Napi Online
A legerősebb Vistát keresik a fogyasztók
A Windows Vista bevezetése mérföldkövet jelentett a Microsoft számára világszerte. Nagy várakozás előzte meg az új operációs rendszert, amelyből a piacra dobást követő első hónapban többet adtak el világszerte, mint bármelyik korábbi verzióból. A bevezetés tapasztalatairól és a Microsoft előtt álló globális és lokális kihívásokról beszélgettünk Budapesten Vahé Torossiannal, az it-óriás regionális alelnökével.
Budapesti látogatásának hátterében a Vista és az Office 2007 bevezetése áll?
- Nem. Mind a Windows Vista, mind pedig az Office legújabb verziója nagyszerűen megállja a helyét a magyar piacon is. Mint a Microsoft régióért felelős alelnöke rendszeresen látogatom a leányvállalatokat, hogy személyesen is találkozhassam munkatársaimmal, illetve ügyfeleinkkel és partnereinkkel. Tegnap és ma több hasznos belső és külső találkozóm volt, amelyeken számos fontos kérdést vitattunk meg. Ha a ferihegyi repülőtéren nem lesz sztrájk, akkor ma este továbbrepülök Vilniusba, ahol holnap hasonló megbeszéléseim lesznek.
Pedig a közvéleményt a Microsofttal kapcsolatban mostanában leginkább az új operációs rendszer és az irodai szoftvercsomag legújabb verziója érdekli. Hogy ez a céget magát sem hagyja hidegen, arról tanúskodik az is, hogy márciusban közzétették: a piacra dobás utáni első hónapban 20 millió Vista-licencet értékesítettek, több mint a dupláját az XP első havi eredményének. Ugyanakkor elemzők szerint a ma használatos számítógépek 80 százaléka nem képes futtatni a Vistát. Mit gondol, miként alakulnak a jövőben az értékesítési számok?
- Minden bevezetés során találkozunk azzal a problémával, hogy az operációs rendszer mellett a számítógépek más alkotóelemeit is cserélni kell. Az XP esetében is teljes generációváltás zajlott le a személyi számítógépek világában és minden bizonnyal ez fog történni most is, a Windows Vista bevezetése kapcsán.
Tapasztalataim szerint a generációváltást mindig az operációs rendszerek új verziójának megjelenése okozza, és a fogyasztók elsőként ezt vásárolják meg - főként, ha karácsony előtt kerül piacra. Aztán fokozatosan következik a gyorsabb processzor és a többi olyan termék, ami szükséges az operációs rendszer optimális működéséhez, vagyis a teljes generációváltáshoz. És természetesen különbséget kell tenni az egyes felhasználói csoportok között, hiszen egy nagyvállalat informatikai igazgatója egészen másként dönt, mint egy magánfelhasználó, illetve egy kisvállalat vezetője.
A nagyvállalati bevezetés - és ezt magyarországi beszélgetéseim is megerősítik - hosszabb időt, hozzávetőleg másfél évet vesz igénybe, ugyanis a rendszer optimalizálása bonyolult folyamat. Azt is mondhatnám, hogy minél nagyobb számban található meg a korábbi verzió, annál hosszadalmasabb az átállás. Ezért arról sem szabad elfelejtkezni az értékesítési görbék tervezésekor, hogy a tapasztalatok országonként igencsak változóak lehetnek. Másként kell ugyanis eljárni egy olyan országban, ahol már a korábbi operációs rendszereket is legálisan használták, mint ott, ahol nem veszik túl szigorúan a licencelést. Utóbbi helyeken az átlagosnál gyorsabb is lehet a növekedés, hiszen az alacsony bázisról kiindulva kell elérni az eredményeket.
