Gyurkity Péter
Túl bonyolultak a szórakoztatóelektronikai termékek
A kereskedelmi forgalomban kapható készülékek bonyolultsága, tervezési hanyagságok okozzák a visszaküldések felét - véli egy holland egyetemi hallgató tanulmányában, amely a szórakoztatóelektronikai termékekre koncentrál.
Elke den Ouden, aki az Eindhoveni Műszaki Egyetemen beadandó diplomamunkája keretében végezte el megfigyeléseit, úgy találta, hogy a megvásárolt termékekkel - az mp3-lejátszóktól a házimozi-rendszerekig - kapcsolatos panaszok 50 százaléka azok bonyolultságából ered. Ebben azonban elsősorban nem a vásárló a hibás hiányos ismeretei miatt, hanem maga a gyártó, amely sokszor elégtelen információt mellékel az adott termékről, illetve annak használatáról.
Den Ouden úgy találta, hogy a gyártók és a szórakoztatóelektronikai eszközök számának ugrásszerű növekedése nem hozta magával a fogyasztói ismeretek bővülését. Sok eszközt a mai napig bonyolultnak, logikátlannak találunk, ám túlságosan kitartóak sem vagyunk a kísérletezésben: adatai szerint az Egyesült Államokban a vásárlók átlagosan 20 percet szánnak erre, ezután általában feladják. Érdekes módon azonban nemcsak a vásárlók, hanem a gyártóknál dolgozó alkalmazottak, vezetők sem boldogulnak minden esetben saját termékeikkel. A tanulmány keretében a Philips több menedzsere próbálhatott ki néhány új terméket egy teljes hétvégén keresztül, számos esetben sikertelenül.
A piacon kapható termékek bonyolultsága visszatérő téma. Tavaly a CTIA Wireless 2005 konferencia és kiállítás részvevői egyetértettek abban, hogy egyszerűsíteniük kell a mobiltelefonok iparágát, mivel a készülékek túlságosan nagy fejtörést okoznak a vásárlóknak. Maga Ed Zander, a Motorola elnök-vezérigazgatója is úgy vélte, hogy ma már nincsenek is mobiltelefonok, csak készülékek, amelyeket egykor mobiltelefonnak neveztek. A szolgáltatások sokasága taszító lehet a felhasználók számára, akiknek gyakran nehézséget okoz a bonyolult menürendszerek megtanulása, és ez idővel csak még tovább bonyolódik. A megoldás az egyszerűsítésben, az átláthatóságban, illetve a pontosabb, minden részletre kiterjedő leírások, útmutatók mellékelésében rejlik.
"A szórakoztatóelektronikai termékek esetében a tervezésre kellene nagyobb figyelmet fordítani" - véli den Ouden, aki szerint minél több funkciót teszünk elérhetővé a készülékeken, annál nagyobb gondot okozunk a vásárlók körében.
Elke den Ouden, aki az Eindhoveni Műszaki Egyetemen beadandó diplomamunkája keretében végezte el megfigyeléseit, úgy találta, hogy a megvásárolt termékekkel - az mp3-lejátszóktól a házimozi-rendszerekig - kapcsolatos panaszok 50 százaléka azok bonyolultságából ered. Ebben azonban elsősorban nem a vásárló a hibás hiányos ismeretei miatt, hanem maga a gyártó, amely sokszor elégtelen információt mellékel az adott termékről, illetve annak használatáról.
Den Ouden úgy találta, hogy a gyártók és a szórakoztatóelektronikai eszközök számának ugrásszerű növekedése nem hozta magával a fogyasztói ismeretek bővülését. Sok eszközt a mai napig bonyolultnak, logikátlannak találunk, ám túlságosan kitartóak sem vagyunk a kísérletezésben: adatai szerint az Egyesült Államokban a vásárlók átlagosan 20 percet szánnak erre, ezután általában feladják. Érdekes módon azonban nemcsak a vásárlók, hanem a gyártóknál dolgozó alkalmazottak, vezetők sem boldogulnak minden esetben saját termékeikkel. A tanulmány keretében a Philips több menedzsere próbálhatott ki néhány új terméket egy teljes hétvégén keresztül, számos esetben sikertelenül.
A piacon kapható termékek bonyolultsága visszatérő téma. Tavaly a CTIA Wireless 2005 konferencia és kiállítás részvevői egyetértettek abban, hogy egyszerűsíteniük kell a mobiltelefonok iparágát, mivel a készülékek túlságosan nagy fejtörést okoznak a vásárlóknak. Maga Ed Zander, a Motorola elnök-vezérigazgatója is úgy vélte, hogy ma már nincsenek is mobiltelefonok, csak készülékek, amelyeket egykor mobiltelefonnak neveztek. A szolgáltatások sokasága taszító lehet a felhasználók számára, akiknek gyakran nehézséget okoz a bonyolult menürendszerek megtanulása, és ez idővel csak még tovább bonyolódik. A megoldás az egyszerűsítésben, az átláthatóságban, illetve a pontosabb, minden részletre kiterjedő leírások, útmutatók mellékelésében rejlik.
"A szórakoztatóelektronikai termékek esetében a tervezésre kellene nagyobb figyelmet fordítani" - véli den Ouden, aki szerint minél több funkciót teszünk elérhetővé a készülékeken, annál nagyobb gondot okozunk a vásárlók körében.