Gyurkity Péter

Készülőben a Radeon HD 3650 és 3690

A Radeon grafikus kártyákhoz készült legújabb Catalyst meghajtó révén, illetve a most megjelent képekből derült fény az ATI/AMD középkategóriás fejlesztéseinek részleteire. A 3650 és 3690 hamarosan megjelenik.

A Catalyst 8.1, vagyis 2008 első szoftveres meghajtója néhány új terméket is tartalmaz a támogatott fejlesztések listájában, ami azok közeli megjelenésére utal. Két változatot emelnek ki a különböző források, amelyek a középkategória jeles képviselőiként váltják majd le a korosodó Radeon 2600-os sorozat példányait és veszik fel a versenyt az nVidia már kapható, illetve szintén most készülő megoldásaival.



Az első a Radeon HD 3650, amely a jól értesültek szerint egy alsó-középkategóriás megoldás, az 55 nanométerre épülő RV635 chippel. A 120 stream processzorral, valamint 256 MB GDDR3 memóriával ezek a kártyák egészen pontosan a 2600 XT jelzésű elődöket hivatottak leváltani, az ár pedig a boltokban várhatóan 100 dollár alatt marad, vagyis itthon a 25-30 ezres intervallumban gondolkodhatunk. A kínai oldalakon megjelent képeken közelebbről is szemügyre vehetjük a referenciapéldányt, annak hozzávetőleges méretét és a hűtést.



A második, meghajtóban említett új változat a HD 3690, amely egyes vélemények szerint csak korlátozott számban lesz kapható. A 320 stream processzort, 128 bites memóriavezérlőt, valamint szintén 256 MB GDDR3 memóriát felvonultató fejlesztés érdekessége, hogy bár hűtése nem túl nagy méretű, mégis két bővítőhelyet foglal el, elég érdekesre sikerült tehát a megvalósítás. Az erős középkategóriás megoldás ára már minden bizonnyal meghaladja majd a 100 dollárt, ám sem a pontos számot, sem pedig a további technikai részleteket nem ismerjük.

Az AMD a jelek szerint gőzerővel készül a tavaszi hónapokra és megvan a remény arra, hogy a mainstream vonalon értékelhető fejlesztéssel állnak elő - ha már a csúcskategóriában nem sikerült elhódítani az első helyet, ez talán sikerülni fog eggyel lejjebb.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Abu85 #33
    Annyi lesz, 320 Shader proci. Nagyon kevés a hibás RV670, ráadásul olyan olcsó, mint egy alsókategóriás nV chip.
  • dez #32
    No nézzük. :) (Ha tomcsa4 nem bánja.)

    Volt egyszer egy ilyen:
    "Sokkal több shader textúrázó egység, jobb sávszélességek (memória elsősorban) és ez adja a nagyobb teljesítményt, mivel a pusztán OPENGL játékok ideje 1-2 éve lejárt! Ma már mindent shaderrel oldanak meg (Unreal 3 engine, Crysis engine stb)!"

    Nos, ugyebár a kiegészítések használatát mellőző, totál alap OpenGL játék nem is volt abban az időben, amikor már voltak ilyen kiegészítések. Szóval: "Ma már pusztán OpenGl nincs!" -> már nagyon rég nincs. :)

    "Ezért raknak bele annyi árnyékolóegységet, Direct3D!"

    Ez számodra nem úgy hangzott, mintha az OpenGL alapon semmit sem lehetne kezdeni velük (kiegészítésekkel sem)?

    Meg ugye lásd #29. Szóval kár volt beleszólni. :)
  • Csaba42 #31
    Mielőtt még valaki "nagyon szakértő törpokos" belekötne: A "hogy ugyanolyan layer", igaz, hogy nagyon szabados megfogalmazás, de tükrözi, hogy a játékok alatt a Direct3D-nek és az OpenGL-nek hasonló a funkciója; azaz a 3D-s megjelenítés.
  • Csaba42 #30
    Akkor pontosítsunk:

    dez: A Direct3D persze, hogy ugyanolyan layer, mint az OpenGL, de ezt tomcsa4 nem tagadta!