Magyarországon például - és ezt az itteni beszélgetéseim is megerősítik - az új és hatékonyabb technológia bevezetése gyorsabb lehet, mint máshol. Paradoxonnal állunk szemben, hiszen a jogbiztonság hiánya a modern technológiák elterjedését szolgálhatja. Visszatérve azonban az eredeti kérdéshez: számomra is ismertek azok a szakértői vélemények, amelyek szerint a pc-k jelentős része nem tudja futtatni a Windows Vistát. Másfél, de legfeljebb két év múlva azonban ez a kérdés elveszti jelentőségét, addigra lezárul a generációváltás.
Milyen "számszerű" terveik vannak a Windows Vistával és az Office 2007-tel Magyarországon?
- Nagyon sajnálom, de a tájékoztatási elveinken most sem tudunk változtatni, azaz pénzügyi adatokat nem közölhetünk, ráadásul még nagyon kevés idő telt el ahhoz, hogy minden piacról valóban értékelhető számokat kapjunk. Egy dolgot azonban szívesen elárulok: eredeti várakozásainkkal ellentétben a bevezetés utáni első hónapokban nem az egyszerű verziók fogytak, hanem az úgynevezett "ultimate" csomag, amely magában foglalja a Vista nyújtotta összes lehetőséget - és amelynek a legnagyobb a hardverigénye. Ráadásul ebben a kérdésben nincsenek nemzeti sajátosságok, minden piacunkon egyformán megfigyelhető ez a trend. Azt persze most még nem tudom megmondani, hogy ez a tendencia mennyire lesz tartós, de az bizonyos, hogy új jelenséggel állunk szemben: a fogyasztók "high end" termékeket választanak.
Elégedett a Vista magyarországi értékesítési adataival?
- Nagyon elégedett vagyok. És ebben megerősítettek magyarországi partnereink is, akik komoly piaci igényekről számoltak be. Ez pedig szerintem sokkal fontosabb az első hónapok kimagasló értékesítési adatainál. Azok ugyanis egy pillanatnyi állapotot mutatnak csak be, ami gyorsan megváltozhat. A megalapozott piaci igény viszont hosszú távú tervezést tesz lehetővé.
A Microsoft négy fő érvet hozott fel a Vista mellett. Egyszerűbb, biztonságosabb, szórakoztatóbb és összekapcsoltabb. Mit jelentenek ezek a szlogenek a gyakorlatban?
- Eddig egyszerű volt, most pedig még egyszerűbb lett. A viccet félretéve: ezek az üzenetek a legkülönbözőbb célcsoportjaink számára azt fogalmazzák meg, ami számukra nagy fontossággal bír. Mit jelent például, hogy jobban összekapcsolva? Öt évvel ezelőtt is volt már internet, de az átlagos felhasználó bejelentkezett, majd kijelentkezett. Ma már mindenki állandóan online van.
A Vista esetében tehát az összekapcsoltság minősége arra utal, hogy a termék adaptálja a felhasználó igényeit, és függetlenül attól, hogy a munkahelyén van-e vagy otthon, megtalálja a számára fontos információt. A Vista segítségével a lehető legegyszerűbben lehet kapcsolódni az Office programokhoz, az Exchange szerverhez vagy éppen Sharepoint környezetben dolgozni. Az egyszerűbb használat pedig azt jelenti, hogy a korábban megszokott funkciókat gyorsabban lehet igénybe venni. Már eddig is sok mindenre képes volt a Microsoft operációs rendszere, a Vista az eddigieknél sokkal inkább felhasználóbarát megoldásokat tartalmaz.
Ami pedig a biztonságot illeti: ez ma a legfontosabb kérdés. Tény, hogy a korábbi verziók piacra dobásakor is szerepet játszott ez a szempont. Mára viszont kulcskérdéssé vált, s ezt figyelembe is vettük a termék fejlesztésekor. Végül a szórakoztatás: már említettem, hogy az első hónapokban a legnépszerűbb az a Vista-verzió volt, amely magába integrálta az összes szórakoztató elemet. A pc ma már nyilvánvalóan nem egyszerű munkaeszköz, tapasztalatunk szerint a nappaliban már majdnem annyira megszokott a használata, mint a dolgozószobákban és irodákban. A Vista egyszerre tudja kielégíteni mindkét felhasználói igényt.
