Napi Online
Kezdenek beérni a beszédfelismerési kutatások
Hamarosan eljöhet az olyan call centerek ideje, ahol nem dolgoznak emberek, mert a hangfelismerő, -értelmező és utasításokat végrehajtó szoftverek mindent megoldanak, ráadásul a jelenlegi költségek tizedéért.
Egyetlen év alatt megduplázódott és mintegy egymilliárd dolláros piaccá terebélyesedett a hangfelismerő technológiák piaca az Egyesült Államokban - írja a Business 2.0 amerikai szaklap. Az egyre modernizálódó hangfelismerő rendszerek fejlettségének bemutatására a Nuance Communications felkérte a 17 éves Ben Cookot, az SMS-írás Guinness-bajnokát, hogy egy közel 160 karakteres, latin szavakkal teletűzdelt, piranhákról szóló szöveg beírásában versenyezzen legújabb szoftverükkel. A Nuance szoftver 16 másodperc alatt hibátlanul teljesítette a feladatot, míg Cooknak több mint háromszor ennyi időre volt szüksége a szöveg telefonjába írásához.
A Nuance Mobile Dictation szoftverét idén júliusig piacra dobják a tengerentúlon, de a call centereknek besegítő szerveralapú technológiák is szép jövő elé néznek: az Opus Research tanulmánya szerint a tavalyi 600 millió dolláros szegmens piaci forgalma 2009-re megduplázódik.
Egy másik, a Datamonitor által készített felmérés szerint a mobiltelefonokba és dashboardokba kerülő ilyen jellegű rendszerek forgalma 2010-ig megnégyszereződik és 500 millió dollárt ér el, elsősorban az autókba kerülő navigációs és zenelejátszó rendszerek fejlődésének köszönhetően. Előbb-utóbb minden, ember által használt eszközbe és kütyübe beépítenek valamiféle hangfelismerőt - mutat rá a tanulmány.
A Microsoft Vistában lévő rendszerrel állítólag nagyon elégedettek a felhasználók, és a Google is bejelentette, hogy kutatásokat folytat a pusztán beszéd alapján történő netes keresés megvalósítási lehetőségeiről. A mai rendszerek már arra is képesek, hogy önmagukat tanítsák. A kaliforniai TellMe Networks call centereknek és telekomcégeknek árult szoftvere például évi 10 milliárd szót és kifejezést dolgoz fel és elemez, és napról napra tökéletesíti saját rendszerét.
A Datamonitor nem csak ebben látja a fő ütőkártyát: a megújuló technológiák kiválthatják a hagyományos, az ügyfeleket idegesítő gombnyomogatós technológiát, és a jelenlegi, átlagosan öt dollárba kerülő élőerős költséget a tizedére, ötven centre csökkenthetik. Az E-Trade Financial online-brókercég napi ötvenezer megkeresést kezel Tellme rendszerével, kétszer annyit, mint korábban alkalmazottaival.
A TuVox sajátos marketingmódszert vetett be új ügyfelek szerzésére: felvették, hogy milyen lépésekkel és gombnyomogatásokkal lehet eljutni például egy bank számlázási rendszerében a célhoz, valamint a hangfelismerős technikát, amikor az ügyfél hangja alapján a szoftver intézi a teendőket. A két audiofile-t elküldték call centert használó szolgáltatóknak (bankok, biztosítók, telekomcégek), így a TuVox egy év alatt megnégyszerezte ügyfelei számát.
A bombaüzlet azonban még hátravan: az Opus felmérése szerint a mobiltelefon-használók olyan szolgáltatásokért, amelynek segítségével például a készülékbe mondott szöveg automatikusan e-mailként jelenik meg vagy egy étterem helyének kikeresését hang alapján elvégzi a készülék, hajlandók akár havi 5-15 dolláros opcionális díjat is fizetni. A Promptu még idén bevezeti ilyen jellegű szolgáltatását az Egyesült Államokban a mobiltelefon-szolgáltatók számára.
A Vocera Communications a gyógyászat területén kaszál. Speciális kitűzője a vezeték nélküli és hangfelismerő technikát kombinálja: a kórházi dolgozó bemondja kérdését a kitűzőbe, mire a gép kikeresi a megfelelő szakembert a kórház címlistájából vagy beolvassa a páciens betegkartonját. A VoxTec zsebnaptár méretű szerkezete kizárólag hangbemondás alapján 41 nyelven képes visszamondani egy adott kifejezést. Jelenleg az Irakban és Afganisztánban szolgáló amerikai csapatok használják arab és pastu nyelvek fordítására.
