Gyurkity Péter
A blogok révén újulhatnak meg a napilapok
A tengerentúlon már a vezetők is a napilapok megújulásában, több személyre szabott információban, és a "civilek" bevonásában látják az esélyt a túlélésre. A nyomtatott sajtó súlya folyamatosan csökken.
Az amerikai napilapokat tömörítő NAA Chicago városában tartja meg háromnapos konferenciáját, ahol többek között az ágazat esélyeiről, lehetőségeiről értekeznek a vezetők. A NEXPO 2006 egyik legfontosabb témája ugyanis a hagyományos média térvesztése, és az ezzel egy időben megfigyelhető súlypont-áthelyeződés, vagyis az online tartalmak előretörése. A napilapok közül is egyre többen igyekeznek kihasználni a blog, vagyis az internetes napló adta lehetőségeket.
Az NNA adatai szerint az Egyesült Államokban folyamatosan csökken a napilapok népszerűsége. A csúcspontnak a hatvanas évek közepét tekintik, amikor az amerikaiak 80%-a élt ezzel a lehetőséggel, míg 1998-ban (az NAA szerint a világháló okozta robbanás kezdetekor) ez az arány 58,6% volt. Tavaly az amerikai felnőtteknek már csak 51,6% olvasott nap mint nap újságot, így mára erősen az 50% felé közelítenek. A megoldást a hagyományos és az online megjelenés integrálásában, az olvasók bevonásában, vagyis a blogok felé történő nyitásban látják, legalábbis ami a koncepciót illeti.
Az online piac lehetőségeit jól mutatja, hogy a legfrissebb felmérés szerint az USA-ban minden harmadik internetező - körülbelül 55 millió fő - látogat rendszeresen híroldalakat. Kiemelkedő ez az arány a fiatalabb korosztályok esetében, vagyis a 18-34 évesek körében, akiknél mindössze 40 százalék olvas napilapot - az ő esetükben még kevésbé valószínű, hogy később nyomtatott sajtóra váltanak. "Az újságírók egyre kevésbé töltik be szerepüket, mint az információáramlás kapuőrzői" - áll a Project for Excellence in Journalism éves jelentésében, amely a teljes ágazat állapotát összefoglalja.
A témával foglalkozó szakértők körében eközben egyre csökken az ellenállás a blogokkal szemben. Eleinte sokan attól tartottak, hogy ezek az internetes naplók rendkívül rossz eredményt produkálnak majd a hitelesség terén, de mostanra kiderült, hogy a legtöbb szerző - az olvasók segítségével - kontrollálja egymás híreit, értesüléseit. "A rendszerben az olvasó megmondja, mit tart fontosnak - szerintünk elsősorban azért működik, mert komolyan veszi magát az olvasót" - jelentette ki a konferencián Kyle Poplin, a dél-karolinai Bluffton Today főszerkesztője.
Itthon főleg a kereskedelmi tévék megjelenésével, a bulvárlap piac megerősödésével, az ingyenes lapok felbukkanásával, illetve az internettel magyarázzák a visszaesést. Ezen tényezők főleg a fiatal olvasókra vannak nagy hatással. A világháló, mint helyettesítő média szerepe természetesen egyre erősödik, bár ez az ütem elmarad az élen járó országok - Dél-Korea, USA, Japán, stb. - sebességétől.
Az online sajtó térhódításáról és a nyomtatott média eltűnéséról szóló elméletek nem újkeletűek: egyes jóslatok szerint 2040-re teljesen eltűnhetnek a napilapok, mivel a fiatal olvasók teljes mértékben a világhálóra állnak át. Lauren Rich Fine, a Merrill Lynch elemzője hasonlóan fogalmazott, amikor kijelentette, hogy a net kiütéssel győz majd az újságipar felett. Szerinte a print média vezetői tapogatózva keresik a kiutat, de eddig még nem sikerült rálelniük a megoldásra - saját érdekükben mielőbb választ kell találniuk a kérdésre.
Az amerikai napilapokat tömörítő NAA Chicago városában tartja meg háromnapos konferenciáját, ahol többek között az ágazat esélyeiről, lehetőségeiről értekeznek a vezetők. A NEXPO 2006 egyik legfontosabb témája ugyanis a hagyományos média térvesztése, és az ezzel egy időben megfigyelhető súlypont-áthelyeződés, vagyis az online tartalmak előretörése. A napilapok közül is egyre többen igyekeznek kihasználni a blog, vagyis az internetes napló adta lehetőségeket.
Az NNA adatai szerint az Egyesült Államokban folyamatosan csökken a napilapok népszerűsége. A csúcspontnak a hatvanas évek közepét tekintik, amikor az amerikaiak 80%-a élt ezzel a lehetőséggel, míg 1998-ban (az NAA szerint a világháló okozta robbanás kezdetekor) ez az arány 58,6% volt. Tavaly az amerikai felnőtteknek már csak 51,6% olvasott nap mint nap újságot, így mára erősen az 50% felé közelítenek. A megoldást a hagyományos és az online megjelenés integrálásában, az olvasók bevonásában, vagyis a blogok felé történő nyitásban látják, legalábbis ami a koncepciót illeti.
Az online piac lehetőségeit jól mutatja, hogy a legfrissebb felmérés szerint az USA-ban minden harmadik internetező - körülbelül 55 millió fő - látogat rendszeresen híroldalakat. Kiemelkedő ez az arány a fiatalabb korosztályok esetében, vagyis a 18-34 évesek körében, akiknél mindössze 40 százalék olvas napilapot - az ő esetükben még kevésbé valószínű, hogy később nyomtatott sajtóra váltanak. "Az újságírók egyre kevésbé töltik be szerepüket, mint az információáramlás kapuőrzői" - áll a Project for Excellence in Journalism éves jelentésében, amely a teljes ágazat állapotát összefoglalja.
A témával foglalkozó szakértők körében eközben egyre csökken az ellenállás a blogokkal szemben. Eleinte sokan attól tartottak, hogy ezek az internetes naplók rendkívül rossz eredményt produkálnak majd a hitelesség terén, de mostanra kiderült, hogy a legtöbb szerző - az olvasók segítségével - kontrollálja egymás híreit, értesüléseit. "A rendszerben az olvasó megmondja, mit tart fontosnak - szerintünk elsősorban azért működik, mert komolyan veszi magát az olvasót" - jelentette ki a konferencián Kyle Poplin, a dél-karolinai Bluffton Today főszerkesztője.
Itthon főleg a kereskedelmi tévék megjelenésével, a bulvárlap piac megerősödésével, az ingyenes lapok felbukkanásával, illetve az internettel magyarázzák a visszaesést. Ezen tényezők főleg a fiatal olvasókra vannak nagy hatással. A világháló, mint helyettesítő média szerepe természetesen egyre erősödik, bár ez az ütem elmarad az élen járó országok - Dél-Korea, USA, Japán, stb. - sebességétől.
Az online sajtó térhódításáról és a nyomtatott média eltűnéséról szóló elméletek nem újkeletűek: egyes jóslatok szerint 2040-re teljesen eltűnhetnek a napilapok, mivel a fiatal olvasók teljes mértékben a világhálóra állnak át. Lauren Rich Fine, a Merrill Lynch elemzője hasonlóan fogalmazott, amikor kijelentette, hogy a net kiütéssel győz majd az újságipar felett. Szerinte a print média vezetői tapogatózva keresik a kiutat, de eddig még nem sikerült rálelniük a megoldásra - saját érdekükben mielőbb választ kell találniuk a kérdésre.