Több fórumon olvastam, hogy a Windows Vista nagy mértékben utánozza az Apple már régóta piacon levő OS X operációs rendszerét. Tényleg valódi innovációnak lehet tekinteni a Vistát?
- Természetesen, kétség sem férhet hozzá. Mindenek előtt világosan meg kell különböztetnünk két dolgot, egyfelől azt, hogy mit lehet menőnek, "coolnak" tekinteni, másfelől pedig azt, hogy mi számít innovációnak. Attól, hogy valami jól néz ki, tetszetős a dizájnja, még nem feltétlenül innovatív termék. Tisztában vagyok azzal, hogy ezt sokan összekapcsolják, de alaposan tévednek. A Microsoft évente 6,5-7 milliárd dollárt költ kutatás-fejlesztésre. Miután a Vistát öt éven keresztül fejlesztettük, nem kis summát fektettünk a termékbe.
A befektetéssel egy fontos célt akartunk elérni, nevezetesen azt, hogy olyan terméket dobhassunk piacra, amely több mint egymilliárd felhasználó igényét ki tudja elégíteni. Nincs még egy olyan termék a piacon, amelynek komplexitása akár csak megközelítené a Vistáét. Ez pedig vegytiszta innováció, hiszen a percenként változó piac igényeinek kiszolgálása a cél. Az Office 2007-tel kapcsolatban is nyugodtan beszélhetek innovációról. Tény és való, hogy azok számára, akik a korábbi verziókat sokat használtak, eltartott néhány napig, amíg megszokták az újat, de azóta nagy lelkesedéssel használják. Ugyanis úgy alakítottuk ki, hogy a felhasználók igényeinek a legmesszebbmenőkig megfeleljen.
És hadd hozzak fel egy olyan példát az innovációra, ami megmutatja, hogy a Vista a multimédiás környezetben is minden korábbinál sokrétűbb. Amennyiben egy felhasználónak van XBox 360-asa és a számítógépe merevlemezén filmeket tárol, akkor a Vista segítségével minden nehézség nélkül lejátszhatja azokat az XBox 360-on keresztül.
Említette, hogy a felhasználók lelkesednek az Office 2007-ért. A Google bejelentette, hogy piacra dobja első irodai szoftvercsomagját. Nem tartanak ettől az új versenytárstól?
- Mindenkit komolyan veszünk, de nem tartunk senkitől. A Google bizonyos területeken - mindenekelőtt az online reklámok piacán vagy a keresők területén - nagyon erős, de üzleti modellje nagyon különbözik a mienkétől. Az említett szoftvercsomag is jelentősen eltér az általunk kínált terméktől, mind mélységben, mind pedig komplexitásban...
...és persze árban is.
- Ezek nyilván összefüggenek. A fogyasztónak azonban el kell döntenie, mire van szüksége, melyik cég megoldását választja. Azét, amelyiknek a fókusza az online hirdetésekben és az azt szolgáló megoldásokban van - és minden más tevékenysége többé-kevésbé alibi. Vagy pedig azét, amely évente dollármilliárdokat költ az irodai szoftverek fejlesztésére.
A Microsoft és az EU viszonya - enyhén szólva - nem felhőtlen. Az évek óta húzódó vita lehet hatással a Vista sikerére?
- Mindenek előtt azt kell leszögeznem, hogy a Microsoft tiszteletben tartja az Európai Uniót, és igyekszik mindent megtenni - mint ahogy a múltban is mindent megtett annak érdekében -, hogy megfeleljen a vele szemben támasztott törvényi és szabályozói elvárásoknak. A Vista bevezetésének elhúzódása is részben arra vezethető vissza, hogy minden felmerülő jogi kérdést megvitattunk, megpróbáltunk tisztázni. A bevezetés megtörtént, ami egyben azt is jelenti, hogy jogászainkkal egyetértésben bátran nézünk a további tárgyalások elé.
