Gyurkity Péter

nVidia: AGP-n is elérhető lesz a DirectX 10

Sokan már a GeForce 6000-es sorozat felbukkanásakor temették a korosodó illesztőt, ám a jelek szerint a gyártó két generációval később is lát még fantáziát a kivonulóban lévő csatolóban.

Az Inquirer saját forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy az nVidia a 8000-es családon belül is elkészíti az AGP-t támogató változatokat, vagyis a régebbi alaplapok tulajdonosainak sem kell lemondaniuk a legújabb középkategóriás és belépő szintű fejlesztésekről. A csúcskategóriában is újítana a cég, ám itt egyelőre a költség és a fogyasztás szinten tartásán törik a fejüket.



A korábban többször is megemlített G84 lenne a középkategória prominens képviselője a GeForce 8000-es családon belül. A várakozások szerint áprilisban megjelenő, minden bizonnyal 8600-as jelzést kapó példányokból azonban AGP-s változat is készül, ami azért is lehetséges, mert ezek a chipek lábkiosztásukban nem térnek el a korábban megjelent 7600 és 6600-as GPU-któl. Az értesülés szerint a G84 egészen pontosan a 7600 GS-t váltaná le, amely 100 euró körüli áron kapható, itthon pedig 32-35 ezer forintba kerül. Ez jó ajánlat lenne a középkategóriában, főleg AGP-vonalon, ahol egy ideje adósak az újabb példányokkal.

A lap egy másik hírről is beszámol ami szerint az nVidia jelenleg a költség és a fogyasztás szinten tartására koncentrál a csúcskategóriában, hogy időben elkészüljenek a zászlóshajó kétchipes változatával. Ennek érdekében a G80-ra épülő G9x-sorozat 80 helyett már 65 nanométeren készülne, GDDR4 memóriával, esetlegesen 512 kbites memóriavezérlővel. A GX2 jelzésű példányok az év második felében bukkanhatnak fel, azt még nem tudni, hogy pontosan milyen kiszerelésben és milyen áron.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lee56 #65
    "ez a minden egyes new tech cikkből kiadom magamból.. szóval ezt nem értem, mikor fakadtam ki és hol utoljára?"

    - Nem láttam másol még 1 irásodat se, csak arra akartam célozni hogy még nagyon sok terület van, ahol jobban ki lehetnél akadva ilyen hozzáállással pl. ahogy dez is írta az alaplapi chipset váltások...

    Parasztvakitás legfőbb ellenszere pedig a tájékozottság, és a széles látókör, de ugy vettem észre hogy általában azok használják ezt a kifejezést, akik ezekben a dolgokban le vannak maradva, és én sem sértésnek szántam, mielőtt megbántva éreznéd magad...
  • dez #64
    Ez - már írtam - félig-meddig igaz. Az a része viszont pl. nem, hogy ezt csak úgy kitálálták, csak hogy új hw-t kelljen venni, aztán majdcsak kezdenek vele valamit. Már évekkel korábban felmerült az igény a GPU számítási kapacitásának kihasználására 3D grafikán kívüli dolgokra, és ennek kerékkötője az AGP volt (a lepkefingnyi visszirányú sávszél miatt). Szóval már megérett a cserére...

    Persze a 13 éves Pistikét lehet húzni vele, hogy minek cserélte le apuci a gépet PCI-E-re, amikor "ennek semmi értelme" (mert nem jelent ma [vagy inkább már csak tegnap] sokkal több fps-t), de a valóság az, hogy nagyon is van értelme.

    A komolyabb fizika még csak most jön befelé, a játékok kis része használja (de terjed). De talán nem csak a játékokra kellene gondolni, egy számítógép ugye nem csak játékszer lehet... Nézd csak meg azt a gpgpu.org-ot (=General Purpose [=általános célú] GPU használat). Egyre többmindenre használják. Meg pl. hallottam olyat, hogy az új audio szabványhoz, az OpenAL-hez is készül GPU-alapú gyorsítás. (Minimálisan veszi igénybe egy GPU teljesítményét, egy CPU viszont sokkal jobban megérzi.)

