SG.hu

75 milliós bírságot kapott a Magyar Telekom

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a 2007. március 1-jei sávszélesség-bővítés után két csomagnál nem volt olyan fogyasztó, aki a hirdetett maximális sávszélesség-értéken tudta volna igénybe venni a szolgáltatást.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy 2006 végén illetve 2007 elején több reklámjában sem adott megfelelő tájékoztatást a fogyasztóknak a Magyar Telekom ADSL szolgáltatása valamennyi lényeges tulajdonságáról. Kiderült például, hogy a távközlési társaság honlapján 2007 áprilisától arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy a T-DSL Profi Grátisz, a T-DSL 4000 és a T-DSL Profi Grátisz Partner díjcsomagokkal akár 4 Mbit/s, a T-DSL Profi Ritmus és a T-DSL 8000 díjcsomagokkal akár 8 Mbit/s maximális letöltési sebesség, szórólapján pedig hogy a T-DSL Profi Grátisz díjcsomaggal 4 Mbit/s, a T-DSL Profi Ritmus díjcsomaggal 8 Mbit/s letöltési sebesség érhető el.

A GVH azonban megállapította, hogy a 2007. március 1-jei sávszélesség-bővítés után a 256/4480 kbit/sec sávszélességű, valamint a 480/8096 kbit/sec sávszélességű csomagok tekintetében nem volt olyan fogyasztó, aki a hirdetett maximális sávszélesség-értéken tudta igénybe venni a szolgáltatást. A Magyar Telekom internetes honlapján közzétett, vizsgált tájékoztatásaiban a különböző T-DSL díjcsomagok esetében elérhető sávszélességről adott tájékoztatásokban alkalmazott "akár" és "maximális" kitételekkel kapcsolatban a GVH kiemeli: ezek tájékoztatásokban való alkalmazása önmagában nem jelent automatikus felmentést a vállalatok számára a jogsértés alól. Igaz, az "akár" és a "maximális" szavak általában véve nem szükségszerűen megvalósuló lehetőséget jelentenek, ám a reklámokban nem elméleti, hanem reális lehetőséget kell közzétenni.

Egyes T-DSL szolgáltatásokról szóló reklámjaiban a Magyar Telekom nem közölte a fogyasztókkal, hogy a szolgáltatás csak meghatározott időre szóló hűségnyilatkozat vállalásával vehető igénybe a feltüntetett áron. A GVH szerint a szerződés határozott időre szóló megkötése alkalmas a fogyasztó időszakos fogvatartására, nehezítve a versenytársak közötti váltást. A határozott időre szóló szerződés esetén a fogyasztót két fő, egymással szorosan összefüggő ellenszolgáltatás terheli: a díjcsomag árának a megfizetése és a későbbi (például a szolgáltatók közötti váltásban megmutatkozó) fogyasztói döntések meghatározott időszakra szólóan történő korlátozása.

A GVH megállapította, az eljárás alá vont a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azon tájékoztatások esetében, amelyekben a tájékoztatás nem foglalta magában a reklámozott készülék mindkét ellenértékét, így az ár közlése mellett azt, hogy a meghirdetett áron való vásárlás feltétele a szerződés határozott időre történő megkötése. Ez került megállapításra az interneten közzétett, a 2006. szeptember-októberi, a 2007. január-márciusi és a 2007. április-májusi időszakban alkalmazott tájékoztatások esetében.

A GVH kiemeli, az internetes honlapon további kutakodás eredményeként esetlegesen elérhető információk nem alkalmasak a jogsértés megszüntetésére, különös tekintettel arra, hogy az árközlések mellett nem lett volna mellőzhető a szerződés határozott időre történő megkötésének követelményére történő utalás, s ezt az árközlések mellett különösebb gond nélkül fel is lehetett volna tüntetni. Ezt a hiányt a "továbbklikkelés" lehetősége nem pótolhatja. A fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatásai miatt a Magyar Telekom Nyrt. 75 millió forintos bírság megfizetésére köteles.

