Gyurkity Péter

Intel, IBM - áttörés a tranzisztoroknál

A két gyártó egyszerre jelentette be hasonló fejlesztését, amelyet egyes híradásokban az elmúlt 40 év legfontosabb előrelépéseként értékelnek. Új anyagok alkalmazásával tovább gyorsulhatnak a processzorok, méretük pedig csökkenhet.

Az IBM és az Intel egyaránt pénteken jelentette be az áttörést, amelyet mindkét cég fontos mérföldkőnek tekint. A tranzisztorok szintjén ugyanis új anyagok alkalmazásával elérhetővé vált a csíkszélesség további leszorítása, ezzel együtt pedig a processzorok méretének és fogyasztásának csökkentése. A technológiától újabb két generációt remélnek, az áhított cél a 22 nanométer belátható időn belüli elérése.



Az Intel a 45 nanométeren érkező Penryn chipek ismertetése során rántotta le a leplet az újításról, amely tehát ebben a sorozatban debütál majd. A vállalat szerint az új összetétel révén jelentős mértékben - durván 20 százalékkal - növelhetik a tranzisztorok teljesítményét, eközben pedig csökkenthető a szivárgás, amely a jelenlegi alacsony csíkszélességeken már komoly problémát jelent. Ez utóbbinál öt-, tízszeres csökkenést remélnek, összehasonlítva a korábbi, 90 nanométeren készülő hagyományos tranzisztorokkal. Az állapotváltáshoz szükséges energia eközben 30 százalékkal mérséklődik, és természetesen a chip fogyasztása is csökken. Az IBM ennél szűkszavúbban nyilatkozott, konkrét adatokkal egyelőre nem szolgáltak.

Az AMD riválisa a 45 nanométeren érkező Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Core 2 Quad és Xeon processzoroknál a következő fogyasztással számol: laptopoknál 35 watt, asztali konfigurációknál 65 watt, míg a szervereknél és a kifejezetten játékokhoz szánt asztali gépeknél 80 watt, ez utóbbinál a négymagos példányok révén. Ismertetőjükben elárulták, hogy az ikermagos Penryn összesen 410 millió tranzisztort foglal magába, a négymagos verzióban ennek duplája, 820 millió kap helyet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lee56 #86
    Amugy egy érdekesség még mindig megmaradt - Miért ment jobban a game win95-ös kompatibilitási módban, mint dosbox-al, bár lehet hogy egyszerüen még van mit fejleszteni a progin, és ennyi az egész

    Ezt irják a readme-ben is mondjuk :

    "NOTE: While we are hoping that one day, DOSBox will run all programs
    ever made for the PC, we are not there yet. At present, DOSBox running on a
    high-end machine will roughly be the equivalent of a 486 PC...."
  • lee56 #85
    hehe, én nyertem :D
  • dez #84
    Uhh, most jöttem rá, hogy kissé kevertem a régi W98-as Dosboxot (még az is lehet, hogy ott nem is úgy hívták :) ) azzal a nyílt forrású újabb emulátorral, amiről te beszélsz, és ugyanaz(?) a neve. :D Na jó, akkor hagyjuk. Ez tényleg emulál mindent.
  • dez #83
    "Egy kicsit más vindóz gui-t megjeleniteni, mint akár egy régi game grafikáját"
    Éppen ezért írtam, hogy csak fullscreenben megy a dolog. Pl. sok régebbi demo is csak fullscreenben megy, de akkor jól. (Vagy ez még a Win98 alatt volt? :D)

    "valami miatt nem lehet mégse driver-esen megoldani, ha lehetne, nem kellene emulálni :)"
    Miért ne tudná egy driver bekapcsolni a régi vga módot? Itt valami titok lappang... :D (Ezért érdekel ez a "kérdés". :) )

    "compatibilis hardweróra emulációval"
    Hmm, ez nem vga-emulációval kapcsolatos dolognak tűnik...
  • lee56 #82
    Egy kicsit más vindóz gui-t megjeleniteni, mint akár egy régi game grafikáját, valami miatt nem lehet mégse driver-esen megoldani, ha lehetne, nem kellene emulálni :)

    PS: fullscreenben próbáltam, csak 1x néztem meg ablakosan, és adagoltam neki a cpu-időt is, viszont csak hang emulálás nélkül ment viszonylag folyamatosan, bár ez még nem olyan régi játék, win95-öt már támogat, igy sima windózos emulálással még mindig jobban ment, bár egy kicsit speedy volt, de igy is csak hang nélkül valamiért, compatibilis hardweróra emulációval meg megint nagyon belassult, nade mind1 már nagyon eloffolódtunk az eredeti témától...
  • dez #81
    Tudhatnád, hogy tudják a régebbi üzemmódokat: pl. bootoláskor, vagy amikor Winben még nincs feltelepítve semmilyen videokártyadriver, akkor standard vga módban van.
    A dosboxnál asszem két különbőző mód van: egészképernyős módban működhet a videokártya valamilyen régi módban, de ez az ablakos módban nem megy, mert az egész képernyő egyszerre csak egy módban lehet. Eszembe sem jutott, hogy ablakos módban futtatsz játékokat. :) Próbáld ki, mennyit eszik egészképernyős módban, és az a "proci-sebesség"-állítást is. (Ha ennyire érdekel. :) )

    "pl. c64 emulátorokra gondolsz?" -- Nem, az egész más. Ott emulálva van maga a proci is, és olyan sebességgel emulálják, amilyennel akarják. Én a sima DOS-os, x86-os programokról beszélek.
  • lee56 #80
    "VGA emulation is the most demanding part of DOSBox in terms of actual
    CPU usage" - ha valóban tudnák a mostani driverek&/videokártyák, akkor miért kell emulálni?

    "Egyébként már régen is így ment, még a DOS korszakban, hogy egy proci-terhelő programmal lett lefoglalva a proci" - pl. c64 emulátorokra gondolsz?
  • dez #79
    Már úgy értem, (úgy látszik) most is így megy a dosboxon belül.
    Ezt kipróbálhatod úgy, hogy feljebb-lejjebb veszed a sebességet, és közben figyeled, változik-e a prociterhelés.
    A VGA módhoz meg nem kell külön emuláció, máig tudják a videokártyák. (Hacsak nem CGA módról van szó.)
  • dez #78
    Az, hogy eszem ágában sincs. :D
    Azért ilyen favágó módszerrel megy, mert ez volt a legegyszerűbb, és nyilván nem látták túl sok értelmét több energiát fektetni bele.
    Egyébként már régen is így ment, még a DOS korszakban, hogy egy proci-terhelő programmal lett lefoglalva a proci (megszakításból persze, mert ugye a DOS nem multitaskos).
  • lee56 #77
    Ha tudod a megoldást, mi tart vissza hogy irj egy jobb dosbox-ot ami ugy müködik ahogy szerinted mennie kéne :))