Gyurkity Péter

A szegények le­marad­hat­nak az e-kor­mány­zatról

A terjedőben lévő e-kormányzati szolgáltatásokat kritizálja néhány ágazati szakember, akik szerint a szegényebb rétegek teljesen kimaradnak majd a szerencsések köréből, így az újítások antidemokratikussá válhatnak.

Ian Angell, a London School of Economics professzora egy, a Nortel által megrendezett konferencián beszélt a hasznos újítások kevésbé pozitív oldaláról. A ZDNetnek adott interjúban azt fejtegette, hogy bár ezek a szolgáltatások kimagasló színvonalon segítik az állampolgárokat, mégsem tudnak megfelelni annak az alapvető követelménynek, hogy a társadalom minden része számára elérhetővé váljanak.


A probléma tehát nem magában a technológiában rejlik, hanem pusztán az elérhetőségben. "A dolog funkcionalitása lehet akár ötcsillagos, ám a népesség 20 százaléka funkcionális analfabéta. Önámításnak bizonyul az az eszmény, miszerint az oktatás mindenkit felemel" - jelentette ki a szakember. A funkcionális analfabetizmussal nyilván arra utalt, hogy ezek az emberek nem igazodnak el a számítógépes, internetes szolgáltatások területén, így leszakadnak a társadalom előrelépő rétegeitől. Igaz, az elektronikus szolgáltatások elterjedésével csökkenthető az ügyintézők száma, a bürokrácia mérete, sokan éppen azt a személyes kontaktust veszítik el, amelyre mindenképpen szükségük van ügyeik intézésénél.

"Mi kényszeríti a kormányzatot? Pénzt akar spórolni a hivatali személyzet létszámának lefaragásával, ez elég egyértelmű. Ez az út azonban nem demokratikus, éppen az ellenkezője" - tette hozzá Angell, hangsúlyozva, hogy ezzel behozhatatlan előnyre tennének szert a területen jártasabb állampolgárok. A Nortel viszont már egész másként látja a helyzetet és az előttünk álló lehetőségeket: a telekommunikációs cég a szolgáltatás színvonalát emeli ki, és a problémák közül inkább a biztonságra koncentrál.


Azt is elismerik azonban, hogy harmonizációra van szükség a kormányzati rendszerek és eljárások között, pontosabban a jelenlegi rendszerek módosítására van szükség ahhoz, hogy a privát szférában már bevált eszközöket a kormányzati oldalon is hasznosíthassák. Hangsúlyozzák, hogy itt állampolgárokról, nem pedig vásárlókról van szó és ezt a viszonyt másképp kell kezelni. Meglátjuk, mi sül ki belőle.

Tanulmány a magyar e-közigazgatásról

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • JZO #1
    Kifordul a gyomrom az ilyen véleményektől: "Mi kényszeríti a kormányzatot? Pénzt akar spórolni a hivatali személyzet létszámának lefaragásával, ez elég egyértelmű. Ez az út azonban nem demokratikus, éppen az ellenkezője"

    Takarodjon már. Nekem igenis tetszik, hogy nem kell sorban állnom. Az én időmmel ne szórakozzanak. Visszahívnak 5 nap múlva és még akkor is 2 órát álljak sorban. Nem én tehetek róla, hogy valaki olyan hülye, hogy egy kapanyelet nem lehet a kezébe adni, nehogy számítógépet. Azt üzenem az ilyen félkegyelműeknek, hogy szépen dobják ki a telefonjukat, a számítógépüket, az eszközeiket, stb és húzzanak vissza akkor a barlangjukba, ahonnan néhány 1000 éve kiköltöztek.

    Igenis jó dolog ez. Nem fog megszűnni teljesen, de az igenis helyénvaló, hogy csökkentsük azoknak a számát, akiket az adóforintunkból tartunk el. A személyi ügyintézés úgy sem fog megszűnni. Tessék végre tudomásul venni, hogy vannak új és jobb megoldások is. Csakazért, mert vannak olyanok, akik ezt nem tudják vagy nem akarják igénybe venni, nem lehet diszkriminálni azokat, akiknek meg van módjuk rá. Ne kelljen már mindig mindenben a lemaradókhoz igazodni.