Gyurkity Péter
Heathrow biometrikus azonosítással kísérletezik
Mindössze két hónapig alkalmazzák a brit repülőtéren a biometrikus azonosító rendszert, amely a hivatalos álláspont szerint lerövidíti a várakozást az ellenőrzéseknél. A megoldást a Dubaiból és Hong Kongból érkező utasok vehetik igénybe.
A miSense tesztelése január végéig tart, addig a pontig az előzetes becslések szerint mintegy kétezer utast szűrnek meg, akik az Emirates, illetve a Cathay Pacific járataival érkeznek Londonba. A biometrikus ujjlenyomat- és íriszvizsgálatok révén a hivatalos álláspont szerint jelentős mértékben lerövidül a várakozási idő, aminek azonban ellentmond, hogy az önként vállalt gyors teszteket követően az utasoknak ugyanúgy végig kell tűrniük a legfontosabb kézi ellenőrzést, valamint át kell haladniuk a fémdetektor kapun.
A bevándorlást felügyelő miniszter kijelentése szerint a rendszer életbe léptetésével jóval nehezebb lesz illegálisan bejutni az országba és attól sem kell tartania a projekt ellenzőinek, hogy a biometrikus adatok gyűjtésével megnövekedhet a visszaélések száma. Az biztos, hogy a jelenlegi próba mindössze az első lépés és a jövőben egyre több területen tűnhetnek fel a fokozott ellenőrzést lehetővé tévő megoldások. A technológiát egy több cégből álló konzorcium szállítja, amely tagjai között tudhat olyan vállalatokat, mint az Accenture, az IER, vagy a Sagem Defense.
Az Ausztráliában és Új-Zélandon kiterjedten használt ellenőrzés a következőképpen történik. Az utasoknak a beszállókártya átvétele előtt le kell ellenőriztetniük útlevelüket, valamint ujjlenyomatukat (jobb mutatóujj), ez utóbbit összevetik a különböző biztonsági adatbázisok anyagával. Az ujjlenyomatot a biztonsági pontnál és a beszállókapuknál még egyszer megvizsgálják, amelyet a hagyományos fényképvizsgálat egészít ki, biztosítandó, hogy valóban a képen látható személy lép a repülőgépbe.
A fejlettebb, kiterjedtebb vizsgálatban mind a 10 ujjat, a két szemíriszt, valamint az arcot is leellenőrzik, a végeredmény pedig egy okoskártyára kerül, amelyet a következő utazások megkezdésekor is felhasználhatunk. Ennek birtokában már önmagában az ujjlenyomat ellenőrzése is elegendő, mind a reptéren, mind a bevándorlási irodánál. A próba költségeit nem hozták nyilvánosságra, egyelőre annyit lehet tudni, hogy mindegyik résztvevő cég maga állja a felszerelés és az üzembehelyezés árát.
A miSense tesztelése január végéig tart, addig a pontig az előzetes becslések szerint mintegy kétezer utast szűrnek meg, akik az Emirates, illetve a Cathay Pacific járataival érkeznek Londonba. A biometrikus ujjlenyomat- és íriszvizsgálatok révén a hivatalos álláspont szerint jelentős mértékben lerövidül a várakozási idő, aminek azonban ellentmond, hogy az önként vállalt gyors teszteket követően az utasoknak ugyanúgy végig kell tűrniük a legfontosabb kézi ellenőrzést, valamint át kell haladniuk a fémdetektor kapun.
A bevándorlást felügyelő miniszter kijelentése szerint a rendszer életbe léptetésével jóval nehezebb lesz illegálisan bejutni az országba és attól sem kell tartania a projekt ellenzőinek, hogy a biometrikus adatok gyűjtésével megnövekedhet a visszaélések száma. Az biztos, hogy a jelenlegi próba mindössze az első lépés és a jövőben egyre több területen tűnhetnek fel a fokozott ellenőrzést lehetővé tévő megoldások. A technológiát egy több cégből álló konzorcium szállítja, amely tagjai között tudhat olyan vállalatokat, mint az Accenture, az IER, vagy a Sagem Defense.
Az Ausztráliában és Új-Zélandon kiterjedten használt ellenőrzés a következőképpen történik. Az utasoknak a beszállókártya átvétele előtt le kell ellenőriztetniük útlevelüket, valamint ujjlenyomatukat (jobb mutatóujj), ez utóbbit összevetik a különböző biztonsági adatbázisok anyagával. Az ujjlenyomatot a biztonsági pontnál és a beszállókapuknál még egyszer megvizsgálják, amelyet a hagyományos fényképvizsgálat egészít ki, biztosítandó, hogy valóban a képen látható személy lép a repülőgépbe.
A fejlettebb, kiterjedtebb vizsgálatban mind a 10 ujjat, a két szemíriszt, valamint az arcot is leellenőrzik, a végeredmény pedig egy okoskártyára kerül, amelyet a következő utazások megkezdésekor is felhasználhatunk. Ennek birtokában már önmagában az ujjlenyomat ellenőrzése is elegendő, mind a reptéren, mind a bevándorlási irodánál. A próba költségeit nem hozták nyilvánosságra, egyelőre annyit lehet tudni, hogy mindegyik résztvevő cég maga állja a felszerelés és az üzembehelyezés árát.