Dojcsák Dániel
Angyalföld szárnyal: beindul az e-Önkormányzat
Magyarország komoly késésben van az elektronikus közigazgatásban. Sokszor hallottunk híreket azzal kapcsolatban, hogy nemsokára minden állampolgár számára nyitott lesz a lehetőség ügyeinek online intézésére, de mindezidáig ez csupán ígéret volt.
A mai napon viszont Budapest XIII. kerületének önkormányzata az IBM-mel és a Netlock Kft-vel közösen bejelentette az első működő eÖnkormányzatot. A szolgáltatás eleinte csekély opcióval indul ugyan, de várhatóan dinamikusan fejlődik majd és 5-6 éven belül 100%-os online közigazgatási felületnek örvendhetnek az Angyalföldi lakosok.
Jelentős mérföldkőhöz érkezett az elektronikus ügyintézés megvalósításában Budapest XIII. kerületének önkormányzata, hiszen az IBM együttműködésével megvalósított Websphere portálrendszer az országban elsőként, már a közigazgatási eljárás rendjéről szóló új törvény hatálybalépésekor lehetővé teszi a lakosság és a vállalkozások számára az elektronikus ügyintézést. Első körben a fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező személyek, kerületi polgárok a számítógép előtt ülve tehetnek bevallásokat, kérhetnek időpontokat, intézhetnek ügyeket a nap bármely órájában.
Az Angyalföldi Önkormányzat korábban is igyekezett a szükséges informatikai fejlesztéseket megtenni, kiszolgálva a kerület lakosainak igényeit, hiszen tudomásuk szerint náluk az Internet használók aránya több, mint kétszerese az országos átlagnak. A jelenlegi fejlesztést megelőzte 1998-ban egy statikus, majd 2002-ben egy dinamikus portál létrehozása. Az utóbbinál már lehetőség volt a nyomtatványok kitöltésére, de nem volt meg a szükséges átjárhatóság. Az idei évre a korábbi dinamikus portált is üzemeltető IBM bevezette ide is a Websphere termékét, illetve kiegészítette azt a különböző termékek menedzselésére szolgáló IBM Tivoli szolgáltatással is. Ez az új rendszer, mely már megfelel a 2005-2007. évi EU-s Informatikai Stratégiai ajánlásoknak lehetővé teszi a kétirányú interaktivitás elérését.
2005. november 1-től még csupán bizonyos ügyek esetében biztosítja a rendszer az elektronikus ügyintézést. A szükséges űrlapok online kitölthetők, az elektronikus aláírás segítségével hitelesíthetők, illetve az ügyfél kérheti, hogy a hivatal elektronikus úton értesítse az állampolgárt a határozatról. A negyedik szinthez hiányzik az elektronikus illetékfizetés lehetősége, melynek jogi hátterét a kormány csak idén szeptemberben teremtette meg. A szükséges informatikai fejlesztések végig saját erőből, központi vagy EU-s támogatások nélkül folytak. A beruházás mindezidáig 450 millió forinttal terhelte az önkormányzat költségvetését, igaz, a további fejlesztésekhez éppen most nyert a kerület egy 130 millió forintos pályázati támogatást.
A fejlesztés költsége számottevőnek tűnhet azt figyelembe véve, hogy jelenleg mit valósít meg, illetve rövidtávon hány darab élő ügyintézést helyettesít majd, viszont az IBM által alkalmazott, nyílt szabványokon alapuló rendszerek lehetőséget biztosítanak a további fejlesztések hatékony megtételéhez, illetve az újabb funkciók könnyű integrálásához anélkül, hogy az önkormányzat költségvetését túlzottan megterhelnék újra.
Az integrált IBM Websphere Portal szoftverre épülő rendszernek köszönhetően ugyanaz a rendszer szolgálja ki az állampolgárokat, amin keresztül a hivatal belső dolgozói végzik a munkájukat. A portál mögött működő Lotus Notes címtár belépéskor azonosítja az ügyfelet, így mindenki saját jogosultságának megfelelő tartalmakat lát majd maga előtt. A portál előnye, hogy könnyen kiterjeszthető más önkormányzati intézményekre is, illetve a későbbiekben összekapcsolhatóvá válik egyéb belügyi szervek rendszereivel is.