Budapesti látogatásának hátterében a Vista és az Office 2007 bevezetése áll?
- Nem. Mind a Windows Vista, mind pedig az Office legújabb verziója nagyszerűen megállja a helyét a magyar piacon is. Mint a Microsoft régióért felelős alelnöke rendszeresen látogatom a leányvállalatokat, hogy személyesen is találkozhassam munkatársaimmal, illetve ügyfeleinkkel és partnereinkkel. Tegnap és ma több hasznos belső és külső találkozóm volt, amelyeken számos fontos kérdést vitattunk meg. Ha a ferihegyi repülőtéren nem lesz sztrájk, akkor ma este továbbrepülök Vilniusba, ahol holnap hasonló megbeszéléseim lesznek.
Pedig a közvéleményt a Microsofttal kapcsolatban mostanában leginkább az új operációs rendszer és az irodai szoftvercsomag legújabb verziója érdekli. Hogy ez a céget magát sem hagyja hidegen, arról tanúskodik az is, hogy márciusban közzétették: a piacra dobás utáni első hónapban 20 millió Vista-licencet értékesítettek, több mint a dupláját az XP első havi eredményének. Ugyanakkor elemzők szerint a ma használatos számítógépek 80 százaléka nem képes futtatni a Vistát. Mit gondol, miként alakulnak a jövőben az értékesítési számok?
- Minden bevezetés során találkozunk azzal a problémával, hogy az operációs rendszer mellett a számítógépek más alkotóelemeit is cserélni kell. Az XP esetében is teljes generációváltás zajlott le a személyi számítógépek világában és minden bizonnyal ez fog történni most is, a Windows Vista bevezetése kapcsán.
Tapasztalataim szerint a generációváltást mindig az operációs rendszerek új verziójának megjelenése okozza, és a fogyasztók elsőként ezt vásárolják meg - főként, ha karácsony előtt kerül piacra. Aztán fokozatosan következik a gyorsabb processzor és a többi olyan termék, ami szükséges az operációs rendszer optimális működéséhez, vagyis a teljes generációváltáshoz. És természetesen különbséget kell tenni az egyes felhasználói csoportok között, hiszen egy nagyvállalat informatikai igazgatója egészen másként dönt, mint egy magánfelhasználó, illetve egy kisvállalat vezetője.
A nagyvállalati bevezetés - és ezt magyarországi beszélgetéseim is megerősítik - hosszabb időt, hozzávetőleg másfél évet vesz igénybe, ugyanis a rendszer optimalizálása bonyolult folyamat. Azt is mondhatnám, hogy minél nagyobb számban található meg a korábbi verzió, annál hosszadalmasabb az átállás. Ezért arról sem szabad elfelejtkezni az értékesítési görbék tervezésekor, hogy a tapasztalatok országonként igencsak változóak lehetnek. Másként kell ugyanis eljárni egy olyan országban, ahol már a korábbi operációs rendszereket is legálisan használták, mint ott, ahol nem veszik túl szigorúan a licencelést. Utóbbi helyeken az átlagosnál gyorsabb is lehet a növekedés, hiszen az alacsony bázisról kiindulva kell elérni az eredményeket.
Magyarországon például - és ezt az itteni beszélgetéseim is megerősítik - az új és hatékonyabb technológia bevezetése gyorsabb lehet, mint máshol. Paradoxonnal állunk szemben, hiszen a jogbiztonság hiánya a modern technológiák elterjedését szolgálhatja. Visszatérve azonban az eredeti kérdéshez: számomra is ismertek azok a szakértői vélemények, amelyek szerint a pc-k jelentős része nem tudja futtatni a Windows Vistát. Másfél, de legfeljebb két év múlva azonban ez a kérdés elveszti jelentőségét, addigra lezárul a generációváltás.
