Berta Sándor
Valós időben frissített navigációs rendszer
A Felkelő Nap országában új megoldás indult hódító útjára. A Toyota japán autógyártó cég bemutatta ugyanis az első úgynevezett Map on demand berendezést.
Az új járműfedélzeti navigációs rendszer legnagyobb előnye, hogy az eddig piacra dobott és általában félévente frissített társaival szemben képes a közlekedési helyzettel összefüggő különböző adatokat valós időben azonnal megkapni és feldolgozni, így a vezető a kijelzőre pillantva mindig az aktuális állapotokról tájékozódhat. A központi adatbázisba mindent azonnal betáplálhatnak, legyen szó egy éppen kezdődő építkezés, egy új közlekedési tábla kihelyezése vagy egy kialakuló dugó.
Akido Toyoda, a konszern illetékes munkatársa szerint a hivatalosan G-Book mX nevet viselő rendszer azonban nemcsak a központtól kapott, hanem az egyes Toyota személygépkocsik által összegyűjtött információkat is megkapja, feldolgozza és továbbítja. Ilyen adatok például az egyes járművek sebessége és pontos helyzete, amiket a központi adatbázis anonim szerez be, vagyis senki nem tudja, hogy egy másik gépkocsiban ki ül.
A Floating-Car-Datának nevezett eljárás rövid időn belül népszerűvé válhat, ennek oka, hogy a Toyotának a japán autópiacon 45 százalékos részesedése van. A hálózat figyelmezteti a vezetőket a stoptáblákra és a különböző veszélyhelyzetekre, a fedélzeti egység pedig azonnal értesíti a központot, ha egy légzsák működésbe lép és az autós nem reagál. A rendszer ezenkívül megakadályozza a gépjármű-lopásokat is, mivel automatikusan figyelmezteti egy a mobiltelefonra küldött üzenetben a tulajdonost, ha például nem zárta be az ajtókat. Az új megoldást májustól minden Toyota-modellbe beépítik.
A G-Book mX egy merevlemezes adattároló és egy útvonal-tervező ötvözete és bármilyen Bluetooth-kompatibilis mobiltelefonnal együtt tud működni. A bejövő adatokat a fedélzeti navigációs rendszer azonnal megjeleníti a gépkocsiban elhelyezett színes kijelzőn. A vezetőknek csupán az adatátvitel díját kell kifizetniük. A G-Book mX Pro luxusváltozatnál viszont az információkat közvetlenül az adott jármű adatkommunikációs moduljához továbbítják, így az információkat még gyorsabban megkapja az autós.
Ezenkívül van egy kiegészítő szolgáltatás is, amelynek ára évi 75 euró. Az ezt igénybe vevők egy operátor segítségével akár az autójukból ülve is lefoglalhatnak egy repülőjegyet. A kényelemnek azonban ára van. Már a G-Book mX elődje a G-Book Alpha merevlemezzel, CD-lejátszóval, 6,5 colos színes képernyővel, tv-tunerrel és beépített mobiltelefon-csatlakozóval kereken 1600 eurót kóstált. Igaz a magas ár ellenére az elmúlt 2 évben így is félmillió Toyotába építették be. Az ugyanakkor egyelőre még kérdéses, hogy a megoldás megjelenik-e Európában és ha igen, mikor.
Az új járműfedélzeti navigációs rendszer legnagyobb előnye, hogy az eddig piacra dobott és általában félévente frissített társaival szemben képes a közlekedési helyzettel összefüggő különböző adatokat valós időben azonnal megkapni és feldolgozni, így a vezető a kijelzőre pillantva mindig az aktuális állapotokról tájékozódhat. A központi adatbázisba mindent azonnal betáplálhatnak, legyen szó egy éppen kezdődő építkezés, egy új közlekedési tábla kihelyezése vagy egy kialakuló dugó.
Akido Toyoda, a konszern illetékes munkatársa szerint a hivatalosan G-Book mX nevet viselő rendszer azonban nemcsak a központtól kapott, hanem az egyes Toyota személygépkocsik által összegyűjtött információkat is megkapja, feldolgozza és továbbítja. Ilyen adatok például az egyes járművek sebessége és pontos helyzete, amiket a központi adatbázis anonim szerez be, vagyis senki nem tudja, hogy egy másik gépkocsiban ki ül.
A Floating-Car-Datának nevezett eljárás rövid időn belül népszerűvé válhat, ennek oka, hogy a Toyotának a japán autópiacon 45 százalékos részesedése van. A hálózat figyelmezteti a vezetőket a stoptáblákra és a különböző veszélyhelyzetekre, a fedélzeti egység pedig azonnal értesíti a központot, ha egy légzsák működésbe lép és az autós nem reagál. A rendszer ezenkívül megakadályozza a gépjármű-lopásokat is, mivel automatikusan figyelmezteti egy a mobiltelefonra küldött üzenetben a tulajdonost, ha például nem zárta be az ajtókat. Az új megoldást májustól minden Toyota-modellbe beépítik.
A G-Book mX egy merevlemezes adattároló és egy útvonal-tervező ötvözete és bármilyen Bluetooth-kompatibilis mobiltelefonnal együtt tud működni. A bejövő adatokat a fedélzeti navigációs rendszer azonnal megjeleníti a gépkocsiban elhelyezett színes kijelzőn. A vezetőknek csupán az adatátvitel díját kell kifizetniük. A G-Book mX Pro luxusváltozatnál viszont az információkat közvetlenül az adott jármű adatkommunikációs moduljához továbbítják, így az információkat még gyorsabban megkapja az autós.
Ezenkívül van egy kiegészítő szolgáltatás is, amelynek ára évi 75 euró. Az ezt igénybe vevők egy operátor segítségével akár az autójukból ülve is lefoglalhatnak egy repülőjegyet. A kényelemnek azonban ára van. Már a G-Book mX elődje a G-Book Alpha merevlemezzel, CD-lejátszóval, 6,5 colos színes képernyővel, tv-tunerrel és beépített mobiltelefon-csatlakozóval kereken 1600 eurót kóstált. Igaz a magas ár ellenére az elmúlt 2 évben így is félmillió Toyotába építették be. Az ugyanakkor egyelőre még kérdéses, hogy a megoldás megjelenik-e Európában és ha igen, mikor.