Napi Online

Gond lehet a reklámért ingyen zene modellel

Egy szakmai fórumon vetették fel először a zeneipar képviselőinek, hogy a kiadóknak valahogyan ingyen kéne adniuk a nótákat, és úgy tűnik, megpróbálkoznak ezzel a lehetőséggel.

Joe Mohen, a szoftveripar egyik veterán szakértője a minap úgy érezte, eljött az igazság pillanata: szembesítenie kell a zenekiadókat azzal, hogy esélytelen az illegális internetes ingyenes zeneletöltés ellen vívott harcuk. Egy a zeneipar guruival közösen tartott tanácskozáson a vita hevében egyszer csak feltette azt a kérdést, amelyet 19 éves, internetmániás gyerekétől hallott, amikor elmondta neki, hogy találkozik a kiadók képviselőivel. Miért nem adják ingyen a zenéiket? Megállt a kés a levegőben, de az első megrökönyödés helyét lassan átvette a felismerés, hogy a kölyöknek igaza van.

Minden szerzői jogvédelem alatt álló termék, zene, video, írásmű szerzője kénytelen szembenézni azzal, hogy alkotása könnyen másolható és terjeszthető az internet segítségével, anélkül, hogy ezután jogdíjat fizetnének. A kiadók eddig e tevékenység üldözésével kísérleteztek, és bár némi sikert elértek: néhány fáljmegosztó site-ot bezártak, néhány notórius feltöltőt bíróság elé állítottak, de ez nem változtatott azon a tényen, hogy például 2005-ben 20 milliárd zeneszámot töltöttek le a világ internetezői illegálisan.

Azon a bizonyos tanácskozáson Mohen azt ajánlotta nekik: adják ingyen a zenéiket, videóikat, mégpedig oly módon, hogy a letöltést kínáló webhelyek reklámokat kapcsolnak hozzájuk. Az ezekből befolyó pénz nagyobb részét azután megkaphatják - ismerteti az új üzleti modell születésének történetét a Business Week.

Az új lehetőséggel az elsők között kezdett el kísérletezni a SpiralFrog nevű szolgáltató site. A vállalkozás zeneszámokat, videókat és - bizonyos korlátok között - könyveket ajánl ingyenes letöltésre reklámokkal alaposan teleszórt oldalain. Példáját követi mások mellett a T-Mobile International, amely az EMI kiadóval között szerződés alapján kínál 15 másodperces hirdetésekkel "ízesített" zenei klipeket felhasználóinak, vagy a YouTube, amely a Warner Music Grouppal kötött hasonló megállapodást.

A dolog egyszerűnek és ezért szépnek tűnik, de persze megvannak a hátulütői. Először is a reklámpiac sokkal hullámzóbb, mint az előfizetéseken vagy a bolti eladásokon alapuló értékesítés. Ez azt jelenti, hogy ha a hirde­tőknek nincs pénzük vagy meg­változik a marketing­stratégiájuk, akkor olyankor is vissza­eshetnek a reklám­bevételek, amikor a zenét viszik, mint a cukrot.

További gond, hogy a felhasználók nem feltétlenül tolerálják, ha reklámok erdején kell átverekedniük magukat kedvenc zenéjükig, ezért akár hanyagolhatják is azt a site-ot, amely ezt teszi velük. Végül ha a kiadóknak mindegy is, hogyan jutnak pénzhez, a művészeknek már nem feltétlenül.
Amikor pél­dául Kurt Vonnegut megtudta, hogy a WOWIO inter­netes kiske­reskedőnél úgy lehetett ingyen letölteni az egyik könyvét, hogy eközben a Verizon Commu­nications reklámját kellett meg­nézniük a felhasz­nálóknak, akkor így fakadt ki: Ez ízléstelen.

A WOWIO egyszerre ad választ a reklámozással kapcsolatos második és harmadik problémára. Mint vezetői mondják, a náluk megszerzett könyvek esetén csak harminc oldalanként kell egy-egy hirdetést "elviselniük" az olvasóknak. Ami a szerzők aggodalmát illeti, azzal kapcsolatban elmondták: az ingyenes hozzáférés lehetősége olyan olvasókhoz is eljuttathatja a könyveket, akiknek nem lenne rájuk pénze, azaz ez új olvasókat hozhat az íróknak.

