Dojcsák Dániel
Mégsem olyan gyors a szélessáv
Az Egyesült Királyságban is kezdenek rájönni, hogy a beígért sávszélesség és a valós között gyakran óriási különbség van. "Akár" 8Mbit?
A brit szigeten végzett "Which?" felméréséből kiderül, hogy a szélessávú internetszolgáltatásra előfizető emberek komoly része messze nem azt a sebességet kapja, amit ígértek neki. A megkérdezettek több mint egyharmada az "akár 8Mbit/s" típusú csomagra fizetett elő, de ehhez képest legtöbbjüknek messze nem volt meg ez a sebesség. A felmérésben 300 előfizetőt vettek górcső alá, akik 27 különböző szolgáltató ügyfelei voltak. Az akár 8mbit/s hirdetések ellenére átlagosan ezek a felhasználók 2,7Mbit/s sávszélességhez jutottak, sőt a legkisebb mérési érték az abszurd 0,09Mbit/s volt, szerencsére csak egyetlen esetben.
A brit Advertising Standards Agency (az angol reklámfelügyelet) véleménye szerint az "akár" kifejezés akkor lenne elfogadható, ha az ügyfelek nagy része közel esne ehhez a sebességhez. A felmérést készítők szerint viszont nemhogy közel nem esik, de teljesen félrevezető információkat közölnek a hirdetések. A szervezet azt szeretné elérni, ha ez ügyben hivatalos eljárások is indulnának.
Az eredményeket egy évente kétszer is ismételt felmérés keretein belül teszik közzé, melyből többek között az is kiderül, hogy a brit internetezők alig 30%-a elégedett szolgáltatójával. Ezen belül viszont kiemelkedően magas a kis szolgáltatókkal elégedettek száma, míg az AOL, BT és egyéb nagy társaságokkal kevesebben vannak kibékülve.
A Which? egyik szerkesztője szerint egyenesen megdöbbentő, hogy az internet szolgáltatók megtehetik, hogy olyan sebességeket reklámozzanak, aminek elérésére a legtöbb előfizető számára szinte semmi esély nincs a valóságban. Ha valószínűtlen annak a sebességnek az elérése, akkor annak ki is kell derülnie a hirdetésből, hogy az emberek tisztában legyenek vele, mit is vásárolnak.
Nyugat-Európa mellett Magyarországon sem ismeretlen ez a módszer, sőt pár hónappal meg is előztük ezzel a botránnyal a brit szigetet. A sávszélesség emelések után nem sokkal lepleztük le egy cikkünkben, hogy mit is jelent pontosan az ADSL sávszélesség emelés. Mivel ez egy technológiai probléma, ezért is nem meglepő, hogy szerte a világon mindenhol megjelenik, de a reklámkultúra magasabb fokán álló országokban rá lehet venni a szolgáltatókat a felhasználók tisztességes tájékoztatására.
A brit szigeten végzett "Which?" felméréséből kiderül, hogy a szélessávú internetszolgáltatásra előfizető emberek komoly része messze nem azt a sebességet kapja, amit ígértek neki. A megkérdezettek több mint egyharmada az "akár 8Mbit/s" típusú csomagra fizetett elő, de ehhez képest legtöbbjüknek messze nem volt meg ez a sebesség. A felmérésben 300 előfizetőt vettek górcső alá, akik 27 különböző szolgáltató ügyfelei voltak. Az akár 8mbit/s hirdetések ellenére átlagosan ezek a felhasználók 2,7Mbit/s sávszélességhez jutottak, sőt a legkisebb mérési érték az abszurd 0,09Mbit/s volt, szerencsére csak egyetlen esetben.
A brit Advertising Standards Agency (az angol reklámfelügyelet) véleménye szerint az "akár" kifejezés akkor lenne elfogadható, ha az ügyfelek nagy része közel esne ehhez a sebességhez. A felmérést készítők szerint viszont nemhogy közel nem esik, de teljesen félrevezető információkat közölnek a hirdetések. A szervezet azt szeretné elérni, ha ez ügyben hivatalos eljárások is indulnának.
Az eredményeket egy évente kétszer is ismételt felmérés keretein belül teszik közzé, melyből többek között az is kiderül, hogy a brit internetezők alig 30%-a elégedett szolgáltatójával. Ezen belül viszont kiemelkedően magas a kis szolgáltatókkal elégedettek száma, míg az AOL, BT és egyéb nagy társaságokkal kevesebben vannak kibékülve.
A Which? egyik szerkesztője szerint egyenesen megdöbbentő, hogy az internet szolgáltatók megtehetik, hogy olyan sebességeket reklámozzanak, aminek elérésére a legtöbb előfizető számára szinte semmi esély nincs a valóságban. Ha valószínűtlen annak a sebességnek az elérése, akkor annak ki is kell derülnie a hirdetésből, hogy az emberek tisztában legyenek vele, mit is vásárolnak.
Nyugat-Európa mellett Magyarországon sem ismeretlen ez a módszer, sőt pár hónappal meg is előztük ezzel a botránnyal a brit szigetet. A sávszélesség emelések után nem sokkal lepleztük le egy cikkünkben, hogy mit is jelent pontosan az ADSL sávszélesség emelés. Mivel ez egy technológiai probléma, ezért is nem meglepő, hogy szerte a világon mindenhol megjelenik, de a reklámkultúra magasabb fokán álló országokban rá lehet venni a szolgáltatókat a felhasználók tisztességes tájékoztatására.