A GVH ismételten aláhúzza, a reklámoknak önmagukban (minden további információ megismerése nélkül) kell hitelesnek, igaznak és pontosnak lenniük, így nem mentesíti a vállalkozást a versenyjogi felelősség alól, ha reklámjaiban jelezte, további információkat hol lehet elérni, illetőleg közölte, hogy a tájékoztatás nem teljes körű. A reklámnak magának is pontos tájékoztatást kell nyújtania a terméknek vállalkozás által a reklámban szerepeltetett tulajdonságáról. Így szintén nem mentesít a versenyjogi felelősség alól, ha a fogyasztó a rendelkezésére álló és biztosított valamennyi tájékoztatási lehetőséget igénybe veszi és a további információk birtokában teljes képet kaphat a termék (a termék adott tulajdonságának) tényleges mibenlétéről.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • rootkiller #35
    Amikor pénzt kell behajtaniuk, azt röktön, de amikor a telefont meg a netet (az Datanet, de matávon jön) kell átkötni, akk úgy basznak az egészre. Kúrva anyjuk. Rohadt kommunista állami monopólium utódvállalata.
  • cateran #34
    Anglia, Devon megye, faluhelyen....max sáv 2Mbit/388Kbit,ezért 17 jó angol fontot perkálok/hó. Lehetne olcsóbb is, de az nem korlátlan (ez se, de ezt most ne boncolgassuk) Szolgáltató: Pipex/Toucan. Plusz a telefon, de azt nem én fizetem:)
    Más lehetőségek? Max. műholdas net:(
  • daga #33
    napi 210 millahoz. Bankcsoprtok napi 1 mrd-ot :) hehe
  • daga #32
    elnezest a hulye megfogalmazasert :) lol keson vettem eszre bentmaradt par regebbi gondolat... :)
  • daga #31
    Okkes.
    Akkor mindenkinek uzenem fogjunk ossze!
    Mindenki nezzen utana a sajat adott nyelvu nyelvtudasaval, hogy milyen csomagok vannak nyugaton -ki-ki a sajat nyelvtudasa alapjan- es forditsa le majd dobja be ide ha vmi erdekset talal. Tekintsunk el most attol, hogy 2* annyit keresnek kulfoldon mint itt (minimum).
    Varom a targyilagos eredmenyeket, esetleg osszhasonlitasokat.

    Amit azert gyanakodva fogadtam:
    http://index.hu/tech/net/omi070730/
    Ez valoban igy lenne ?

    Udv: D
  • TeszteloPontHu #30
    Enyhén szólva több... A 2006-os napi profitjuk 210 millió Ft-volt.
  • sathinel #29
    ha UPC-t felhívtam mert bizonyos progik nem mutattak megfelelő sávszélt akkor javították, és rohadt gyors volt. nagyon változó hogy mit akarsz leszedni. Pl próbálj meg linux alatt leszedni bármit p2p-n keresztül. elég jól jött nekem. Mondjuk p2p-n van fenn sokminden ami nem játék és film. Nekem max azzal volt gondom hogy ahonnan szedtem nem tom miért nem volt jó. A tréonline-nál meg csak annyit mondanak hogy a hazai tesztoldalukon nézhetem meg a sávszélességet, mert azt fogadják el, és pl http://www.speedtest.net/ ezen ha nézegettem volt hogy franciaországba a feltöltés nagyobb volt mint a letöltés.... pár k csak nem kell megákra gondolni.
  • atlagember #28
    Nekem 4GB/s-os csomagom van átlag 6-700 k-val jön. Egyszer volt 1,2 Mbps, akkor amikor már hetekig a 30-40 k-val jött és a harmadik hibabejenetés után csináltak valamit, aztán pár nap után megint szar lett. Persze amikor bejelentem, hogy a sebesség a szerződésben vállalt minimunm alatt van, akkor mindent kitalálnak, hogy miért lehetek én a hibás, mert biztos rossz a ruterem, meg ez meg az. Aztán mikor tbeletják, hogy nem tudnak hülyére venni, akkor tesznek valamit, és érdekes módon pár napig jó. Aztán megint szép folyamatosan esik, megint hibabejelntés, és így megy az ördögi kör szépen újra.
  • kecskeszeme #27
    Mellesleg az összes internet és telefonszolgáltató megrendszabályozása szükséges lenne.
    Úgy packáznak az emberekkel, mintha azért fizetnénk nekik, hogy szétszívassák az arcunkat.
  • kecskeszeme #26
    Mi ez a 75 millió!? A _napi_ hasznuk több szerintem.
    Mellesleg a t-online weboldala a legátláthatatlanabb, legkevesebb információt adó szar, amit valaha láttam.
    Úgy informálnak félre, ahogy csak tudnak, és hazudnak az emberek arcába.
    Erre megbüntetik őket 75 millióra... loller Az annyi nekik kb., mint nekem 2.- Ft...