Berta Sándor

Írányítás élőszóval

Aki napjainkban megvásárol egy új készüléket, annak gyakran elõször menükön, beállításokon és használati útmutatókon kell átrágnia magát, ami nehézkessé teszi az adott termék kezelését. Ezen szeretnének könnyíteni német szakemberek.

Mennyivel egyszerûbb és kényelmesebb volna, ha megmondhatnánk az adott eszköznek, hogy mit szeretnénk, mit csináljon. Ehhez csupán egy egységes beszédirányítási rendszerre volna szükség, amely minden a boltokban kapható szórakoztatóelektronikai, háztartási és elektronikai eszközzel kompatibilis lenne. Bár mindez utópisztikusnak tûnhet, azonban Manfred Pinkal, a Saarlandi Egyetem Számítógépnyelvészeti Szakának professzora egy ilyen rendszeren dolgozik az európai TALK kutatóprogram keretében.

A szakember az október 19-én Bonnban kezdõdõ Voice Days rendezvényen mutatja majd be azt a rendszert, amelyet az egyetemi szak, a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI), a BMW autógyártó konszern és a Bosch elektronikai cég közösen fejlesztettek ki. "Be fogjuk mutatni, ahogy egy parkolóban egy vezetõ szóban kéri majd az MP3-lejátszót az általa kiválasztott zeneszámok lejátszására anélkül, hogy a kisujját is meg kelljen mozdítania - nyilatkozta Manfred Pinkal.

"Általában a hangvezérelt rendszereknél a felhasználóknak különleges utasításokat kell megtanulniuk, azonban gyakran még így sem mûködnek tökéletesen ezek az eszközök". A kutató szerint a beszédirányítás csak akkor lehet sikeres, ha az emberek saját átlagos szókincsükkel és beszédstílusukban adják ki az utasításaikat. Éppen ezért fejlesztettek ki egy egy új párbeszéd-modellezõ eljárást, amely képes a gépies parancsadás kikerülésére.

"Az emberek azt mondhatják amit akarnak és ahogyan akarják, nincsenek megkötések. Beszélhetnek akár egész mondatokban is. A rendszer rugalmas és nem csak az adott személy tudásához vagy beszédstílusához alkalmazkodik, hanem a szituációhoz is. Ez például a vezetés közben fontos, hiszen a sofõr figyelmét semmi sem vonhatja el az elsõdleges tevékenységtõl, a vezetéstõl" - tette hozzá a szakember.

A rendszer alapja az Information State Update (ISU) eljárás, amely minden lehetséges ember-gép párbeszédre és helyzetre igyekszik felkészíteni a készüléket. Az ISU figyeli a reakciókat és ezeket fokozatosan beépíti az adatbázisába, vagyis folyamatosan fejlõdik. A Tools for Ambient Linguistic Knowledge (TALK) kutatóprogramban egyébként a DFKI, a BMW és a Bosch mellett részt vesz még az edinburghi, a göteborgi, a cambridge-i és a sevillai Egyetem is. A 2004-ben indított európai kutatóprojekt költségvetése összesen 6,1 millió euró, ebbõl 1,5 millió eurót az európai jármûipar biztosít.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)