Gyurkity Péter
A szegények lemaradhatnak az e-kormányzatról
A terjedőben lévő e-kormányzati szolgáltatásokat kritizálja néhány ágazati szakember, akik szerint a szegényebb rétegek teljesen kimaradnak majd a szerencsések köréből, így az újítások antidemokratikussá válhatnak.
Ian Angell, a London School of Economics professzora egy, a Nortel által megrendezett konferencián beszélt a hasznos újítások kevésbé pozitív oldaláról. A ZDNetnek adott interjúban azt fejtegette, hogy bár ezek a szolgáltatások kimagasló színvonalon segítik az állampolgárokat, mégsem tudnak megfelelni annak az alapvető követelménynek, hogy a társadalom minden része számára elérhetővé váljanak.
A probléma tehát nem magában a technológiában rejlik, hanem pusztán az elérhetőségben. "A dolog funkcionalitása lehet akár ötcsillagos, ám a népesség 20 százaléka funkcionális analfabéta. Önámításnak bizonyul az az eszmény, miszerint az oktatás mindenkit felemel" - jelentette ki a szakember. A funkcionális analfabetizmussal nyilván arra utalt, hogy ezek az emberek nem igazodnak el a számítógépes, internetes szolgáltatások területén, így leszakadnak a társadalom előrelépő rétegeitől. Igaz, az elektronikus szolgáltatások elterjedésével csökkenthető az ügyintézők száma, a bürokrácia mérete, sokan éppen azt a személyes kontaktust veszítik el, amelyre mindenképpen szükségük van ügyeik intézésénél.
"Mi kényszeríti a kormányzatot? Pénzt akar spórolni a hivatali személyzet létszámának lefaragásával, ez elég egyértelmű. Ez az út azonban nem demokratikus, éppen az ellenkezője" - tette hozzá Angell, hangsúlyozva, hogy ezzel behozhatatlan előnyre tennének szert a területen jártasabb állampolgárok. A Nortel viszont már egész másként látja a helyzetet és az előttünk álló lehetőségeket: a telekommunikációs cég a szolgáltatás színvonalát emeli ki, és a problémák közül inkább a biztonságra koncentrál.
Azt is elismerik azonban, hogy harmonizációra van szükség a kormányzati rendszerek és eljárások között, pontosabban a jelenlegi rendszerek módosítására van szükség ahhoz, hogy a privát szférában már bevált eszközöket a kormányzati oldalon is hasznosíthassák. Hangsúlyozzák, hogy itt állampolgárokról, nem pedig vásárlókról van szó és ezt a viszonyt másképp kell kezelni. Meglátjuk, mi sül ki belőle.
Tanulmány a magyar e-közigazgatásról
Ian Angell, a London School of Economics professzora egy, a Nortel által megrendezett konferencián beszélt a hasznos újítások kevésbé pozitív oldaláról. A ZDNetnek adott interjúban azt fejtegette, hogy bár ezek a szolgáltatások kimagasló színvonalon segítik az állampolgárokat, mégsem tudnak megfelelni annak az alapvető követelménynek, hogy a társadalom minden része számára elérhetővé váljanak.
A probléma tehát nem magában a technológiában rejlik, hanem pusztán az elérhetőségben. "A dolog funkcionalitása lehet akár ötcsillagos, ám a népesség 20 százaléka funkcionális analfabéta. Önámításnak bizonyul az az eszmény, miszerint az oktatás mindenkit felemel" - jelentette ki a szakember. A funkcionális analfabetizmussal nyilván arra utalt, hogy ezek az emberek nem igazodnak el a számítógépes, internetes szolgáltatások területén, így leszakadnak a társadalom előrelépő rétegeitől. Igaz, az elektronikus szolgáltatások elterjedésével csökkenthető az ügyintézők száma, a bürokrácia mérete, sokan éppen azt a személyes kontaktust veszítik el, amelyre mindenképpen szükségük van ügyeik intézésénél.
"Mi kényszeríti a kormányzatot? Pénzt akar spórolni a hivatali személyzet létszámának lefaragásával, ez elég egyértelmű. Ez az út azonban nem demokratikus, éppen az ellenkezője" - tette hozzá Angell, hangsúlyozva, hogy ezzel behozhatatlan előnyre tennének szert a területen jártasabb állampolgárok. A Nortel viszont már egész másként látja a helyzetet és az előttünk álló lehetőségeket: a telekommunikációs cég a szolgáltatás színvonalát emeli ki, és a problémák közül inkább a biztonságra koncentrál.
Azt is elismerik azonban, hogy harmonizációra van szükség a kormányzati rendszerek és eljárások között, pontosabban a jelenlegi rendszerek módosítására van szükség ahhoz, hogy a privát szférában már bevált eszközöket a kormányzati oldalon is hasznosíthassák. Hangsúlyozzák, hogy itt állampolgárokról, nem pedig vásárlókról van szó és ezt a viszonyt másképp kell kezelni. Meglátjuk, mi sül ki belőle.
Tanulmány a magyar e-közigazgatásról