Napi Online
Legfeljebb fél év lesz a hűségnyilatkozat?
A távközlési, internetszolgáltató és kábeltelevíziós társaságok a jövőben csak hat hónapig köthetnék magukhoz hűségnyilatkozattal ügyfeleiket - ezt szeretné elérni öt MSZP-s képviselő, akik hétfőn módosító indítványt nyújtottak be az elektronikus hírközlésről szóló törvényhez.
A változtatás, amelyre a parlament őszi ülésszakáig várni kell, sok ügyfelet érintene: a beterjesztők szerint az elektronikus hírközlési szolgáltatók előfizetői szerződéseinek 70-95 százaléka "hűségnyilatkozatos". A jelenlegi szabályozás nem rendelkezik a hűségnyilatkozatok időtartamáról, ezt a cégek üzletpolitikájuk szerint alakítják ki és általában egy-két évre szólnak. A Magyar Telekom egyelőre nem akarta kommentálni a beadványt. Szűcs László, az UPC Magyarország szóvivője viszont közölte: a kölcsönös rizikókon és előnyökön alapuló hűségnyilatkozat idejének korlátozásával mindkét fél kevesebb előnyhöz juthat, a szolgáltató ugyanis a rövidebb biztos előfizetésért kisebb kedvezményt ad.
Megfigyelők szerint még a változás után sem szűnik meg az a gyakorlat, amikor szinte észrevétlenül magukhoz láncolják ügyfeleiket a szolgáltatók, a hűségnyilatkozatok ugyanis az esetek többségében automatikusan megújulnak - kivéve, ha az előfizető jelzi ellentétes szándékát.
A képviselők változtatnának azon is, hogy hogyan számolják el a cégek a hűségnyilatkozathoz kapcsolt kedvezményeket, amikor a szolgáltató az előfizető számára előnytelenül módosítja a kettőjük közötti szerződést.
Jelenleg az előfizető nem mondhatja fel a szerződést, ha vállalta, hogy meghatározott ideig igénybe veszi a szolgáltatást, amelyhez kedvezményeket kapott és amelyeket a szerződés módosítása nem érint. Ha viszont ez érinti a kedvezményeket, akkor is csak a felmondás és a szerződés lejárta közti időszakra engedi el a törvény a kedvezmény visszafizetését.
A módosítás elfogadása esetén visszamenőlegesen sem kellene visszafizetni a kapott kedvezményeket. Ilyen, az előfizetőre hátrányos a képviselők szerint az a helyzet, amikor például egy kábeltévés társaság egyoldalúan megváltoztatja a csatorna összeállítását. A kedvezményeknél pedig a - szerződéskötéskor a szolgáltató által egyébként tipikusan nem igényelt - belépti díjat, kedvezményes havidíjat és készülékvásárlási díjat említi a módosító javaslat.
A módosítás célja a fogyasztók pozíciójának javítása - mondta Alexa György, az egyik benyújtó, aki egyben a március óta működő fogyasztóvédelmi eseti bizottság elnöke is. Megítélése szerint a hűségnyilatkozat érvényességének hat hónapra korlátozását a technológiai fejlődés is indokolja, ma már nem szerencsés, ha két évre szerződik az ügyfél.
A változtatás, amelyre a parlament őszi ülésszakáig várni kell, sok ügyfelet érintene: a beterjesztők szerint az elektronikus hírközlési szolgáltatók előfizetői szerződéseinek 70-95 százaléka "hűségnyilatkozatos". A jelenlegi szabályozás nem rendelkezik a hűségnyilatkozatok időtartamáról, ezt a cégek üzletpolitikájuk szerint alakítják ki és általában egy-két évre szólnak. A Magyar Telekom egyelőre nem akarta kommentálni a beadványt. Szűcs László, az UPC Magyarország szóvivője viszont közölte: a kölcsönös rizikókon és előnyökön alapuló hűségnyilatkozat idejének korlátozásával mindkét fél kevesebb előnyhöz juthat, a szolgáltató ugyanis a rövidebb biztos előfizetésért kisebb kedvezményt ad.
Megfigyelők szerint még a változás után sem szűnik meg az a gyakorlat, amikor szinte észrevétlenül magukhoz láncolják ügyfeleiket a szolgáltatók, a hűségnyilatkozatok ugyanis az esetek többségében automatikusan megújulnak - kivéve, ha az előfizető jelzi ellentétes szándékát.
A képviselők változtatnának azon is, hogy hogyan számolják el a cégek a hűségnyilatkozathoz kapcsolt kedvezményeket, amikor a szolgáltató az előfizető számára előnytelenül módosítja a kettőjük közötti szerződést.
Jelenleg az előfizető nem mondhatja fel a szerződést, ha vállalta, hogy meghatározott ideig igénybe veszi a szolgáltatást, amelyhez kedvezményeket kapott és amelyeket a szerződés módosítása nem érint. Ha viszont ez érinti a kedvezményeket, akkor is csak a felmondás és a szerződés lejárta közti időszakra engedi el a törvény a kedvezmény visszafizetését.
A módosítás elfogadása esetén visszamenőlegesen sem kellene visszafizetni a kapott kedvezményeket. Ilyen, az előfizetőre hátrányos a képviselők szerint az a helyzet, amikor például egy kábeltévés társaság egyoldalúan megváltoztatja a csatorna összeállítását. A kedvezményeknél pedig a - szerződéskötéskor a szolgáltató által egyébként tipikusan nem igényelt - belépti díjat, kedvezményes havidíjat és készülékvásárlási díjat említi a módosító javaslat.
A módosítás célja a fogyasztók pozíciójának javítása - mondta Alexa György, az egyik benyújtó, aki egyben a március óta működő fogyasztóvédelmi eseti bizottság elnöke is. Megítélése szerint a hűségnyilatkozat érvényességének hat hónapra korlátozását a technológiai fejlődés is indokolja, ma már nem szerencsés, ha két évre szerződik az ügyfél.