Az induláskor elérhető szolgáltatásokat a XIII. kerület önkormányzata a 2005. október 13-i ülésén elfogadott rendeletében jelölte ki. A fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező természetes személyek elektronikusan intézhetik jövő hónaptól az adóhatósági-, épülethatósági- valamint a hagyatéki ügyeket. Elektronikus aláírás nélkül pedig pusztán regisztráció útján lehetőség van panaszbejelentésre, illetve időpont egyeztetésre. A polgármester szerint a teljes online rendszer kiépülése - amikor is az állampolgárok minden ügyet interneten keresztül intézhetnek - 5-6 év múlva várható. A következő évre vonatkozó tervekben viszont már szerepel a kis- és középvállalkozások számára nyújtott elektronikus szolgáltatás beindítása is. A kiépített rendszer kapacitása bőven felülmúlja a közeljövőben várható terhelést, így a befektetés hosszú távúnak minősíthető.
Az elektronikus aláíráshoz az állampolgárok egy közös kibocsátású chipkártyán juthatnak hozzá, ami a szolgáltatásokhoz előírt biztonsági követelményeknek megfelelően fokozott biztonságúak, míg az önkormányzat számára minősített biztonságú aláírások állnak majd rendelkezésre. Az elektronikus aláírás és a chipkártya induló ára személyenként 5-9 ezer Forint lesz, ami a későbbiekben párszáz forintra csökken, amennyiben az önkormányzat nagy mennyiségben bocsátja majd ki ezeket. Az első 100 igénylő számára a chipkártya ingyenesen lesz hozzáférhető, de a közeljövőben nem várható nagy tömegű felhasználás, hiszen az első évben az ügyek mindössze 1,5% lesz elektronikusan intézhető.
Az ügyfelek számára fontos információ, hogy a kibocsátott kártya külleme ugyan a XIII. kerület dizájnelemeit hordozza önmagán, de a benne lévő chip általános érvényű, azaz bárhol máshol használható, amennyiben az adott szolgáltatáshoz elegendő a fokozott biztonságú elektronikus aláírás, illetve visszafelé is igaz, tehát máshonnan beszerzett kártyákkal is lehet használni az önkormányzati szolgáltatást.
A polgármester elmondta, hogy a lakosságot minden elérhető csatornán keresztül igyekeznek majd tájékoztatni a lehetőségről, ami egyrészt a kábeltelevíziót, helyi sajtót jelenti, másrészt az ügyintézés céljából az önkormányzathoz betérő állampolgárok a helyszínen kapnak majd felvilágosítást az országban elsőként beindult elektronikus ügyintézésről.
A mai napon viszont Budapest XIII. kerületének önkormányzata az IBM-mel és a Netlock Kft-vel közösen bejelentette az első működő eÖnkormányzatot. A szolgáltatás eleinte csekély opcióval indul ugyan, de várhatóan dinamikusan fejlődik majd és 5-6 éven belül 100%-os online közigazgatási felületnek örvendhetnek az Angyalföldi lakosok.
Jelentős mérföldkőhöz érkezett az elektronikus ügyintézés megvalósításában Budapest XIII. kerületének önkormányzata, hiszen az IBM együttműködésével megvalósított Websphere portálrendszer az országban elsőként, már a közigazgatási eljárás rendjéről szóló új törvény hatálybalépésekor lehetővé teszi a lakosság és a vállalkozások számára az elektronikus ügyintézést. Első körben a fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező személyek, kerületi polgárok a számítógép előtt ülve tehetnek bevallásokat, kérhetnek időpontokat, intézhetnek ügyeket a nap bármely órájában.
Az Angyalföldi Önkormányzat korábban is igyekezett a szükséges informatikai fejlesztéseket megtenni, kiszolgálva a kerület lakosainak igényeit, hiszen tudomásuk szerint náluk az Internet használók aránya több, mint kétszerese az országos átlagnak. A jelenlegi fejlesztést megelőzte 1998-ban egy statikus, majd 2002-ben egy dinamikus portál létrehozása. Az utóbbinál már lehetőség volt a nyomtatványok kitöltésére, de nem volt meg a szükséges átjárhatóság. Az idei évre a korábbi dinamikus portált is üzemeltető IBM bevezette ide is a Websphere termékét, illetve kiegészítette azt a különböző termékek menedzselésére szolgáló IBM Tivoli szolgáltatással is. Ez az új rendszer, mely már megfelel a 2005-2007. évi EU-s Informatikai Stratégiai ajánlásoknak lehetővé teszi a kétirányú interaktivitás elérését.
