SG.hu·

Mennyit ér az új DVD szabvány győzelme?

Kétszer vesztett a Sony olyan csatában, amely a videózás szabványainak kialakításáért folyt, ám úgy tűnik, a harmadik menet, az úgynevezett kék lézeres technológia uralmáért folyó harc már a japán óriás győzelmével ér véget.

Évek óta folyik az ádáz küzdelem azért, hogy melyik nagy elektronikai cég szabványa lesz a jelenleginél sokkal több információ tárolására képes úgynevezett kék lézeres DVD-technológia alapja. A kétszereplős összecsapás egyik csapatát a Sony és szövetségei alkotják, amelyek a japán gyártó Blu-ray standardját támogatják, míg ellenfelük a Toshiba HD-DVD-je mögé felsorakozott szórakoztatóipari vállalkozásokból áll. Az elmúlt időszak fejleménye, hogy két nagy hollywoodi filmstúdió, a Warner Brothers és a Paramount - amelyek korábban egyértelműen az utóbbi technológia mellett álltak - közölték, hogy ezentúl támogatják a Blu-rayt is.


Ha a Sony ezúttal legyőzi a Toshibát, azzal bosszút áll a DVD-szabványokért vívott korábbi küzdelemben elszenvedett vereségéért. 1995-ben dőlt el, hogy a jelenlegi DVD-technológia sokkal inkább az utóbbi cég megoldásaira alapul, mint az előbbién. Ugyanakkor ez csak az egyik nagy buktája volt a Sonynak, korábban már elvesztett egy nagy háborút a szalagos videokazettákkal működő rendszerek születése idején, amikor is Betamax rendszerét lenyomta a VHS. Mindkét korábbi háborút az döntötte el, hogy a hollywoodi stúdiók nem a Sony mellé álltak - nem meglepő tehát, hogy most igen jó hír a nagyvállalat főnökségének a filmipar Blu-ray melletti szavazása.

Akárki is nyer, a standard használatából fakadó royaltyből óriási haszonra számíthat. A Sony technológiáján mintegy hetven cég dolgozott, a Toshibáén lényegesen kevesebb. Ezek a vállalkozások osztozhatnak a szabadalmi bevételeken, amelyek becslések szerint valamivel nagyobbak lesznek, mint a jelenlegi DVD-khez kapcsolódó jövedelmek. Most 12 dollár jár a standard adóknak lejátszónként, öt dollár PC-meghajtónként és 12 dollárcent DVD-lemezenként.


Gyártói oldalról a Blu-ray mások mellett maga mögött tudhatja az Apple-t, a Hewlett-Packardot és a Philipset, míg a HD-DVD a Microsoftot és az Intelt. A redmondiak már csak azért is az utóbbit támogatják, mert az magában foglalja a Microsoft iHD interaktív szolgáltatását, amelynek managed copy névre hallgató eleme segítségével a felhasználók filmeket másolhatnak asztali számítógépeikre vagy más eszközökre. A Blu-ray erősebb másolásvédelme miatt ezt nem engedi meg, igaz, a HP nemrégiben azt javasolta, hogy vegyék be a technológiába e képességeket. Eközben Kínában egy önálló kéklézer-szabványon dolgoznak, amely lehetővé tenné számukra, hogy ne fizessenek royaltyt külföldi cégeknek a náluk készülő nagy kapacitású DVD-eszközök után.

A Forrester IT-piackutató cég jelentésében úgy véli, a Blu-ray lesz végül a szabványháború győztese, ám ha a Toshiba nem ismeri be vereségét, akkor két évvel is elhúzódhat a nagy kapacitású DVD-technológia piaci megjelenése, mert a felhasználók kiváró álláspontja csak lassan fog oldódni. Emellett az egész csatához érdekes hátteret ad, hogy akkor indult harc a DVD-lemezek kapacitásának növeléséért, amikor a felhasználók egyre kevésbé használják ezeket, egyre inkább az internetről töltik le gépeikre kedvenc filmjeiket.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© Power2006. 04. 14.. 08:23||#26
Nevetséges.
Sokkal inkább újabb bukás lesz a blu-ray, minnél erõsebb lesz a védelem annál nagyobb.
Egyébként van igazság az utolsó mondatban, egyre kisebb szerepe van a lemezeknek. DVD(és utóda) egyedül az ár tekintetében, versenyképes.
© shabba2006. 04. 13.. 20:37||#25
"egy satrol leszedett gyürük ura 25gb... az hány hddvd-re is fér ki? öö."

1 db kétrétegû HD-DVD-re kifér hisz annak a kapacitása 30GB

vagy szintén kiférne 1 db egyrétegûre is, csak akkor nem MPEG-2-ben kódolt filmet kellene rá rögzíteni hanem mondjuk H.264-eset.

© Lame2006. 04. 13.. 20:19||#24
Azert ennel nekem szerencsere jobbak a tapasztalatim.
Pl a 2000-ben vett Matrix DVD-m meg mindig siman jo. Az egy par noname irhato lemezt leszamitva veluk sincs gondom.

