Gyurkity Péter
Visszavágóra készül a nyomtatott média
A napilapokat tömörítő világszövetség szerint az internetes keresők engedély nélkül használják fel anyagaik jó részét, és mivel a nyomtatott sajtó egyre inkább ellehetetlenül, szeretnék számonkérni ezt a gyakorlatot.
A párizsi székhelyű World Association of Newspapers (WAN) bejelentette, hogy erősen kifogásolhatónak tartják az internetes keresők, így a Google és a Yahoo gyakorlatát. Ezek a keresők szerintük ugyanis anélkül használják fel a nyomtatott sajtóban megjelenő tartalmak jó részét, hogy megfelelő kompenzációt nyújtanának, így előbb, vagy utóbb számolniuk kell a következményekkel. Konkrét perről, bosszúhadjáratról még nincs szó, a szövetség mindössze a rendelkezésre álló lehetőségeket igyekszik számba venni.
A WAN európai és több más kontinensről származó kiadókból szervez egy külön csapatot, amely összegyűjtené a szóba jöhető válaszlépéseket, illetve az érintett cégek lehetőségeit. A cél, hogy megvizsgálják, lehetséges-e valamilyen egységes keret, szabályrendszer kialakítása, amely meghatározná, és tisztázná a kiadók és az internetes keresőket üzemeltető cégek közötti kereskedelmi viszonyt.
A szervezet tagjai elsősorban azt kifogásolják, hogy a keresők jórészt kompenzáció nélkül, teljesen ingyen hasznosítják a nyomtatott sajtóból származó anyagokat, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy egyre inkább kiszorítják, felváltják a hagyományos médiát. Elismerik ugyanakkor, a keresők a forgalom növekedésében jótékony hatással voltak és vannak, de a tartalmak általuk kifogásolt felhasználása semmissé teszi ezt a kedvező folyamatot.
"A keresőmotorok egyre inkább a hagyományos médiumokkal szemben juttatják érvényre törekvéseiket. A dolog iróniája, hogy maguk a keresők is jórészt ezen hír- és tartalomgyűjtőknek köszönhetik létezésüket, illetve növekvő bevételeiket" - jelentette ki Gavin O'Reilly, a WAN elnöke. Ő maga a Napster és a zenekiadók közötti konfliktushoz hasonlította az ügyet, kihangsúlyozva, hogy a Google és a Yahoo nem az internet Robin Hoodjai, hanem nagyon is kereskedelmi jellegű, a nagyobb profitra hajtó vállalkozások.
A 11 hírügynökséget és mintegy 18 ezer újságot tömörítő szervezet a szerkesztőket összefogó World Editors Forum (WEF), a kiadókat magában foglaló International Publishers Association (IPA) és több más szervezet segítségével készül a visszavágóra.
A párizsi székhelyű World Association of Newspapers (WAN) bejelentette, hogy erősen kifogásolhatónak tartják az internetes keresők, így a Google és a Yahoo gyakorlatát. Ezek a keresők szerintük ugyanis anélkül használják fel a nyomtatott sajtóban megjelenő tartalmak jó részét, hogy megfelelő kompenzációt nyújtanának, így előbb, vagy utóbb számolniuk kell a következményekkel. Konkrét perről, bosszúhadjáratról még nincs szó, a szövetség mindössze a rendelkezésre álló lehetőségeket igyekszik számba venni.
A WAN európai és több más kontinensről származó kiadókból szervez egy külön csapatot, amely összegyűjtené a szóba jöhető válaszlépéseket, illetve az érintett cégek lehetőségeit. A cél, hogy megvizsgálják, lehetséges-e valamilyen egységes keret, szabályrendszer kialakítása, amely meghatározná, és tisztázná a kiadók és az internetes keresőket üzemeltető cégek közötti kereskedelmi viszonyt.
A szervezet tagjai elsősorban azt kifogásolják, hogy a keresők jórészt kompenzáció nélkül, teljesen ingyen hasznosítják a nyomtatott sajtóból származó anyagokat, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy egyre inkább kiszorítják, felváltják a hagyományos médiát. Elismerik ugyanakkor, a keresők a forgalom növekedésében jótékony hatással voltak és vannak, de a tartalmak általuk kifogásolt felhasználása semmissé teszi ezt a kedvező folyamatot.
"A keresőmotorok egyre inkább a hagyományos médiumokkal szemben juttatják érvényre törekvéseiket. A dolog iróniája, hogy maguk a keresők is jórészt ezen hír- és tartalomgyűjtőknek köszönhetik létezésüket, illetve növekvő bevételeiket" - jelentette ki Gavin O'Reilly, a WAN elnöke. Ő maga a Napster és a zenekiadók közötti konfliktushoz hasonlította az ügyet, kihangsúlyozva, hogy a Google és a Yahoo nem az internet Robin Hoodjai, hanem nagyon is kereskedelmi jellegű, a nagyobb profitra hajtó vállalkozások.
A 11 hírügynökséget és mintegy 18 ezer újságot tömörítő szervezet a szerkesztőket összefogó World Editors Forum (WEF), a kiadókat magában foglaló International Publishers Association (IPA) és több más szervezet segítségével készül a visszavágóra.