Berta Sándor
Nem keresnek jól a bloggerek
A legtöbb, az információt vagy tudósításait értékesítő blogger közel sem keres olyan jól, mint azt sokan hinnék - derült ki a re:publica nevű német médiakonferencián.
"Havonta kereken 3500 eurót keresek. Eleinte ez az összeg csupán 200 euró volt havonta, azonban utána reklámfelületeket kezdtem értékesíteni az oldalamon. Olyan cégek, mint például a Microsoft, maguktól jelentkeztek. Azt tanácsolom a kollégáimnak, hogy ne várjanak ölbe tett kézzel, amíg valaki megkeresi őket, hanem legyenek a saját maguk szerencséjének kovácsai" - közölte a német bloglistát vezető Robert Basic Frank, a Basic Thinking nevű oldal létrehozója.
Annak, aki nem érez magában elég erőt, kitartást vagy tehetséget a tárgyalásokhoz, segítenek az olyan honlapok, mint a Trigami. A svájci platform bloggerek segítségével készít termékismertetőket és -bemutatókat. A fizetett összeg a portálok nagyságától és a cikkek terjedelmétől függően elérheti a 150 eurót is. Szintén a blogokon található tartalmak értékesítésével foglalkozik az adical nevű cég, amely gyakorlatilag egy önszerveződő, 30 blogot tömörítő reklámügynökség. Sascha Lobo, a vállalkozás vezetője szerint az adical 2007-ben 250.000 eurós reklámbevételt könyvelhetett el és ennek jelentős részét a bloggerek kapták meg.
Azt maga a szakember is elismerte ugyanakkor, hogy sok részletkérdésen még finomítaniuk kell. Többek között tisztázni szeretnék, hogy a megjelenő hirdetések pontosan kiket is érnek el. Mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy ha célzottan szeretnék bizonyos korosztályok tagjait megszólítani. Don Dahlmann, a projektben résztvevő bloggerek egyike tavaly összesen 400 eurót keresett a reklámbevételeknek köszönhetően. A sikerek ellenére ő és társai is úgy vélik: még mindig nagyon nehezen boldogulnak az írásaikból megélni akaró bloggerek.
A blogok hasznát hamar felfedezték maguknak a világ hírügynökségei és szakemberei. Érdekes példa a Nowpublic, amely civil szervezetként már tavaly októberben 140 országban összesen 130.000 amatőr tudósítót alkalmazott és amely szeretne a profi hírügynökségek konkurensévé válni. Nem véletlen, hogy az amatőr hírügynökséget az amerikai Time magazin a világ 50 legfontosabb weboldala közé sorolta és hogy az Associated Press is együttműködési megállapodást kötött a NowPublic.com-mal.
Szintén érthető az is, hogy az amerikai bloggerek tavaly már azt sürgették, hogy a hivatásos újságíró társaikhoz hasonló jogokat kapjanak és ezen jogokat betartató érdekképviseleti szervezetet hozhassanak létre. Utóbbi különösen amiatt lenne fontos, mert néhány blogger - jogosan - érezheti úgy, hogy őt csak kihasználták a hírügynökségek és aprópénzzel hálálták meg a munkáját.
"Havonta kereken 3500 eurót keresek. Eleinte ez az összeg csupán 200 euró volt havonta, azonban utána reklámfelületeket kezdtem értékesíteni az oldalamon. Olyan cégek, mint például a Microsoft, maguktól jelentkeztek. Azt tanácsolom a kollégáimnak, hogy ne várjanak ölbe tett kézzel, amíg valaki megkeresi őket, hanem legyenek a saját maguk szerencséjének kovácsai" - közölte a német bloglistát vezető Robert Basic Frank, a Basic Thinking nevű oldal létrehozója.
Annak, aki nem érez magában elég erőt, kitartást vagy tehetséget a tárgyalásokhoz, segítenek az olyan honlapok, mint a Trigami. A svájci platform bloggerek segítségével készít termékismertetőket és -bemutatókat. A fizetett összeg a portálok nagyságától és a cikkek terjedelmétől függően elérheti a 150 eurót is. Szintén a blogokon található tartalmak értékesítésével foglalkozik az adical nevű cég, amely gyakorlatilag egy önszerveződő, 30 blogot tömörítő reklámügynökség. Sascha Lobo, a vállalkozás vezetője szerint az adical 2007-ben 250.000 eurós reklámbevételt könyvelhetett el és ennek jelentős részét a bloggerek kapták meg.
Azt maga a szakember is elismerte ugyanakkor, hogy sok részletkérdésen még finomítaniuk kell. Többek között tisztázni szeretnék, hogy a megjelenő hirdetések pontosan kiket is érnek el. Mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy ha célzottan szeretnék bizonyos korosztályok tagjait megszólítani. Don Dahlmann, a projektben résztvevő bloggerek egyike tavaly összesen 400 eurót keresett a reklámbevételeknek köszönhetően. A sikerek ellenére ő és társai is úgy vélik: még mindig nagyon nehezen boldogulnak az írásaikból megélni akaró bloggerek.
A blogok hasznát hamar felfedezték maguknak a világ hírügynökségei és szakemberei. Érdekes példa a Nowpublic, amely civil szervezetként már tavaly októberben 140 országban összesen 130.000 amatőr tudósítót alkalmazott és amely szeretne a profi hírügynökségek konkurensévé válni. Nem véletlen, hogy az amatőr hírügynökséget az amerikai Time magazin a világ 50 legfontosabb weboldala közé sorolta és hogy az Associated Press is együttműködési megállapodást kötött a NowPublic.com-mal.
Szintén érthető az is, hogy az amerikai bloggerek tavaly már azt sürgették, hogy a hivatásos újságíró társaikhoz hasonló jogokat kapjanak és ezen jogokat betartató érdekképviseleti szervezetet hozhassanak létre. Utóbbi különösen amiatt lenne fontos, mert néhány blogger - jogosan - érezheti úgy, hogy őt csak kihasználták a hírügynökségek és aprópénzzel hálálták meg a munkáját.