    Egyébként pl. az AGP4x->AGP8x váltásnak sokkal kisebb értelme volt. Mert ott is csak a már nagyrészt elég odairányú sávszél nőtt, a visszirányú semmit sem változott. (Ráadásul sokszor vissza kellett venni 4x-re stabilitási gondok miatt.)

    Az ilyen 5-10 évenkénti váltásoknál sokkal idegesítőbbek a gyakori chipset-váltások, amik alig tudnak többet, mint az előző, de kénytelen vagy váltani, mert pl. nem megy az új proci a régiben, stb. (Az Intel ebben a bajnok, hogy nyomós ok nélkül is váltásra kényszerít.)

    Ami a PCI-E 2.0-t illeti, az kompatibilis a PCI-E 1.0-val (v. 1.1 van most). Most a PCI-E-nél a sávszél jó időre több, mint elég, itt a 2.0 messze nem létszükséglet. Csak annyi, hogy az újabb alaplapok már tudni fogják a 2.0-t is, de emiatt felesleges várni. (Szóval ez sokkal inkább parasztvakítás egyelőre, mint az AGP->PCI-E váltás, de nincs gond, mert kompatibilis a kettő, nem zavar senkit az a 2.0.)
  • gforce9 #63
    Ezzel a parasztvakítás-paraszt dologgal valóban lehet kicsit erősen fogalmaztam, bár nem feltétlenül arra értettem, hogy aki pci-e-s konfigot vásárol az paraszt. Én is azt fogok venni, ha a mostani konfigomból nem sikerül már kicsikarni a megfelelő teljesítményt. De! A gyártók úgy vannak ezzel, hogy pontosan ismerik a szoftverfejlesztők észjárását, és a kockauserek hozzáállását a dologhoz. Tudják, hogy a szoftverfejlesztők nem fognak az új technológiára alapozni, míg a régi még túl elterjedt. Azt is tudják, hogy a kockauserek viszont simán cserélnek gépet, ha azt modják, hogy ez a cucc 2x annyit tud. És ebből fakad a fő probléma. Azért váltunk, mert mert a hardware-fejlesztők eldöntik, hogy váltni kell, bár szoftveresen nem jött el rá az idő, hardveresen váltani kell. Illetve természetesen nem kell, de azt sulykolják, hogy kell, és ez a parasztvakítás. Egyik kollégám főállásban 3d programozó egy neves magyar játékfejlesztő cégnél, ha valaki, hát az ő szavára tudok adni és az ő elmondása szerint sem az agp-vel illetve annak a sebességével volt a baj, legalábbis nem a grafikai gyorsaság terén. Biztosan szükség van a pce-e-re, de nem a videokártyák miatt. Csak ez az a dolog, amin keresztül a gyártók a usereken keresztül tudja vinni a váltást. Ugye ha azt mondaná a gyártó, hogy a videoteljesítményen nem javít, viszont a fizikai gyorsítást és egyébb dolgokat sokkal megfelelőbben lehet egy ilyen csatolón keresztül alkalmazni, akkor az talán közelebb járunk az igazsághoz, de akkor nem biztos, hogy ennyire "gyors" lenne a váltás, hiszen sokkal könnyebb elkábítani egy kockausert azzal, hogy ez mennyivel jobb videokártya, mint azzal, hogy ez egy !!lehetőség!! arra, hogy a jövőben sokkal sokoldalúbb kártyák legyenek illeszthetőek a rendszerhez. A 3. dolog ami meg mégnagyobb lehúzás az, hogy ugye elkezdtük temetni az AGP-t itt a PCI-E... ez oké is lenne, de most meg itt a PCE-E 2.0.. magyarul, ezt a "PCI-E 1.0"-t igazából a nagy semmiért vette meg a legtöbb emberke, hiszen jelenleg amikor a PCE-E2.0 megszületik, még mindig nincsenek kihasználva az 1.0-s verzió lehetőségei sem. Mint mondtam én is váltani fogok, de lehet hogy már PCI-E2.0-ra, remélem addigra megjelennek az olyan szoftverek és hardverek amik követelni fogják az új szabványt és lesz !!miért!! váltani.

