Gyurkity Péter
Blu-ray: kérdőjeles győzelem
Azt már tudjuk, hogy a Toshiba meghátrálása után a nagy felbontású szegmens a Blu-ray egyeduralmára vár. Az viszont még nem világos, hogy az internet korában lesz-e igény a fizikai adathordozóra?
Ezt a kérdést boncolgatja a DigiTimes, mégpedig az iSuppli piackutató cég véleményére hivatkozva. Ez utóbbi ugyanis jelezte, hogy nem lehet konkrétan megjósolni a trend alakulását, és bár a forgalom terén egyértelmű növekedést várnak, ez biztos, hogy nem éri majd el az eggyel korábbi generáció sikereit. A Blu-ray ugyan zöld utat kapott, ám még nem tudni, hogy a vásárlók részéről milyen igény mutatkozik majd a lejátszók és a korongok iránt.
A Toshiba bejelentése azt jelentette a Sony számára, hogy immár ők uralják a kéklézeres piacot. Ez azonban azt is jelenti, hogy (a rivális eltűnésével) az árakat sem kell olyan gyorsan leszorítani, így nem számíthatunk jelentős kedvezményekre. A legolcsóbb Blu-ray lejátszó most nagyjából 400 dollárt kóstál, miközben a DVD-készülék esetében 60 dolláros kiadással kell számolnunk - ez nem elhanyagolható tényező, főnek annak tudatában, hogy a 100 dolláros változatok 720p felbontásban mutatják meg nekünk ugyanazon tartalmakat. A DVD tehát még jó ideig kitarthat, nem beszélve az online szolgáltatásokról, amelyek többek között éppen a formátumháború miatt erősödtek meg.
Az iSuppli nem biztos abban, hogy az internetet gyakran használók igényt tartanak egy újabb fizikai formátumra és az ahhoz kapcsolódó - jelenleg még drága - készülékekre. Minek megvenni az új generációt, amikor egy egyszerű szoftverfrissítéssel (majdnem) ugyanazt megkapom a világhálón? A cég előrejelzése szerint bár a Blu-ray lejátszók forgalma (a PC- és a konzolpiacot nem beleszámolva) az idei 6,6 millióról 2011-re 45,4 millióra ugrik, az írók közül pedig 500 ezer helyett 6,6 millió talál majd gazdára, a siker mégsem lesz olyan, mint a DVD esetében, amelynek gyártói 2006-ban 156 millió lejátszót adtak el.
A kérdés megválaszolására természetesen még várnunk kell, de az biztos, hogy a DVD pályája nem lesz megismételhető. Az iTunes, az Amazon, és társaik túl mély nyomot hagytak már a piacon ahhoz, hogy ez bekövetkezzen.
Ezt a kérdést boncolgatja a DigiTimes, mégpedig az iSuppli piackutató cég véleményére hivatkozva. Ez utóbbi ugyanis jelezte, hogy nem lehet konkrétan megjósolni a trend alakulását, és bár a forgalom terén egyértelmű növekedést várnak, ez biztos, hogy nem éri majd el az eggyel korábbi generáció sikereit. A Blu-ray ugyan zöld utat kapott, ám még nem tudni, hogy a vásárlók részéről milyen igény mutatkozik majd a lejátszók és a korongok iránt.
A Toshiba bejelentése azt jelentette a Sony számára, hogy immár ők uralják a kéklézeres piacot. Ez azonban azt is jelenti, hogy (a rivális eltűnésével) az árakat sem kell olyan gyorsan leszorítani, így nem számíthatunk jelentős kedvezményekre. A legolcsóbb Blu-ray lejátszó most nagyjából 400 dollárt kóstál, miközben a DVD-készülék esetében 60 dolláros kiadással kell számolnunk - ez nem elhanyagolható tényező, főnek annak tudatában, hogy a 100 dolláros változatok 720p felbontásban mutatják meg nekünk ugyanazon tartalmakat. A DVD tehát még jó ideig kitarthat, nem beszélve az online szolgáltatásokról, amelyek többek között éppen a formátumháború miatt erősödtek meg.
Az iSuppli nem biztos abban, hogy az internetet gyakran használók igényt tartanak egy újabb fizikai formátumra és az ahhoz kapcsolódó - jelenleg még drága - készülékekre. Minek megvenni az új generációt, amikor egy egyszerű szoftverfrissítéssel (majdnem) ugyanazt megkapom a világhálón? A cég előrejelzése szerint bár a Blu-ray lejátszók forgalma (a PC- és a konzolpiacot nem beleszámolva) az idei 6,6 millióról 2011-re 45,4 millióra ugrik, az írók közül pedig 500 ezer helyett 6,6 millió talál majd gazdára, a siker mégsem lesz olyan, mint a DVD esetében, amelynek gyártói 2006-ban 156 millió lejátszót adtak el.
A kérdés megválaszolására természetesen még várnunk kell, de az biztos, hogy a DVD pályája nem lesz megismételhető. Az iTunes, az Amazon, és társaik túl mély nyomot hagytak már a piacon ahhoz, hogy ez bekövetkezzen.