Berta Sándor
Elkészült a WTC elleni támadás szimulációja
A Purdue Egyetem kutatói minden eddiginél részletesebb programot készítettek a 2001. szeptember 11-i World Trade Center (WTC) elleni repülőgépes akcióról.
Mint ismeretes, 2001. szeptember 11-én két terroristák által vezetett repülőgép is becsapódott a WTC épületeibe. A mostani szimuláció a Boeing 767-es repülőgép becsapódását modellezi a World Trade Center északi tornyába. A szakemberek tudományos alapossággal, minden rendelkezésre álló információ felhasználásával készítették el a felvételt, amely a fizikai jellemzők segítségével valósághűen mutatja be a támadást.
A szimuláció kezdetekor a Boeing 767 éppen megközelíti New Yorkot, feltűnik az északi torony. A repülőgép szinte keresztülhatol az épületen, ablakok törnek be. Vált a kép és a szemlélő úgy érzi, mintha a tornyon belül lenne a katasztrófa idején. A harmadik jelenetsor az acél tartóoszlopok sérüléseire összpontosít. A kutatók a repülőgépet és a külső részeket csak sematikusan jelenítik meg. Az egész szimuláció kidolgozása több éven át tartott, a fő szempont a valósághű megjelenítés volt.
Az adatok feldolgozásához a 16 processzoros szuperszámítógépnek csak a becsapódás első szakaszának matematikai modellezésére több mint 80 órára volt szüksége. A szakemberek szerint egy ilyen becsapódásnál az, hogy az épület milyen mértékben károsodik, nem kizárólag a repülőgép méretétől, hanem sokkal inkább sebességétől és tömegétől függ. Kiderült, hogy az északi torony 94. emeletén tizenegy, a 95. emeletén tíz, míg a 96. emeletén kilenc acél tartóoszlop sérült vagy semmisült meg, ezenkívül más emeleteken ugyanez a sors jutott további tizenhét tartóoszlopnak.
"Amennyiben egy épület tartóoszlopainak már a negyede megsérül vagy megsemmisül, azonnal fennáll az összeomlás veszélye" - nyilatkozta Mete Sozen, a Purdue Egyetem munkatársa. Az amerikai Nemzeti Szabvány és Technológiai Intézet 2005-ös jelentésében csupán hat megsemmisült és három megrongálódott tartóoszlopot említettek.
Voicu Popescu, a Purdue Egyetem informatikusa ugyanakkor elismerte, hogy bizonyos szempontokat nem vettek figyelembe, így például a becsapódás után keletkező tűz nagyságát és a füst terjedését. Ezenkívül nem sikerült beszerezniük megfelelő információkat a Boeing 767-200 repülőgépről sem, ezért az amerikai légiközlekedési hivatal (FAA) adatait használták fel és a repülőgépmodellt ezek alapján alkották meg.
Nagyfelbontású változat (122 MB)
Mint ismeretes, 2001. szeptember 11-én két terroristák által vezetett repülőgép is becsapódott a WTC épületeibe. A mostani szimuláció a Boeing 767-es repülőgép becsapódását modellezi a World Trade Center északi tornyába. A szakemberek tudományos alapossággal, minden rendelkezésre álló információ felhasználásával készítették el a felvételt, amely a fizikai jellemzők segítségével valósághűen mutatja be a támadást.
A szimuláció kezdetekor a Boeing 767 éppen megközelíti New Yorkot, feltűnik az északi torony. A repülőgép szinte keresztülhatol az épületen, ablakok törnek be. Vált a kép és a szemlélő úgy érzi, mintha a tornyon belül lenne a katasztrófa idején. A harmadik jelenetsor az acél tartóoszlopok sérüléseire összpontosít. A kutatók a repülőgépet és a külső részeket csak sematikusan jelenítik meg. Az egész szimuláció kidolgozása több éven át tartott, a fő szempont a valósághű megjelenítés volt.
Az adatok feldolgozásához a 16 processzoros szuperszámítógépnek csak a becsapódás első szakaszának matematikai modellezésére több mint 80 órára volt szüksége. A szakemberek szerint egy ilyen becsapódásnál az, hogy az épület milyen mértékben károsodik, nem kizárólag a repülőgép méretétől, hanem sokkal inkább sebességétől és tömegétől függ. Kiderült, hogy az északi torony 94. emeletén tizenegy, a 95. emeletén tíz, míg a 96. emeletén kilenc acél tartóoszlop sérült vagy semmisült meg, ezenkívül más emeleteken ugyanez a sors jutott további tizenhét tartóoszlopnak.
"Amennyiben egy épület tartóoszlopainak már a negyede megsérül vagy megsemmisül, azonnal fennáll az összeomlás veszélye" - nyilatkozta Mete Sozen, a Purdue Egyetem munkatársa. Az amerikai Nemzeti Szabvány és Technológiai Intézet 2005-ös jelentésében csupán hat megsemmisült és három megrongálódott tartóoszlopot említettek.
Voicu Popescu, a Purdue Egyetem informatikusa ugyanakkor elismerte, hogy bizonyos szempontokat nem vettek figyelembe, így például a becsapódás után keletkező tűz nagyságát és a füst terjedését. Ezenkívül nem sikerült beszerezniük megfelelő információkat a Boeing 767-200 repülőgépről sem, ezért az amerikai légiközlekedési hivatal (FAA) adatait használták fel és a repülőgépmodellt ezek alapján alkották meg.
Nagyfelbontású változat (122 MB)