Hogy végül sikeres lesz-e az ingyen zene reklámbámulásért üzleti modell, az kétséges. Az EMI vezetése úgy gondolja, ezzel kísérletet tesz arra, hogy alkalmazkodjék az ingyenes hozzáférés lehetőségének új világához, ám egyben megszerezze az alkotóit is kielégítő bevételeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sathinel #9
    Vazz rádiót sem hallgatok mert a sok gyükér folyton beleugat. Internetrádió akkor már de az is azért mert folyamatosan zenét akarok hallani, és nem egy idióta bemondót vagy reklámot. Legyen olyan a honlapjuk amire ha rálépek akkor sok reklámot nézhetek, és beállíthatom mit szeretnék hallani. Rakjanak képeket mellé de a zenét ne szarják el. A legjobban a TV reklámokért haragszok. Valaki állandóan vérzik, szarik, köhög, hány... és még full hangerőn is nyomják. Ja hogy csodálkoznak is miért nem nézik az emberek a TV-t? Vazz ha undorító dolgokat akarok nézni akkor kikeresem a neten nem akarok ilyesmiket meglepiként látni.
  • Atomy #8
    Hát nem tudom melyik rosszabb, végigszenvedni egy átlagos izléstelen ordító reklámot vagy 5 év börtön ...
  • NEXUS6 #7
    Miért, azt se tiltja senki, hogy a tv reklám alatt kimenjek sörért? (Gondolom ezért tekerik fel 50%-kal, amúgy is a hangerőt, hogy ott is halljam.
    Amúgy olyan csodálatos félév után először látni olyan reklámot, amit amúgy naponta 50X hallok.)

    Szal ettől még bevezethetnék.
  • csorfab #6
    1) Az egy csomó embernek nem tetszene
    2) Egy egyszerű szoftverrel gyakorlatilag pár perc alatt ki lehetne írtani az összes ilyen számból...
  • AranyKéz #5
    Miért nem lehet minden szám végére vagy elejére egy reklámot odarakni ?
  • ssdb #4
    hmm... okos 5let, de miért csak most? Egyébkénttámogatnám. inkább legyen legalás, de reklámokkal tűzdelt ingyenes, mint illegális ingyenes a zeném... No nem aszondom, h most akkor hajrá és a 10 000 szám delete és letölt erdetibe... de mindenesetre meggondolonám :)
  • NEXUS6 #3
    Azért az elég hihetetlen, bár valszeg igaz, hogy a főmuftik, csak most gondolkodnak el ezen a lehetőségen.

    De azt is érdemes lenne felvetni, ha az internetszolgáltató gyak minden oldalhoz hozzáférést biztosít nekem, ráadásul nem is ingyen, akkor ugyanmár, miért tőlem kérik a jogdíjakat számon? Én már fizettem, tessék a szolgáltatónál próbálkozni!
    Jelenleg kb. olyan a helyzet, mintha drágapénzért előfizetek a kábeltévére, eccercsak megjelenik pár jogot végzett emberke néhány rendőr társaságában és nekiállnak macerálni hogy mutassam már a házivideotékámat mer ők illegális tartalmat keresnek. Aztán még jól be is perelnek mert a tv-ből felvetem valamit. Nonszesz!
  • bakagaijin #2
    Hmm, az online rádiócsatornák gyűjtőhelye a live365 pont így működik. Periodikusan reklámokat nyomnak be, illetve ha nem akarsz reklámokat akkor havidíjért cserébe reklámmenteset kapsz. És egy havidíjért az összes csatornát hallgathatod.

    Bennem mondjuk kicsit felmerül a kétely ezzel a site-al és a jogdíjfizetésükkel kapcsolatban, de fene tudja. Lehet hogy már mindenütt rémeket látok...
  • ProClub #1
    Na a probléma ott kezdődök, hogy ha valamilyen reklámszoftvert akar föltelepíteni mondjuk a gépemre, ezzel backdoort nyit a biztonsági rendszeren. Szal felejtős a dolog. Max audióreklám...

    Valamelyik videószolgáltatója ezt csinálja és tetszett is. Semmi gond nem lenne vele.