Napi Online

Bothálózatokkal verik át az online hirdetőket

Az online-világban kedvelt módszer a keresőkben megjelenő, szöveges hirdetésekben elhelyezett kattintásonkénti költségre (cost-per click - CPC) épülő marketingkampány, hiszen annak sikeressége és hatékonysága elvileg pontosan mérhető.

A hirdető a banner reklámmal elért, website-ra érkezett látogatók száma után fizet. Az online médiaköltések növekedésével párhuzamosan azonban az ehhez kapcsolódó online-csalások száma is növekszik. A kattintásos csalás módszerei folyamatosan változnak - állítja Raimund Genes, a Trend Micro műszaki igazgatója. Míg korábban a kattintásos csalást általában konkrét személyek manuálisan (sok kattintással) követték el, napjainkban az elkövetők egyre inkább automatizált bothálózatokat használnak fel ehhez.

A botok - olyan alkalmazások, amelyek egy felhasználó vagy más alkalmazás ügynökeként működnek - a leggyakrabban előforduló rosszindulatú kódok, amelyek meglepően nagy számban találhatók meg az óvatlan felhasználók rendszerein. A bottal fertőzött gépek hálózatba köthetőek és így a zombivá változtatott gépek fölött könnyen átvehető az irányítás. Napjainkban egyre gyakoribbak az olyan botprogramok, amelyeket azért telepítenek, hogy az online hirdetésekre klikkeljenek.

A spamek 70-80 százalékát is botok küldik, a marketing-költségvetést pedig a fizetett listákra kattintgató botok merítik ki. "Elméletileg ezt a típusú tevékenységet a konkurens vállalatok is kezdeményezhetik, amelyek ezekkel az eszközökkel próbálják versenytársaikat a keresőmotor-oldalak vezető pozícióiból eltávolítani" - tette hozzá Genes.

Míg a bothálózatok telepítésének célja általában a pénzügyi haszonszerzés vagy a spamküldés, addig a kattintásos csalás esetében a károkozás, illetve a hirdető jelentős pénzügyi vesztesége a cél. A hirdetők tapasztalatai szerint a kattintásos csalást az érdeklődők számának hirtelen megugrása jelzi. A valóságban azonban a kattintások számának növekedését bothálózatok okozzák, amelyek célja a konkurencia fizetett hirdetéseinek blokkolása, amit a fizetett hivatkozás pénzügyi keretének (ez arányos a kattintások számával) gyors lemerítésével érnek el. Nem véletlen tehát, hogy léteznek olyan szponzoráltlink-szolgáltatók, amelyek esetében a hirdető nem kattintásalapon fizet, hanem megjelenés alapján, így a kattintásos csalás kiküszöbölhető.

A kattintásos csalások fenti példái a piaci versenyre hívják fel a figyelmet - véli a Trend Micro igazgatója. Mivel a kevésbé jelentős hirdetési szolgáltatókra nem érdemes bothálózattal támadni, inkább a közepes és nagyvállalatok jelentik ezeknek a támadásoknak a célpontjait. Ezek közül is a közepes méretű hirdetési szolgáltatók vannak a legnagyobb veszélyben, mivel például egy Google méretű cég könnyedén azonosítja a szolgáltatásait (például AdSense) érő támadásokat és minden alkalommal kárpótolja megrendelőit.

Az online-csalásnak ezt a fajtáját hálózati kattintásos csalásnak is nevezik. Genes szerint szükség van ezen a területen is a hirdetők, a keresőmotorok, valamint a biztonsági szakemberek figyelmének felkeltésére, mivel a bothálózatok kattintásai különböző ip-címekről, valamint a felhasználók számítógépein kattintásokat generáló trójai programoktól érkeznek.

Magyarországon a kattintásos csalások még nem okoznak különösebb problémát - jelentette ki Kálmán Tamás, az Etarget magyarországi vezetője. Véleménye szerint Magyarországon a kattintásos csalás olyan esetei fordulnak elő, amikor a konkurencia kikattintja a versenytársat több ip-címről, mindezt változó gyakorisággal. A másik módszer az, amikor létrehoznak egy olyan weboldalt vagy blogot (úgynevezett spam blogot vagy splogot), ahol valódi tartalmat nem, csak reklámokat jelenítenek meg. Így a látogatók csak a reklámokra tudnak kattintani, a csaló pedig tartja a markát a kattintások után járó jutalékért.

Az Etarget esetében ez elképzelhetetlen, az együttműködés előtt ugyanis minden partnerportált alaposan megvizsgálnak. Mindezek ellenére heti öt-tíz alkalommal előfordul csalás. Ez hetente pár száz forintos kárt okozhat az ügyfeleiknek, amit visszafizetnek. A csalások ellen több algoritmus védi az ügyfelet. Tapasztalatunk szerint az utazási irodák, ingatlanközvetítők a leginkább érintettek a kattintásos csalásokban - mondta Kálmán.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!