Milyen "számszerű" terveik vannak a Windows Vistával és az Office 2007-tel Magyarországon?
- Nagyon sajnálom, de a tájékoztatási elveinken most sem tudunk változtatni, azaz pénzügyi adatokat nem közölhetünk, ráadásul még nagyon kevés idő telt el ahhoz, hogy minden piacról valóban értékelhető számokat kapjunk. Egy dolgot azonban szívesen elárulok: eredeti várakozásainkkal ellentétben a bevezetés utáni első hónapokban nem az egyszerű verziók fogytak, hanem az úgynevezett "ultimate" csomag, amely magában foglalja a Vista nyújtotta összes lehetőséget - és amelynek a legnagyobb a hardverigénye. Ráadásul ebben a kérdésben nincsenek nemzeti sajátosságok, minden piacunkon egyformán megfigyelhető ez a trend. Azt persze most még nem tudom megmondani, hogy ez a tendencia mennyire lesz tartós, de az bizonyos, hogy új jelenséggel állunk szemben: a fogyasztók "high end" termékeket választanak.
Elégedett a Vista magyarországi értékesítési adataival?
- Nagyon elégedett vagyok. És ebben megerősítettek magyarországi partnereink is, akik komoly piaci igényekről számoltak be. Ez pedig szerintem sokkal fontosabb az első hónapok kimagasló értékesítési adatainál. Azok ugyanis egy pillanatnyi állapotot mutatnak csak be, ami gyorsan megváltozhat. A megalapozott piaci igény viszont hosszú távú tervezést tesz lehetővé.
A Microsoft négy fő érvet hozott fel a Vista mellett. Egyszerűbb, biztonságosabb, szórakoztatóbb és összekapcsoltabb. Mit jelentenek ezek a szlogenek a gyakorlatban?
- Eddig egyszerű volt, most pedig még egyszerűbb lett. A viccet félretéve: ezek az üzenetek a legkülönbözőbb célcsoportjaink számára azt fogalmazzák meg, ami számukra nagy fontossággal bír. Mit jelent például, hogy jobban összekapcsolva? Öt évvel ezelőtt is volt már internet, de az átlagos felhasználó bejelentkezett, majd kijelentkezett. Ma már mindenki állandóan online van.
A Vista esetében tehát az összekapcsoltság minősége arra utal, hogy a termék adaptálja a felhasználó igényeit, és függetlenül attól, hogy a munkahelyén van-e vagy otthon, megtalálja a számára fontos információt. A Vista segítségével a lehető legegyszerűbben lehet kapcsolódni az Office programokhoz, az Exchange szerverhez vagy éppen Sharepoint környezetben dolgozni. Az egyszerűbb használat pedig azt jelenti, hogy a korábban megszokott funkciókat gyorsabban lehet igénybe venni. Már eddig is sok mindenre képes volt a Microsoft operációs rendszere, a Vista az eddigieknél sokkal inkább felhasználóbarát megoldásokat tartalmaz.
Ami pedig a biztonságot illeti: ez ma a legfontosabb kérdés. Tény, hogy a korábbi verziók piacra dobásakor is szerepet játszott ez a szempont. Mára viszont kulcskérdéssé vált, s ezt figyelembe is vettük a termék fejlesztésekor. Végül a szórakoztatás: már említettem, hogy az első hónapokban a legnépszerűbb az a Vista-verzió volt, amely magába integrálta az összes szórakoztató elemet. A pc ma már nyilvánvalóan nem egyszerű munkaeszköz, tapasztalatunk szerint a nappaliban már majdnem annyira megszokott a használata, mint a dolgozószobákban és irodákban. A Vista egyszerre tudja kielégíteni mindkét felhasználói igényt.
