SG.hu

A szájreklám néha fontosabb, mint a hirdetések

Az Ipsos ASI (Magyarországon a Szonda Ipsos) vizsgálta a fogyasztók vásárlási döntést segítő információs forrásait és az emlékezetükben megmaradó reklámokat.

A felmérésből kiderült, hogy a magyarok vásárlásaik előtt leginkább rokonaik, barátaik véleményét tekintik mérvadónak, míg legkevésbé a termékkatalógusok alapján hoznak döntést. A fogyasztók leggyakrabban háztartási gépek vásárlása előtt, illetve pénzügyi szolgáltatások igénybevételekor kérik ki ismerősük véleményét. A kutatás szerint a magyarok mintegy 90%-a ritkán, vagy sohasem beszélget reklámokról.

A TV reklám évtizedek óta a marketing kommunikáció fontos eleme, de manapság egyre több szó esik az egyéb kommunikációs eszközökről is, ennek egyik formája a szájreklám (Word of Mouth). A szájreklámok elterjedtségét vizsgálva a Szonda Ipsos ASI csoportja országos reprezentatív vizsgálatában 500 főt kérdezett meg a vásárlások előtti tájékozódás forrásairól, illetve hogy milyen gyakran és milyen típusú reklámokról szeretnek beszélni.

Vásárlás előtt leginkább ismerőseinkre hallgatunk

A kutatásból kiderül, hogy a magyarok vásárlásaik előtt főképp barátaik és rokonaik véleményére adnak: nagyobb vásárlások előtt a válaszadók 60%-a, a mindennapos tételek beszerzésekkor pedig 55%-a támaszkodik a hozzá közelebb állók tanácsaira (1. számú ábra). A magyarok ezen a téren nem különböznek az európai fogyasztóktól: a többi vizsgált európai országban végzett felmérés szerint vásárláskor az ismerősök ajánlása az egyik kedvenc információforrás. Természetesen a hozzánk közelebb állók is néznek reklámokat, vagyis az ő véleményük is közvetítheti a fizetett hirdetések tartalmát.

A szájreklám mellett a magasabb értékű termékek vásárlásakor, szolgáltatások igénybevételekor a vásárlók mintegy kétötöde egyformán fontosnak tartja a szórólapokat, TV- és bolti reklámokat, a hétköznapi bevásárlásakor pedig még ennél is magasabb, mintegy 50%-os arányban támaszkodnak ezekre az információs forrásokra.


A kereskedők ajánlásaira általában jobban odafigyelünk mint a sajtóhirdetésekre, különösen magasabb értékű cikkek - például autó, televízió - beszerzésekor adunk az eladó véleményére. A kutatásban megkérdezettek 24%-a tartja fontos információforrásnak a plakátokat, míg a termékkatalógusokat ennél kisebb arányban - 23% és 20% - veszik figyelembe vásárlási döntés előtt. A kipróbálható termékminták főleg a napi bevásárláskor jelentenek tájékozódási pontot, a válaszadók közel harmada, 28%-a támaszkodik rájuk a bolti polcok előtt.

A vizsgálat külön kitért arra, hogy mely esetekben kérjük ki barátaink, rokonaink véleményét. A válaszadók 33%-a leginkább a mindennapjaikban jelen lévő háztartási gépek vásárlásakor ad arra, hogy mit tanácsolnak a környezetükben élők (2. számú ábra). Hasonlóan fontos az ismerősök véleménye bankválasztáskor (25%), telefon- (24%), illetve autóvásárláskor (22%), míg a megkérdezettek parfümök és testápolók (18%), illetve sminkek (10%) esetében gondolják a legkevésbé úgy, hogy ki kell kérniük ismerőseik véleményét.

A magyarok nem szeretnek beszélni a reklámokról

A kutatók arra is keresték a választ, hogy milyen gyakran beszédtéma egy-egy reklám, illetve milyen témájú reklámokról szeretjük kifejteni véleményünket. Az európai eredmények ebben a kérdésben eltérő képet mutatnak: a spanyol, olasz és brit nézők közel ötöde kifejezetten gyakran cseveg a reklámokról, míg a magyarok - a németekhez és a franciákhoz hasonlóan - kevesebb mint egytizede választja témául a hirdetéseket, 45%-uk pedig soha sem beszél róluk (3. számú ábra).

A Szonda Ipsos ASI egy korábbi kutatásából már kiderült: a magyarok a humoros reklámokat kedvelik, ezért nem meglepő, hogy ha már beszédtémául választják a hirdetéseket, akkor ezt főleg a figyelmüket megragadó tréfás jeleneteik miatt teszik (26%). Kétségtelenül figyelemfelkeltőek az irritáló reklámok is - a válaszadók 14%-a az idegesítő hirdetéseket hozza fel beszélgetés közben -, de azt, hogy jó hatással lennének az ilyen reklámok a márkára, senki nem merné állítani. A kutatás szerint hasonlóan "jó eredményt" lehet elérni a hírességeket felvonultató reklámokkal is(13%). Érdekesség, hogy a magyarok nagyra értékelik a reklámsorozatokat is, amelyekben a már jól ismert szereplőket láthatják viszont (4. számú ábra). A kutatás ismét megerősítette, hogy a csinos hölgyek, illetve az érzéki szituációk továbbra sem vonzzák a figyelmünket és nem is szívesen beszélünk az ilyen reklámokról, a válaszadók mindössze 1-3%-a cseveg az ilyen hirdetésekről.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AranyKéz #3
    Hol van az "internetes tesztek", "internetes fórumok" ?


    Rokonok, ismerősök, barátok idióták.
    Szórólapok, reklámújságok mennek ki egyből a kukába.
    TV reklámok alatt átkapcsoljuk másik csatornára a tévét.
    Bolti reklámra eddig még nem figyeltem.
    Kereskedők ajánlását most már leszarom, mindig azt ajánlják amiből éppen túl sok van készleten (SMC router fúj).
    Sajtóhirdetéseket észre se veszem.
    Plakáthirdetések nem nagyon érdekelnek.
    Termékkatalógus néha hasznos lehet, de ha csak valami konkrét dolgot keresek, ott viszont már jobban körülnézek és nem veszem meg a szart.
    Termékminták nem nagyon érdekelnek.
  • Atomy #2
    Hogy miért nem tekintjük mérvadónak a hagyományos reklámokat mint vásárlási döntést segítő információs forrást? Mert azzal hogy idegölő, erőszakos, hazug vagy félrevezető nekem nem segít a döntésemben(esetleg elijeszt a terméktől).
  • Normal #1
    Gerillamarketing. ;P