Berta Sándor
Még nem jött el az online filmterjesztés ideje
Az internetnek jelenleg még nincs igazán komoly szerepe a filmterjesztésben és ez a helyzet Virgil Widrich Oscar-díjra jelölt osztrák rendező szerint jó ideig még nem is fog változni.
A szakember eddig nem gyűjtött túl sok kedvező tapasztalatot az online filmes oldalakról. Korábban néhány filmje elérhető és letölthető volt a worldcinemaonline.com portálon, azonban az érdeklődés minimális volt. Így Widrich most kizárólag a DVD-it terjeszti az interneten.
Ugyanakkor legújabb, Fast Film nevű művének vágott változata felkerült a YouTube-ra, ahol komoly sikert aratott, eddig több mint 47 000-en látták. Mindez jótékony hatással volt a DVD-eladásokra is. A rendező többek között ebből szűrte le azt a tapasztalatot, hogy a csak és kizárólag internetes filmterjesztés jelenleg még nem életképes, talán majd néhány év múlva. A 2002-ben a Copy Shop nevű rövidfilmjéért még Oscar-díjra is jelölt, a Fast Filmmel pedig eddig 36 különböző díjat besöprő szakember szerint az egész online filmes üzlet még nem igazán kiforrott.
"Nevetséges például, hogy a felhasználókat, a fogyasztókat üldözik, ha letöltenek egy filmet, hiszen így a producer a saját vevőit bünteti meg. Ráadásul a jelenlegi online filmterjesztő rendszerekben gyakorlatilag nem az alkotók teszik zsebre a pénzt, hanem leginkább az internetszolgáltatók, hiszen ki fizetne a szélessávú internethozzáférésekért, ha nem lennének ilyen tartalmak" - tette fel a kérdést Virgil Widrich.
"Az emberek imádják a filmeket, valósággal a mozgóképek rabjai. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nincs egységes szabvány, amit bárki bárhol és bármikor használhatna. Olyasmire gondolok, mint jelenleg a 35 mm-es film, ami az egész világon elterjedt és amit több mint 100 éve használunk. Ennek köszönhette a film a sikerét, a népszerűségét. Ráadásul megfelelő minőségű és olcsó szabvány kellene. Jó példa az Internet Movie Database (IMDb), ha lenne online letöltési lehetőség, azonnal megtetszene, hiszen minden információ egy helyen lenne" - tette hozzá a szakember.
A YouTube, a Google Video és más hasonló oldalak ugyanakkor Widrich szerint arra nem alkalmasak, hogy komplett filmeket elérhetővé tegyünk rajtunk, azonban például a bemutatók vagy egy adott műről szóló werkfilm megjelentetésére már megfelelnének. A rendező végül elmondta továbbá, hogy most ugyan bárki elkészítheti a saját filmjét, azonban arról, hogy megjelenik-e, sikeres lesz-e, csak nagyon kevesen döntenek.
A szakember eddig nem gyűjtött túl sok kedvező tapasztalatot az online filmes oldalakról. Korábban néhány filmje elérhető és letölthető volt a worldcinemaonline.com portálon, azonban az érdeklődés minimális volt. Így Widrich most kizárólag a DVD-it terjeszti az interneten.
Ugyanakkor legújabb, Fast Film nevű művének vágott változata felkerült a YouTube-ra, ahol komoly sikert aratott, eddig több mint 47 000-en látták. Mindez jótékony hatással volt a DVD-eladásokra is. A rendező többek között ebből szűrte le azt a tapasztalatot, hogy a csak és kizárólag internetes filmterjesztés jelenleg még nem életképes, talán majd néhány év múlva. A 2002-ben a Copy Shop nevű rövidfilmjéért még Oscar-díjra is jelölt, a Fast Filmmel pedig eddig 36 különböző díjat besöprő szakember szerint az egész online filmes üzlet még nem igazán kiforrott.
"Nevetséges például, hogy a felhasználókat, a fogyasztókat üldözik, ha letöltenek egy filmet, hiszen így a producer a saját vevőit bünteti meg. Ráadásul a jelenlegi online filmterjesztő rendszerekben gyakorlatilag nem az alkotók teszik zsebre a pénzt, hanem leginkább az internetszolgáltatók, hiszen ki fizetne a szélessávú internethozzáférésekért, ha nem lennének ilyen tartalmak" - tette fel a kérdést Virgil Widrich.
"Az emberek imádják a filmeket, valósággal a mozgóképek rabjai. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nincs egységes szabvány, amit bárki bárhol és bármikor használhatna. Olyasmire gondolok, mint jelenleg a 35 mm-es film, ami az egész világon elterjedt és amit több mint 100 éve használunk. Ennek köszönhette a film a sikerét, a népszerűségét. Ráadásul megfelelő minőségű és olcsó szabvány kellene. Jó példa az Internet Movie Database (IMDb), ha lenne online letöltési lehetőség, azonnal megtetszene, hiszen minden információ egy helyen lenne" - tette hozzá a szakember.
A YouTube, a Google Video és más hasonló oldalak ugyanakkor Widrich szerint arra nem alkalmasak, hogy komplett filmeket elérhetővé tegyünk rajtunk, azonban például a bemutatók vagy egy adott műről szóló werkfilm megjelentetésére már megfelelnének. A rendező végül elmondta továbbá, hogy most ugyan bárki elkészítheti a saját filmjét, azonban arról, hogy megjelenik-e, sikeres lesz-e, csak nagyon kevesen döntenek.