Berta Sándor
Négy éve használnak Kínában blogokat
Az ázsiai országban immár négy esztendeje indítanak blogokat a felhasználók. S ugyan ezek sok esetben nem igazán hasonlítanak a nyugati világban olvasható blogok tartalmára, ez mit sem von le a helyi oldalak népszerűségéből.
Ahogy a mondás tartja, szeretjük, mert a miénk - valahogy így vannak a kínai emberek is az internetes naplókkal. Örülnek, hogy még ha cenzúrázva is, de legalább fenntarthatnak ilyen egyéni oldalakat. Az első kínai blogot Fang Xing Dong indította és az oldalt Bokee-nak keresztelte el. A kínai blogokat érthetően ezután általában bokee-ként emlegetik. A szó jelentése egyébként okos, ravasz ember.
Hiába jött létre azonban az első kínai online napló, a blogolás eleinte a helyi nyilvánosság előtt ismeretlen fogalom volt. A helyzet 2003 júniusában változott meg gyökeresen, amikor a 25 éves Lee Li kínai újságírónő indított énblogot és kötetlenül bepillantást engedett szexuális életébe. A fiatal nő Muzimei néven vezette a lapot és naplót írt férfiakkal folytatott együttléteiről, ám ez még nem volt elég, feltüntette minden egyes partnere nevét is. "Amikor megyek az utcán a nagy melleim előre húznak. Aki azt akarja, hogy interjút készítsek vele, annak először le kell feküdnie velem. Minél kitartóbb leszel az ágyban, annál hosszabb ideig tart majd a veled készített interjúm" - írta egyik bejegyzésében Lee Li.
Az oldalról ezer újság számolt be és valóságos blogőrület tört ki. A QingHua Egyetem jelentése szerint jelenleg az országban 658 blogszerver és 37 millió blog található és 16 millióan tesznek fel rendszeresen újabb bejegyzéseket. A blogerek tizede naponta frissíti az oldalát, 29 százalékuk hetente 1-3, 35 százalékuk pedig 4-6 alkalommal teszi ezt. A blogolás 2004-ben és 2005-ben meghódította Kínát és a chatelés mellett a második legnépszerűbb kapcsolattartási formának számít, megelőzi az e-mailezést is.
A kínai társadalomban ma már az számít valakinek, aki egy blogszerver rangsorát vezeti. Tavaly az orszgában a következő cégeké volt a tíz legfontosabb portál: Bokee, Donews, Anyp, Blogcn, Blogdriver, Tianyablog, Blogbus, Blog.csdn.net, Yculblog és Yourblog. A 175 legismertebb blogger közül a legtöbben az informatikában és a sajtóban dolgoznak, de sok az egyetemista és a "sztár" is. Származási helyként a legtöbben Pekinget, Sanghajt, Kantont és Shenzhent jelölték meg. A naplók 48 százaléka a személyes véleményeknek adott teret, 24 százaléka a mindennapokkal, 17 százaléka általános információkkal, míg 11 százaléka pornóképekkel és -videókkal foglalkozott.
Érdekes, hogy a kínai bloggerek kivétel nélkül a saját nevükön szerepelnek, illetve nem titkolják el azt és egyik napló sem foglalkozik szociális vagy politikai témákkal. Talán ez a legnagyobb különbség a nyugati és a kínai blogok között.
Ahogy a mondás tartja, szeretjük, mert a miénk - valahogy így vannak a kínai emberek is az internetes naplókkal. Örülnek, hogy még ha cenzúrázva is, de legalább fenntarthatnak ilyen egyéni oldalakat. Az első kínai blogot Fang Xing Dong indította és az oldalt Bokee-nak keresztelte el. A kínai blogokat érthetően ezután általában bokee-ként emlegetik. A szó jelentése egyébként okos, ravasz ember.
Hiába jött létre azonban az első kínai online napló, a blogolás eleinte a helyi nyilvánosság előtt ismeretlen fogalom volt. A helyzet 2003 júniusában változott meg gyökeresen, amikor a 25 éves Lee Li kínai újságírónő indított énblogot és kötetlenül bepillantást engedett szexuális életébe. A fiatal nő Muzimei néven vezette a lapot és naplót írt férfiakkal folytatott együttléteiről, ám ez még nem volt elég, feltüntette minden egyes partnere nevét is. "Amikor megyek az utcán a nagy melleim előre húznak. Aki azt akarja, hogy interjút készítsek vele, annak először le kell feküdnie velem. Minél kitartóbb leszel az ágyban, annál hosszabb ideig tart majd a veled készített interjúm" - írta egyik bejegyzésében Lee Li.
Az oldalról ezer újság számolt be és valóságos blogőrület tört ki. A QingHua Egyetem jelentése szerint jelenleg az országban 658 blogszerver és 37 millió blog található és 16 millióan tesznek fel rendszeresen újabb bejegyzéseket. A blogerek tizede naponta frissíti az oldalát, 29 százalékuk hetente 1-3, 35 százalékuk pedig 4-6 alkalommal teszi ezt. A blogolás 2004-ben és 2005-ben meghódította Kínát és a chatelés mellett a második legnépszerűbb kapcsolattartási formának számít, megelőzi az e-mailezést is.
A kínai társadalomban ma már az számít valakinek, aki egy blogszerver rangsorát vezeti. Tavaly az orszgában a következő cégeké volt a tíz legfontosabb portál: Bokee, Donews, Anyp, Blogcn, Blogdriver, Tianyablog, Blogbus, Blog.csdn.net, Yculblog és Yourblog. A 175 legismertebb blogger közül a legtöbben az informatikában és a sajtóban dolgoznak, de sok az egyetemista és a "sztár" is. Származási helyként a legtöbben Pekinget, Sanghajt, Kantont és Shenzhent jelölték meg. A naplók 48 százaléka a személyes véleményeknek adott teret, 24 százaléka a mindennapokkal, 17 százaléka általános információkkal, míg 11 százaléka pornóképekkel és -videókkal foglalkozott.
Érdekes, hogy a kínai bloggerek kivétel nélkül a saját nevükön szerepelnek, illetve nem titkolják el azt és egyik napló sem foglalkozik szociális vagy politikai témákkal. Talán ez a legnagyobb különbség a nyugati és a kínai blogok között.