Gyurkity Péter
A kiadók válasza az Apple-vezér gondolataira
Nem kellett sokáig várnunk a szórakoztatóipari óriások válaszára Steve Jobs írásával kapcsolatban, amelyben a másolásvédelmek száműzésének gondolatát pedzegették. A kiadók szerint inkább az Apple megoldását kellene licencelni.
Mitch Bainwol, a RIAA első embere a cég internetes oldalán közzétett írásra válaszolva úgy fogalmazott, hogy szívesebben látnák az Apple saját DRM-megoldásának licencelését, ez ugyanis jóval kevesebb kérdést vetne fel, mint a védelem teljes feloldása. Ez a vállalat számára azt jelentené, hogy a konkurensek is hozzáférnének a FairPlay technológiához, vagyis megszűnne az iTunes zenebolt és a rivális zenelejátszók közötti inkompatibilitás. Az álláspontok ezzel nem közelednek egymáshoz, hiszen erre meg az Apple nem hajlandó.
Jobs maga úgy fogalmazott írásában, hogy a technológia licencelése megnövelné a biztonsági veszélyeket, mivel a hackerek jóval nagyobb eséllyel kerülhetnék meg a védelmet. Ezt az állítást többen kétségbe vonják, főként a Windows Media DRM 10-re (PlaysForSure) hivatkozva, amely bár több tucat vállalat számára elérhető, helyzete mégsem gyengült meg.
Abban a szakértők egy része egyetért az Apple vezérével, hogy a DRM mint megoldás csődöt mondott, hiszen azt üzeni a vásárlóknak, hogy nem bíznak bennük és visszafogja az ágazat növekedési ütemét, mégis a feloldás gondolata sokak ellenérzését váltja ki. A négy megszólított kiadó - a zenei piac 70 százalékos birtokosai - a FairPlay licencelésével oldaná meg a kérdést, megnyitva az utat a rivális cégek előtt.
Az EMI ilyen szempontból kivétel, hiszen ők már kísérleteznek a másolásvédelem alól feloldott zenei anyagokkal. Adam Grossberg, a kiadó szóvivője elmondta, hogy eddig pozitív visszajelzéseket kaptak, a Yahoo rendszerén keresztül lebonyolított eladások végső célja pedig a hordozható lejátszók közötti inkompatibilitás megszüntetése.
A szórakoztatóipar mellett Jon Lech Johansen, azaz DVDJon is megszólalt, aki inkább a Jobs által példaként felhozott statisztikát vette közelebbről szemügyre.
Problémásnak tartja a cég elnöke által említett adatokat, miszerint minden iPod lejátszóra 22 megvásárolt dallam jut, hiszen a tulajdonosok közül sokan egyáltalán nem veszik igénybe az iTunes szolgáltatásait. A biztonsággal kapcsolatos kifogásokat az ismert hacker azért vetheti el könnyedén, mert korábban ő maga is feltörte a FairPlay védelmét, így ez nem lehet akadály a licencelésben, a konkurens vállalatok bevonásában.
Mitch Bainwol, a RIAA első embere a cég internetes oldalán közzétett írásra válaszolva úgy fogalmazott, hogy szívesebben látnák az Apple saját DRM-megoldásának licencelését, ez ugyanis jóval kevesebb kérdést vetne fel, mint a védelem teljes feloldása. Ez a vállalat számára azt jelentené, hogy a konkurensek is hozzáférnének a FairPlay technológiához, vagyis megszűnne az iTunes zenebolt és a rivális zenelejátszók közötti inkompatibilitás. Az álláspontok ezzel nem közelednek egymáshoz, hiszen erre meg az Apple nem hajlandó.
Jobs maga úgy fogalmazott írásában, hogy a technológia licencelése megnövelné a biztonsági veszélyeket, mivel a hackerek jóval nagyobb eséllyel kerülhetnék meg a védelmet. Ezt az állítást többen kétségbe vonják, főként a Windows Media DRM 10-re (PlaysForSure) hivatkozva, amely bár több tucat vállalat számára elérhető, helyzete mégsem gyengült meg.
Abban a szakértők egy része egyetért az Apple vezérével, hogy a DRM mint megoldás csődöt mondott, hiszen azt üzeni a vásárlóknak, hogy nem bíznak bennük és visszafogja az ágazat növekedési ütemét, mégis a feloldás gondolata sokak ellenérzését váltja ki. A négy megszólított kiadó - a zenei piac 70 százalékos birtokosai - a FairPlay licencelésével oldaná meg a kérdést, megnyitva az utat a rivális cégek előtt.
Az EMI ilyen szempontból kivétel, hiszen ők már kísérleteznek a másolásvédelem alól feloldott zenei anyagokkal. Adam Grossberg, a kiadó szóvivője elmondta, hogy eddig pozitív visszajelzéseket kaptak, a Yahoo rendszerén keresztül lebonyolított eladások végső célja pedig a hordozható lejátszók közötti inkompatibilitás megszüntetése.
A szórakoztatóipar mellett Jon Lech Johansen, azaz DVDJon is megszólalt, aki inkább a Jobs által példaként felhozott statisztikát vette közelebbről szemügyre.
Problémásnak tartja a cég elnöke által említett adatokat, miszerint minden iPod lejátszóra 22 megvásárolt dallam jut, hiszen a tulajdonosok közül sokan egyáltalán nem veszik igénybe az iTunes szolgáltatásait. A biztonsággal kapcsolatos kifogásokat az ismert hacker azért vetheti el könnyedén, mert korábban ő maga is feltörte a FairPlay védelmét, így ez nem lehet akadály a licencelésben, a konkurens vállalatok bevonásában.