Berta Sándor

IFA: lefoglalták a SanDisk készülékeit

Nagy vihart kavart, hogy a berlini IFA nemzetközi kiállításon a Sisvel cég szakemberei nemes egyszerűséggel lefoglalták a SanDisk bemutatott termékeit. A háttérben az MP3 formátum körüli máig nem tisztázott licenckérdések állnak.


A kiállítást Dr. Angela Merkel,
a német kancellár nyitotta meg
Ugyan az MPEG-1 Layer III vagy közismertebb nevén az MP3 audiotömörítési eljárást a világhírű német Fraunhofer Intézet fejlesztette ki, azonban gyakorlatilag máig tisztázatlan, hogy kihez is tartoznak a licencjogok. Jelenleg ugyanis számtalan cég kovácsol magának ebből tőkét. Az MP3 1992-es ISO-szabvánnyá válása óta két, a Philips, illetve a Thomson köré tömörülő csoport küzd egymással az eljárás szabadalmi jogaiért. A Philipsnek köszönhető a Musican kodek, amit egyaránt használnak a MPEG-1 Layer I, Layer II és Layer III formátumokban, ezzel szemben a Fraunhofer Intézet és a Thomson az Aspec nevű kodek mellett tette le a voksát.

A licencjogok helyzete azonban nem ennyire egyértelmű. Ugyan azokat egyfelől a Thomson kezeli, azonban a Philips kivonult erről a területről és az olasz Sisvel nevű céget bízta meg a feladattal. A bevételeken a Philips és a Sisvel közösen osztozik. Az olasz vállalatot 1982-ben alapították és kezdettől fogva licenckérdésekkel foglalkozott. A cég sikerét a televíziók jobb és bal oldalán alkalmazott hangszóró-elhelyezéssel alapozta meg. Egy cég levédette ezt az elrendezést és a licencjogdíjak beszedésével a Sisvelt bízta meg, amely eleget is tett a felkérésnek.

Jelenleg már a Sisvel partnerei között van az Apple, a Creative Labs, a Sony és az összes nagy szórakoztatóelektronikai gyártó. Roberto Dini alapító szerint jelenleg több mint 600 vállalat fizet nekik MP3-licencjogdíjat, a Thomson ilyen nagyságrendű partnercéggel nem büszkélkedhet. Mivel a SanDisk nem nagyon akart eleget tenni a licencjogdíj-fizetési kötelezettségének, ezért Dini és csapata meglehetősen drasztikus, de igencsak hatékony lépésre szánta el magát és lefoglaltatták a kiállított termékeket. A kérdés azért is bonyolult, mert a SanDisk azt állítja, ő fizetett jogdíjat, de a Thomsonnak.

Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Hollandiában a helyi vámosoknak folyamatosan frissülő listájuk van az MP3 licencjogdíjakat megfizető cégekről. Amennyiben egy cég MP3-lejátszókat vagy más a formátum lejátszására képes készülékeket importálni szeretne, a vámosok azonnal értesítik a Sisvelt. A licencjogdíj egyébként egy átlagos MP3-lejátszó esetében körülbelül 2 euró.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Mardel #41
    *hallottál

    De nemtom mit jössz itt spectrum analyzerrel Valahogy tömörítenie kell, vagy nem?
    11 éves az mp3. Gondolod a készítők nemtudták, hogy veszteségesen tömörít? Abban az időben, még a hddk mérete alig volt 700 MB, jóhogy nem losslessben archiválták az emberek az zenéiket.
  • Mardel #40
    Ha mondjuk megnézed egy szám spektrumát, láthatod, h 16 kHz fölött az mp3 levág mindent, mert azt elméletileg nem hallod, ez pedig nem egészen igaz, úgy is szól miatta mintha a víz alól jönne

    Ez már 17kHz, hiányzik neked? Egyébként nem vágja le, nemtom, hol halottál ilyen badarságot. mp3 tömörít, ennyi.

    láthatod, h 16 kHz fölött az mp3 levág mindent

    Akkor ez most nem mp3?
  • RpPRO #39
    Lassan pedzegeted a dolgot, de meg mindig nem tiszta a kep.

    Sajnos a kiadok azok, akik a zeneszeket kizsigerelik, keptelen szerzodeseket iratnak ala veluk, a haszon nagy reszet ok teszik el. CD eladasokbol 10-15%-ot lat maga a zenesz....