Persze tenyleg vannak ilyen gyenge minosegu lemezek is mind gyariban mind irhatoba, de ezeket kerulni kell es maris tobbszorosere nol az elettartam (mondjuk gyariban nehez). Mellesleg az iro se mindegy milyen.

Biztos lesz az uj formatumokbol is gagyi, mert erre mindig van igeny, de minosegi cuccok is ugyan ugy lesznek.



© IGAZIWILLIAMS2006. 04. 13.. 15:02||#23
"egy satrol leszedett gyürük ura 25gb... az hány hddvd-re is fér ki? öö."
Megmondom neked...egyre,ugyanis a 15GB (Blue ray 25 G😎 rétegenként értendõ,azt már tudjuk,hogy a Blue Ray akár 8 réteget is támogathat(persze ez még a jövõ zenéje) ugyanígy a HD-DVD sem fog megállni 2 rétegnél(ami jelenleg szabvány). Szvsz abban biztosak lehetünk,hogy nem a kapacitás fog dönteni....
© mellon2006. 04. 13.. 14:27||#22
Nem kell feltétlenül 1920x1080 as felbontás. 1280x720on is kijön a kölönbség. A HD Readys TV-k már szépen kihasználják a HD adta minõséget.

#4, #6 Egyetértek, támogatom <#vigyor>
© AgentKis2006. 04. 13.. 14:23||#21
Teljesen egyetértek <#nyes> <#eljen>
© AgentKis2006. 04. 13.. 14:17||#20
Milyen moncsid van ami 1920x1080-at 60 Hz fölött lejátszik?
© MacrosTheBlack2006. 04. 13.. 13:45||#19
A dvd+ is az ms támogatásának köszönhetõen hozta be hátrányát, ma meg már inkább elõnyben van, pedig a korai asztali dvd-k csak a dvd- -t támogatták. Az intel pedig a legnagyobb videokártya gyártó (igen, integrált chipek), a nextgen kéklézerekhez meg ugye a védett tartalmak megtekintéséhez annak támogatására is szükség van.
© lmisi2006. 04. 13.. 13:27||#18
"Ha Kék/Hd is olyan vacak lesz mint DVD adattárolás szempontjából" azt értem, amit már más is említett itt, hogy
Felháborító az alig 2 éves idõtartam, ameddig az adatokat megõrizni tudja, de azt is csak akkor, ha nem írott DVD-rõl beszélünk (Gyári). Nem is beszélve a selejtarányról, amikor 1-2 hónap után válnak használhatatlanná.
Gyanítom nem is törekedtek soha a magas élettartamra, mivel ez csak üzletüket rontaná. Imádják a pazarló gagyi cuccokat a mostani nagyvállatok. Csak a royaltit szereteik!!!, de dolgozni azt nem. Mit elnyekegtek ezen a két vackon is. Közben elment felettük idõ. Ahelyett hogy inkább jobb minõségû filmkodeceket fejlesztettek volna. Röhej, maradtak az mpeg2-nél, ahelyett hogy valami divX-hez hasonlatos dolgot csináltak volna. Ja akkor egy 4,3 gigás dvd-n is elfért volna a nagyfelbontású film.....
Vajjúdtak a hegyek és egeret szültek
Nagy a csinnadratta, de meztelenek a királyok.
Amit a Sony is összetöketlenkedik az elmúlt 10 évben. Ha nem lett volna olyan mega cég, már a nevére se emlékeznénk. Az utolsó nyerõbb dobása a PS2 volt. Akkor is csak a Nintendo nyomába eredt, hehe mint most M$ az õ nyomába (Na ennyit az eredeti innovatív ötletekrõl a multik házatáján). Persze az is nagy nagy nyomi, de ezek mindannyian csak a gazdasági hatalmukból és erõlönyükbõl szeretnek megélni.
Na velõben ennyit!!!!
© takysoft2006. 04. 13.. 12:25||#17
a TKD fejlesztette ki ha jól emlékszem a Durabis technológiát, amivel az új Blu-Ray lemezek meg lesznek áldva. Elvileg karcolásmentes, és biztonságosabb még a CD-nél is.

amúgy én maradok a jó öreg 90-nél kevesebb perc=max 700mega, 90-nél több perc=max 1400 mega konvenciónál.
persze DVD-rip minõség. tökéletesen nézhetõ. egy 50 gigás bluray lemezre pedig akár 50 film is felfér😄(1 gigás átlagmérettel)
Már amúgy is kezd elegem lenni abból hogy vagy 120 dvd lemezem van itthon.(mind divx(legalább 3 film/dvd), 4 gigás filmeket nem tartok)
Így az egész csillagkapu sorozat(9 évad+2 atlantis) ráférne max 2 lemezre😄
Jóbarátok mind a 10 évad= egyetlen lemez.(dvdrip minõség, 1 évad=1dvd)

én várom. egyszerûsödni fognak a dolok.