    "Pusztán OpelGLről volt szó! Pusztán OpelGLről volt szó! Ma már pusztán OpenGl nincs!"
    "de ezt a kártyagyártók orvosolták saját kiegészítésekkel"
    Azaz tomcsa4 azt mondta, hogy az alap OpenGL-ben nincs shader (bár a megfogalmazás félreérthető volt). Kiegeket lehet hozzá írni, persze, de az már kibővíti a rendszer készletét. Igaz, hozzá kell tenni, hogy az OpenGL 2.0-t egyelőre egyéb okokból nem ismerem részletesen, de tomcsa4 tuti nem a 2.0-ról beszélt!

    Sanyix: honnan vetted, hogy tomcsa4 azt állítja, van a Linuxon D3D? Én ilyet nem olvastam. Amúgy az MS már a Game SDK óta az ő megoldását szeretné viszontlátni a játékos-gépeken! CAD-progikhoz még mindig az OpenGL a legjobb, véleményem szerint. Amúgy keress rá arra, hogy Lindows, vagy bármely Linuxos Windows Emulatorra. Már nem fejlesztik, de vagy le fog esni tőle az állad, vagy megfelejtkeztél róla.
  • tomcsa4 #29
    Köszi! Rosszul tudtam akkor. Megjegyzem amit írtál!

    Sanyix: bocsánatot kérek tőled a cinikus megjegyzésemért! Most hülye voltam.
  • Sanyix #28
    Ennyi baromságot rég olvastam. Ezt olvastad vagy magadtól találtad ki?
    Linuxon hol van d3d? :D
    Egyébként az M$ szeretné hogy a d3d felé menjen el a menet, azért hogy semmi se legyen kompatibilis a rendszerükkel, és a winre írt programok nehogy futtathatók legyenek más rendszeren.
  • dez #27
    Hát izé, kicsit pontosítsunk. A Direct3D egy szoftver-réteg a hardver és az alkalmazás között. A hw úgy van megszerkesztve, hogy kiszolgálja a Direct3D-t (elvégezze a proci helyett az adott műveletet), ill. annak adott verzióját.

    De nem csak a Direct3D alapon lehet kiaknázni a lehetőségeit, hanem OpenGL alapon is. Csak a korábbi OpenGL verzióknál le volt maradva a DirectX-től programozható shader támogatásban, de ezt a kártyagyártók orvosolták saját kiegészítésekkel, illetve az alkalmazás-fejlesztő is írhatott shader-assemblyben kódokat, vagy fordíthatott ilyet az Nvidia Cg-jével. A 2.0-val megjelent a GLSL, ami a DirectX HLSL-jéhez hasonló magasabb szintű shader-nyelv. Lényeg, nincs akadálya, hogy OpenGL alól is fullosan kihasználják a kártyákat.
  • tomcsa4 #26
    Dez legalább korrekten szólt a másikhoz! Én úgy veszem észre, hogy majd a D3D fele megy el a menet, de ez csak egy észrevétel, nem tuti! Tökéletesen igazad van, az OpenG is fejlődik még töretlenül!
  • tomcsa4 #25
    Pff nab, legalább értenél egy picit az engine-khez! Pusztán OpelGLről volt szó! Ma már pusztán OpenGl nincs! Jóhogy támogatják az OpenGL-t, de legfőképpen shaderekkel operálnak már! Ezért raknak bele annyi árnyékolóegységet, Direct3D! Azt hogy támogatja az OpenGL-t, azt nem is miondtam hogy nem? Olvastad valahol a HSZ-embe? Istenem, ekkora hülyéket minek engednek ide? Tanulj meg gondolkozni is, ne csak a pöcsöddel játssz! Paff! IQ bajnok...
  • Sanyix #24
    pff nab, legalább néztél volna egy opengl játékot mostanában... tele vannak sederekkel. ennyi meg ennyi ez opengl, méghozzá sm 3.0-val...

    És képzeld, az összes unreal 3 motoros játék futtatható opengl-en, ha azt a készítő úgy akarja. Az UT sorozatnál ha jóltudom csak egy dll-t kell letölteni, és beconfigolni hogy azt használja megjelenítésre. Paff