztán hátha felfogják hogy nem megoldás szopatni a jónépet.
  • phoenix1 #4
    "... Példaként említhető a Yahoo Music, amely rövid előzetesekkel, kliprészletekkel csalogatja az oldal látogatóit, márpedig az ilyen szolgáltatások bevételéből a bíróság szerint az előadóknak és a kiadóknak is részesülniük kell."

    Ezek meg vannak tisztára kergülve! Ha nem lenne olyan *portálok* mint a " Yahoo, a RealNetworks, valamint az AOL" honnan a fenéből tudná az ember, hogy kijött egy új szám ettől-és-ettől az előadótól.
    Annyira nevetséges már, az előadók és a kiadók úgy gondolják, hogy reklám nélkül majd fogják venni a zenéjüket amiket kiadnak, hogy lehetnek ennyira gagyik. Minél több reklám, hirdetés annál több bevételt jelent ez nekik. Huh. :S
  • nickwearby #3
    Ugye nem csak nekem tűnt fel , hogy ez furcsán egy időben történik azzal, hogy a yahoo-t többen is (M$, Gugli) fel akarják vásárolni????
  • arty #2
    ezt akartam irni ... ezek komolyan megérdemlik, h összeroppanjon alattuk az egész zeneipar :( ilyen szánalmas kisértet ... és mivel amerika, a végén igazat adnak nekik :O
  • acdc #1
    "amely rövid előzetesekkel, kliprészletekkel csalogatja az oldal látogatóit"

    akkor fizessenek az előadók a reklámért