Egyetlen év alatt megduplázódott és mintegy egymilliárd dolláros piaccá terebélyesedett a hangfelismerő technológiák piaca az Egyesült Államokban - írja a Business 2.0 amerikai szaklap. Az egyre modernizálódó hangfelismerő rendszerek fejlettségének bemutatására a Nuance Communications felkérte a 17 éves Ben Cookot, az SMS-írás Guinness-bajnokát, hogy egy közel 160 karakteres, latin szavakkal teletűzdelt, piranhákról szóló szöveg beírásában versenyezzen legújabb szoftverükkel. A Nuance szoftver 16 másodperc alatt hibátlanul teljesítette a feladatot, míg Cooknak több mint háromszor ennyi időre volt szüksége a szöveg telefonjába írásához.
A Nuance Mobile Dictation szoftverét idén júliusig piacra dobják a tengerentúlon, de a call centereknek besegítő szerveralapú technológiák is szép jövő elé néznek: az Opus Research tanulmánya szerint a tavalyi 600 millió dolláros szegmens piaci forgalma 2009-re megduplázódik.
Egy másik, a Datamonitor által készített felmérés szerint a mobiltelefonokba és dashboardokba kerülő ilyen jellegű rendszerek forgalma 2010-ig megnégyszereződik és 500 millió dollárt ér el, elsősorban az autókba kerülő navigációs és zenelejátszó rendszerek fejlődésének köszönhetően. Előbb-utóbb minden, ember által használt eszközbe és kütyübe beépítenek valamiféle hangfelismerőt - mutat rá a tanulmány.
A Microsoft Vistában lévő rendszerrel állítólag nagyon elégedettek a felhasználók, és a Google is bejelentette, hogy kutatásokat folytat a pusztán beszéd alapján történő netes keresés megvalósítási lehetőségeiről. A mai rendszerek már arra is képesek, hogy önmagukat tanítsák. A kaliforniai TellMe Networks call centereknek és telekomcégeknek árult szoftvere például évi 10 milliárd szót és kifejezést dolgoz fel és elemez, és napról napra tökéletesíti saját rendszerét.
A Datamonitor nem csak ebben látja a fő ütőkártyát: a megújuló technológiák kiválthatják a hagyományos, az ügyfeleket idegesítő gombnyomogatós technológiát, és a jelenlegi, átlagosan öt dollárba kerülő élőerős költséget a tizedére, ötven centre csökkenthetik. Az E-Trade Financial online-brókercég napi ötvenezer megkeresést kezel Tellme rendszerével, kétszer annyit, mint korábban alkalmazottaival.
A TuVox sajátos marketingmódszert vetett be új ügyfelek szerzésére: felvették, hogy milyen lépésekkel és gombnyomogatásokkal lehet eljutni például egy bank számlázási rendszerében a célhoz, valamint a hangfelismerős technikát, amikor az ügyfél hangja alapján a szoftver intézi a teendőket. A két audiofile-t elküldték call centert használó szolgáltatóknak (bankok, biztosítók, telekomcégek), így a TuVox egy év alatt megnégyszerezte ügyfelei számát.
A bombaüzlet azonban még hátravan: az Opus felmérése szerint a mobiltelefon-használók olyan szolgáltatásokért, amelynek segítségével például a készülékbe mondott szöveg automatikusan e-mailként jelenik meg vagy egy étterem helyének kikeresését hang alapján elvégzi a készülék, hajlandók akár havi 5-15 dolláros opcionális díjat is fizetni. A Promptu még idén bevezeti ilyen jellegű szolgáltatását az Egyesült Államokban a mobiltelefon-szolgáltatók számára.
A Vocera Communications a gyógyászat területén kaszál. Speciális kitűzője a vezeték nélküli és hangfelismerő technikát kombinálja: a kórházi dolgozó bemondja kérdését a kitűzőbe, mire a gép kikeresi a megfelelő szakembert a kórház címlistájából vagy beolvassa a páciens betegkartonját. A VoxTec zsebnaptár méretű szerkezete kizárólag hangbemondás alapján 41 nyelven képes visszamondani egy adott kifejezést. Jelenleg az Irakban és Afganisztánban szolgáló amerikai csapatok használják arab és pastu nyelvek fordítására.