Berta Sándor
Robotok lesznek a mobiltelefonok?
A kutatókat egyre többet foglalkoztatja, hogy néhány év vagy egy évtized múlva vajon milyenek lesznek a mobil készülékek. Nos, egy dél-koreai tanulmány készítői tudni vélik a kérdésre adott választ.
A mobiltelefonok a mindennapok részévé váltak. Elmúltak azok az idők, amikor még megnéztek valakit, ha az utcán telefonált. Mára a mobil készülékeken az emberek komoly szociális kapcsolatokat ápolnak, nem ritkán szerelmek szövődnek és szinte elengedhetetlenek a rokonokkal, a munkatársakkal vagy az ismerősökkel való kapcsolattartásban. A gyártók szinte havonta ontják az újabb készülékeket. Így egyre gyakrabban merül fel a kérdés: merre tovább?
Dél-koreai szakemberek megpróbáltak válaszolni a kérdésre. Véleményük szerint a mobiltelefonok néhány éven belül robotokká válnak, amelyek szükség esetén feltöltik önmagukat, külön kimutatják a telefonhívásokat és a felhasználók reakcióit illatokkal erősítik. A legtöbben olyan készülékekről álmodnak, amelyek az általuk használt intelligens szoftverek révén együttérzővé válnak a tulajdonosukkal. A dél-koreai kutatók új utakon indultak el, szerintük a mobiltelefonok hamarosan ki fogják tudni számítani az emberek reakcióit egy adott telefonhívásra, képesek lesznek egymástól megkülönböztetni a különböző hívótól származó beszélgetéseket, amelyeket még illatanyagokkal is erősíteni fognak.
S hogy mindez már korántsem csak a jövőben lehetséges, azt jól bizonyítja a dél-koreai Soonchunhyang Egyetem munkatársai által kifejlesztett Cellular Phone Robot (CPR) nevű eszköz, ami leginkább abban különbözik a hagyományos társaitól, hogy önmagától közlekedik a lakásban és a tájékozódásban RFID azonosítóchipek segítik. Adott esetben magától megtalálja a feltöltőjét és ha hívás érkezik, megkeresi az előfizetőt.
A telefonhívások közben a CPR méri többek között a pulzusunkat és a bőr elektromosságvezető reakcióját, hogy így állapítsa meg az adott telefonhívás közbeni érzelmi állapotunkat. A végeredményt a készülék hozzárendeli a hívó telefonszámához, hogy bármilyen hasonló esetben felkészítsen bennünket az újabb hívásra.
A szívünknek kedves, idegesítő, illetve félelmet keltő hívókat a telefon különböző módon jelzi ki. Egyrészt vibrációval, vagy az adott érzelmi állapotnak megfelelő érzelmi jelek táncával, illetve illatanyagokkal. Utóbbi esetben a rendszer a hívót 12 különböző illattal különbözteti meg, akit utálunk, annak a hívásánál például rendkívüli büdöset fogunk érezni.
A mobiltelefonok a mindennapok részévé váltak. Elmúltak azok az idők, amikor még megnéztek valakit, ha az utcán telefonált. Mára a mobil készülékeken az emberek komoly szociális kapcsolatokat ápolnak, nem ritkán szerelmek szövődnek és szinte elengedhetetlenek a rokonokkal, a munkatársakkal vagy az ismerősökkel való kapcsolattartásban. A gyártók szinte havonta ontják az újabb készülékeket. Így egyre gyakrabban merül fel a kérdés: merre tovább?
Dél-koreai szakemberek megpróbáltak válaszolni a kérdésre. Véleményük szerint a mobiltelefonok néhány éven belül robotokká válnak, amelyek szükség esetén feltöltik önmagukat, külön kimutatják a telefonhívásokat és a felhasználók reakcióit illatokkal erősítik. A legtöbben olyan készülékekről álmodnak, amelyek az általuk használt intelligens szoftverek révén együttérzővé válnak a tulajdonosukkal. A dél-koreai kutatók új utakon indultak el, szerintük a mobiltelefonok hamarosan ki fogják tudni számítani az emberek reakcióit egy adott telefonhívásra, képesek lesznek egymástól megkülönböztetni a különböző hívótól származó beszélgetéseket, amelyeket még illatanyagokkal is erősíteni fognak.
S hogy mindez már korántsem csak a jövőben lehetséges, azt jól bizonyítja a dél-koreai Soonchunhyang Egyetem munkatársai által kifejlesztett Cellular Phone Robot (CPR) nevű eszköz, ami leginkább abban különbözik a hagyományos társaitól, hogy önmagától közlekedik a lakásban és a tájékozódásban RFID azonosítóchipek segítik. Adott esetben magától megtalálja a feltöltőjét és ha hívás érkezik, megkeresi az előfizetőt.
A telefonhívások közben a CPR méri többek között a pulzusunkat és a bőr elektromosságvezető reakcióját, hogy így állapítsa meg az adott telefonhívás közbeni érzelmi állapotunkat. A végeredményt a készülék hozzárendeli a hívó telefonszámához, hogy bármilyen hasonló esetben felkészítsen bennünket az újabb hívásra.
A szívünknek kedves, idegesítő, illetve félelmet keltő hívókat a telefon különböző módon jelzi ki. Egyrészt vibrációval, vagy az adott érzelmi állapotnak megfelelő érzelmi jelek táncával, illetve illatanyagokkal. Utóbbi esetben a rendszer a hívót 12 különböző illattal különbözteti meg, akit utálunk, annak a hívásánál például rendkívüli büdöset fogunk érezni.