2005. november 1-től még csupán bizonyos ügyek esetében biztosítja a rendszer az elektronikus ügyintézést. A szükséges űrlapok online kitölthetők, az elektronikus aláírás segítségével hitelesíthetők, illetve az ügyfél kérheti, hogy a hivatal elektronikus úton értesítse az állampolgárt a határozatról. A negyedik szinthez hiányzik az elektronikus illetékfizetés lehetősége, melynek jogi hátterét a kormány csak idén szeptemberben teremtette meg. A szükséges informatikai fejlesztések végig saját erőből, központi vagy EU-s támogatások nélkül folytak. A beruházás mindezidáig 450 millió forinttal terhelte az önkormányzat költségvetését, igaz, a további fejlesztésekhez éppen most nyert a kerület egy 130 millió forintos pályázati támogatást.
A fejlesztés költsége számottevőnek tűnhet azt figyelembe véve, hogy jelenleg mit valósít meg, illetve rövidtávon hány darab élő ügyintézést helyettesít majd, viszont az IBM által alkalmazott, nyílt szabványokon alapuló rendszerek lehetőséget biztosítanak a további fejlesztések hatékony megtételéhez, illetve az újabb funkciók könnyű integrálásához anélkül, hogy az önkormányzat költségvetését túlzottan megterhelnék újra.
Az integrált IBM Websphere Portal szoftverre épülő rendszernek köszönhetően ugyanaz a rendszer szolgálja ki az állampolgárokat, amin keresztül a hivatal belső dolgozói végzik a munkájukat. A portál mögött működő Lotus Notes címtár belépéskor azonosítja az ügyfelet, így mindenki saját jogosultságának megfelelő tartalmakat lát majd maga előtt. A portál előnye, hogy könnyen kiterjeszthető más önkormányzati intézményekre is, illetve a későbbiekben összekapcsolhatóvá válik egyéb belügyi szervek rendszereivel is.
Az induláskor elérhető szolgáltatásokat a XIII. kerület önkormányzata a 2005. október 13-i ülésén elfogadott rendeletében jelölte ki. A fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező természetes személyek elektronikusan intézhetik jövő hónaptól az adóhatósági-, épülethatósági- valamint a hagyatéki ügyeket. Elektronikus aláírás nélkül pedig pusztán regisztráció útján lehetőség van panaszbejelentésre, illetve időpont egyeztetésre. A polgármester szerint a teljes online rendszer kiépülése - amikor is az állampolgárok minden ügyet interneten keresztül intézhetnek - 5-6 év múlva várható. A következő évre vonatkozó tervekben viszont már szerepel a kis- és középvállalkozások számára nyújtott elektronikus szolgáltatás beindítása is. A kiépített rendszer kapacitása bőven felülmúlja a közeljövőben várható terhelést, így a befektetés hosszú távúnak minősíthető.
Az elektronikus aláíráshoz az állampolgárok egy közös kibocsátású chipkártyán juthatnak hozzá, ami a szolgáltatásokhoz előírt biztonsági követelményeknek megfelelően fokozott biztonságúak, míg az önkormányzat számára minősített biztonságú aláírások állnak majd rendelkezésre. Az elektronikus aláírás és a chipkártya induló ára személyenként 5-9 ezer Forint lesz, ami a későbbiekben párszáz forintra csökken, amennyiben az önkormányzat nagy mennyiségben bocsátja majd ki ezeket. Az első 100 igénylő számára a chipkártya ingyenesen lesz hozzáférhető, de a közeljövőben nem várható nagy tömegű felhasználás, hiszen az első évben az ügyek mindössze 1,5% lesz elektronikusan intézhető.
Az ügyfelek számára fontos információ, hogy a kibocsátott kártya külleme ugyan a XIII. kerület dizájnelemeit hordozza önmagán, de a benne lévő chip általános érvényű, azaz bárhol máshol használható, amennyiben az adott szolgáltatáshoz elegendő a fokozott biztonságú elektronikus aláírás, illetve visszafelé is igaz, tehát máshonnan beszerzett kártyákkal is lehet használni az önkormányzati szolgáltatást.
A polgármester elmondta, hogy a lakosságot minden elérhető csatornán keresztül igyekeznek majd tájékoztatni a lehetőségről, ami egyrészt a kábeltelevíziót, helyi sajtót jelenti, másrészt az ügyintézés céljából az önkormányzathoz betérő állampolgárok a helyszínen kapnak majd felvilágosítást az országban elsőként beindult elektronikus ügyintézésről.