    Sajnos a koncertjegyarak, cd arak nem a magyar penztarcakhoz van meretezve. Anno jopar vilagsztar koncertjet lattam Angliaban, mikor ott eltem. Magyar szemmel dragaknak tunnek a jegyek, de ha ott elsz, nehany ora alatt megkeresed a penzt ra.

    Pl. Clapton, Sting 40 font volt, U2 32 font volt, Bon Jovi Wembley-ben 26 font volt.

    A cd arak is magasak, 15-16 font. Ott kint ez 2 ora melo. Ennyi. Persze, h nem lopnak-csaknak-hazudnak (annyit).

    Bocsi a sok OFF-ert.
  • aaaaa #38
    Tisztában vagyok vele, hogy rosszul megy a bolt a hazai zenészeknek, kifejezetten sajnálom is, hogy így van. De nem megoldás ez embereket fenyegetni és tolvajnak nevezni a kiadók részéről. Tudom ők is elkeseredettek az alacsony eladások miatt, és csak az érdekeiket próbálják védeni. Csak abba nem gondolnak bele, hogy ez is egy oka lehet ,hogy elfordulnak az emberek a vásárlásoktól. (másolásvédelmek miatt lejátszhahtlan CD-k, Ne lopj spot a DVD-n..., a moziban)
    Ha több lenne az emberek zsebében, talán jobban vennék. De sokszor az ingyenes koncertekre sem mennek ezrével az emberek, lehet hogy nem olyan nagy már az érdeklődés, mint régebben...
    Nem irigylem semelyik zenésztől a pénzt, ha tehetséges keressen annyit, amennyit csak tud.
    De azt igenis fenntatrom , hogy más szakmák súlyos problémáiról sokkal kevesebb szó esik.
  • RpPRO #37
    A zenei vilaggal nagyon nem vagy kepben.

    Kezdjuk a magyarokkal:
    -van kb 20 oskovulet (ertsd regi motoros zenesz), aki haknizgat 100-200 E ft-ert. A tehetseges uj(abb) zenekarok donto tobbsege pedig NEM el meg itthon csak a zenelesbol, hiaba nyomatjak oket egesz nap a teveben.

    Robbie Williams:
    500 millat kaszalt... Lehet. Nyilvan az osszes penz az o zsebeben landol, ugye?
    Az 50 rakodo munkas, szallitmanyozo, kamionosok semmit nem kapnak. A stadion berleti dija 0 ft, o maga sem fizet adot. A koncertszervezok is ingyen dolgoznak, reklamkoltsegek sincsenek.

    Ezzel egyutt teny, h jol el, de en nem sajnalom, mert keves ember tud 70-80 ezer embert megmozgatni a SAJAT zenejevel. Talan azert, mert tehetseges?

    Egyszeru a recept, te is irsz ilyen 'ocska' zeneket es te is milliardos leszel. :)
  • Ironka #36
    Oké, encodertől és kódolástól is függ, hogy hol vág le, de legtöbbször levágja. A Xing pl levág mindent 16 fölött.


    Lossless és LAME --aps mp3 spektruma ugyanannak a számnak. (Én rippeltem) Elég egyértelmű a különbség. Bár igaz, h nem 16 kHz.
  • archelf #35
    Don't download this song:
    http://www.youtube.com/watch?v=0C93_0L2Z9c
    :)
    AE
  • princza #34
    "A cég sikerét a televíziók jobb és bal oldalán alkalmazott hangszóró-elhelyezéssel alapozta meg. Egy cég levédette ezt az elrendezést és a licencjogdíjak beszedésével a Sisvelt bízta meg, amely eleget is tett a felkérésnek."
    Vakker most nézem, a mi TV-k is ilyen
    Tudom már miért volt ilyen drága
  • Feriboy #33
    ezt most csak úgy eszembe jutott, kicsit off de meg szeretném osztani veletek a gondolataimat :)
    annak idején jópáran haverokkal úgy ismertük meg a belgát (tudjátok a zsolti a béka előadója) hogy vki hozott egy másolt cd-t, aztán töltögettük lefele a számait. ha ez nem lett volna soha a büdös életbe nem ismertük volna meg a csapatot és nem mentünk volna a koncertre, és ezzel szerintem nagyon sokan így vannak, a belgát régen egyáltalán nem nyomták annyira mint most. szóval azzal hogy letudtuk tölteni a zenéit pénzt kerestek (mégha csak közvetett módon is)
  • arty #32
    igen, a lelkes hobbizenészek :)