Gyurkity Péter
A Blu-ray sem ellensúlyozza a DVD visszaszorulását
A filmipar eredményeinek csökkenését elemző szakértők szerint a nagy felbontású formátumverseny győztese sem tudja megmenteni a piacot, a mostani váltás jóval kevésbé optimista hangulatot eredményez.
Erről beszélnek a nagy elemzőcégek munkatársai, akik mind egyetértenek abban, hogy a vásárlók a legjobb esetben is visszafogott érdeklődést mutatnak az új technológia iránt, amely az eddig egyeduralkodó DVD-t hivatott végleg leváltani. Jó esélyt látnak arra, hogy a Blu-ray idén sem tudja majd ellensúlyozni az előd fokozatos visszaesését, a stúdiók pedig folytatják az árcsökkentést, hogy némiképp fenntartsák a keresletet.
Márpedig a Blu-ray győzelme elvitathatatlan: tavaly decemberben az Egyesült Államokban a piacon értékesített nagy felbontású korongok 63 százaléka tartozott a Sony táborához, ez pedig márciusban, a Toshiba visszalépésének hónapjában már elérte a 81 százalékot. A forgalom szintén emelkedik, és míg tavaly év végéig összesen 9,8 millió kiadványon adtak túl (a két rivális formátumból együttvéve), addig csak idén 4,9 millió példány kelt el, amiből 3,8 millió volt Blu-ray szabványú. Ez sem ellensúlyozza azonban a DVD visszaszorulását, amely jól láthatóan egyre kevesebb vásárló fantáziáját tudja megragadni.
A Citigroup adatai szerint 2006-ban világszerte még 25 milliárd dollár bevétel folyt be a mozifilmek DVD-formátumú értékesítéséből, ez tavaly 23,1 milliárdra csökkent, idén pedig alig éri majd el a 21,4 milliárd dollárt. A filmstúdiók tovább folytatják az árcsökkentést, hogy valahogy kompenzálják a kereslet visszaesését, ez pedig jól látszik a bevétel alakulásán. Egyesek azzal magyarázzák a váltás lassúságát, hogy a vásárlók olyannyira elégedettek voltak a VHS-DVD cserével, hogy még most sem érzékelik az új technológia számukra kínált előnyeit.
Ráadásul a korán váltók általában meglévő gyűjteményük elenyésző részét hajlandók csak lecserélni, ami szintén visszaveti az eladásokat. Az asztali Blu-ray lejátszók idén az amerikai háztartások alig 1 százalékában lesznek megtalálhatók, ez pedig 2011-re is csak 25 százalékra emelkedik majd.
Erről beszélnek a nagy elemzőcégek munkatársai, akik mind egyetértenek abban, hogy a vásárlók a legjobb esetben is visszafogott érdeklődést mutatnak az új technológia iránt, amely az eddig egyeduralkodó DVD-t hivatott végleg leváltani. Jó esélyt látnak arra, hogy a Blu-ray idén sem tudja majd ellensúlyozni az előd fokozatos visszaesését, a stúdiók pedig folytatják az árcsökkentést, hogy némiképp fenntartsák a keresletet.
Márpedig a Blu-ray győzelme elvitathatatlan: tavaly decemberben az Egyesült Államokban a piacon értékesített nagy felbontású korongok 63 százaléka tartozott a Sony táborához, ez pedig márciusban, a Toshiba visszalépésének hónapjában már elérte a 81 százalékot. A forgalom szintén emelkedik, és míg tavaly év végéig összesen 9,8 millió kiadványon adtak túl (a két rivális formátumból együttvéve), addig csak idén 4,9 millió példány kelt el, amiből 3,8 millió volt Blu-ray szabványú. Ez sem ellensúlyozza azonban a DVD visszaszorulását, amely jól láthatóan egyre kevesebb vásárló fantáziáját tudja megragadni.
A Citigroup adatai szerint 2006-ban világszerte még 25 milliárd dollár bevétel folyt be a mozifilmek DVD-formátumú értékesítéséből, ez tavaly 23,1 milliárdra csökkent, idén pedig alig éri majd el a 21,4 milliárd dollárt. A filmstúdiók tovább folytatják az árcsökkentést, hogy valahogy kompenzálják a kereslet visszaesését, ez pedig jól látszik a bevétel alakulásán. Egyesek azzal magyarázzák a váltás lassúságát, hogy a vásárlók olyannyira elégedettek voltak a VHS-DVD cserével, hogy még most sem érzékelik az új technológia számukra kínált előnyeit.
Ráadásul a korán váltók általában meglévő gyűjteményük elenyésző részét hajlandók csak lecserélni, ami szintén visszaveti az eladásokat. Az asztali Blu-ray lejátszók idén az amerikai háztartások alig 1 százalékában lesznek megtalálhatók, ez pedig 2011-re is csak 25 százalékra emelkedik majd.