    A parasztozásért még1x elnézést, nem szándékoztam megbántani senkit.
  • dez #62
    Szerintem nem haszontalan a PCI-E (még ha a mai játékok többségében minimális is a hatása), és át is álltam rá. Tehát a te meghatározásodban én is paraszt vagyok (meg még sokan itt)... Mindössze ez volt a bajom.

    Én nem beszéltem benchmarkokról.

    Az meg köztudott, hogy az új technológiákat megjelenésük után 1-2-3 évvel kezdenek használni, ha már túlnyomó többségbe került a korábbival. De úgy tűnik, az AGP még itt kísért.
  • gforce9 #61
    dez: Már ne is haragudj, de nem értelek, mi is pontosan a problémád velem? Játékoknál középkategóriás kártyákon nem sok különbség van ennyit írtam.
    A blenchmark az nem teszt. Nem blenchmarkra használod a kártyát.

    lee56: nincs semmi gondom, és a pci-e valóban gyorsabb fizikálsan mint az agp, csak igazából ez semmit nem ér, ha a szoftverek-szoftverfejlesztők nem vagy alig használják ki, márpedig nem igazán lehet érezni az a veszettnagy sebesség különbséget.....

    ez a minden egyes new tech cikkből kiadom magamból.. szóval ezt nem értem, mikor fakadtam ki és hol utoljára?
  • lee56 #60
    Ergó mégiscsak gyorsabb mint az agp, és ez ki is mutatható, amellett pedig sokoldalubb és skálázható"bb" (az agp egyáltalán nem)

    Parasztvakitásról meg annyit, hogy ne vegyél ilyet soha, nem kötelező ujítani, teljesértékü agp-s konfigot bárki vehet/megtarthat/újíthat még most is. Innentől kezdve akkor nem értem mi a problémád...

    A gyártók meg minimális versenyhelyzetben ugy fejlesztenek ahogy nekik jólesik, ez nekem is ugyanugy nem teccik, de mivel változtatni nem tudok rajta, EZ VAN kategória, azzal nem érsz el semmit ha minden egyes "new tech" cikknél kiadod magadból...
  • dez #59
    A gpgpu.org-on nem techdemók vannak, és a HavokFX-es játékok sem techdemók.
  • Sanyix #58
    Szerintem te fantáziálsz itt, nincs miről olvasni. Mondom nem techdemo kell, hanem normális használható pcie-t kihasználó program, aminek nem egy bemutató a célja.

    Amúgy
    ha már volt olyan kedves valaki és 1szer kitörölte...
  • dez #57
    A féligazság nem a teljes igazság, hány éves vagy, hogy ezt még nem tanultad meg?
    Amúgy paraszt az te vagy, ha már gondolkodni nem tudsz, legalább olvasni tanulj meg.
  • gforce9 #56
    Nem tartom valószínűnek, hogy a konfigok hasonlóak lettek volna.. én rengeteg konfigon próbáltam már középkategóriás kártyákat 6600-7600, GS-GT AGP-PCI-E vegyesen, és a tapasztalatom az, hogy a PCI-E-s kártya 5-15% al ér el több fps-t, mint az ugyanolyan AGP-s társa (minden alapórajalejen, azonos beállításokkal). Ez a PCI-E csak parasztavakítás. Fel kellett pörgetni az egyre lanyhuló pc-piacot. Ezért a kellett a DDR2-533, ezért a cpu-foglalat változások. Egyszerűen nem tudnának megélni a gyártók akkor, ha nem kényszerítenék bele az embereket a folyamatos vásárlásba. Mert az asztali gépek piaca már nem nő(legalábbis nem drasztikusan). Ezek a hardverváltozások nem- vagy csak alig járnak látható teljesítmény-növekedéssel. Ezek mind csak parasztvakítások... csakhát.... sok a paraszt.