Több fórumon olvastam, hogy a Windows Vista nagy mértékben utánozza az Apple már régóta piacon levő OS X operációs rendszerét. Tényleg valódi innovációnak lehet tekinteni a Vistát?
- Természetesen, kétség sem férhet hozzá. Mindenek előtt világosan meg kell különböztetnünk két dolgot, egyfelől azt, hogy mit lehet menőnek, "coolnak" tekinteni, másfelől pedig azt, hogy mi számít innovációnak. Attól, hogy valami jól néz ki, tetszetős a dizájnja, még nem feltétlenül innovatív termék. Tisztában vagyok azzal, hogy ezt sokan összekapcsolják, de alaposan tévednek. A Microsoft évente 6,5-7 milliárd dollárt költ kutatás-fejlesztésre. Miután a Vistát öt éven keresztül fejlesztettük, nem kis summát fektettünk a termékbe.
A befektetéssel egy fontos célt akartunk elérni, nevezetesen azt, hogy olyan terméket dobhassunk piacra, amely több mint egymilliárd felhasználó igényét ki tudja elégíteni. Nincs még egy olyan termék a piacon, amelynek komplexitása akár csak megközelítené a Vistáét. Ez pedig vegytiszta innováció, hiszen a percenként változó piac igényeinek kiszolgálása a cél. Az Office 2007-tel kapcsolatban is nyugodtan beszélhetek innovációról. Tény és való, hogy azok számára, akik a korábbi verziókat sokat használtak, eltartott néhány napig, amíg megszokták az újat, de azóta nagy lelkesedéssel használják. Ugyanis úgy alakítottuk ki, hogy a felhasználók igényeinek a legmesszebbmenőkig megfeleljen.
És hadd hozzak fel egy olyan példát az innovációra, ami megmutatja, hogy a Vista a multimédiás környezetben is minden korábbinál sokrétűbb. Amennyiben egy felhasználónak van XBox 360-asa és a számítógépe merevlemezén filmeket tárol, akkor a Vista segítségével minden nehézség nélkül lejátszhatja azokat az XBox 360-on keresztül.
Említette, hogy a felhasználók lelkesednek az Office 2007-ért. A Google bejelentette, hogy piacra dobja első irodai szoftvercsomagját. Nem tartanak ettől az új versenytárstól?
- Mindenkit komolyan veszünk, de nem tartunk senkitől. A Google bizonyos területeken - mindenekelőtt az online reklámok piacán vagy a keresők területén - nagyon erős, de üzleti modellje nagyon különbözik a mienkétől. Az említett szoftvercsomag is jelentősen eltér az általunk kínált terméktől, mind mélységben, mind pedig komplexitásban...
...és persze árban is.
- Ezek nyilván összefüggenek. A fogyasztónak azonban el kell döntenie, mire van szüksége, melyik cég megoldását választja. Azét, amelyiknek a fókusza az online hirdetésekben és az azt szolgáló megoldásokban van - és minden más tevékenysége többé-kevésbé alibi. Vagy pedig azét, amely évente dollármilliárdokat költ az irodai szoftverek fejlesztésére.
A Microsoft és az EU viszonya - enyhén szólva - nem felhőtlen. Az évek óta húzódó vita lehet hatással a Vista sikerére?
- Mindenek előtt azt kell leszögeznem, hogy a Microsoft tiszteletben tartja az Európai Uniót, és igyekszik mindent megtenni - mint ahogy a múltban is mindent megtett annak érdekében -, hogy megfeleljen a vele szemben támasztott törvényi és szabályozói elvárásoknak. A Vista bevezetésének elhúzódása is részben arra vezethető vissza, hogy minden felmerülő jogi kérdést megvitattunk, megpróbáltunk tisztázni. A bevezetés megtörtént, ami egyben azt is jelenti, hogy jogászainkkal egyetértésben bátran nézünk a további tárgyalások elé.