Berta Sándor
Fontosabb a másolásvédelem a magáncélú kópiáknál
Precedens értékű ítéletet hozott a francia fellebbviteli bíróság. A döntés értelmében a különböző művek védelmének joga erősebb, mint a felhasználók magáncélú másolatokhoz fűződő joga.
A fellebbviteli bíróság határozatával megsemmisítette a párizsi választott bíróság 2004 tavaszán hozott ítéletét. Két évvel ezelőtt a párizsi törvényszék kimondta, hogy a Mulholland Drive című filmet tartalmazó DVD-ről a Les Films Alain Srade és a Studio Canal cégek kötelesek eltüntetni a digitális másolásvédelmet és lehetővé tenni, hogy az alkotást megvásárló felhasználók magáncélú kópiákat készíthessenek a műről.
Maga a per több évvel ezelőtt kezdődött, amikoris egy férfi le szerette volna másolni a DVD-t, hogy azt édesanyja is megnézhesse, akinek csak videómagnója van. Mivel ez a digitális másolásvédelem miatt nem sikerült, bírósághoz fordult, mondván, bárkinek joga van egy megvásárolt filmről vagy zenei albumról magáncélra másolatot készíteni. Az ügyben a felperest támogatta az UFC-Que-Choisir nevű fogyasztóvédő szervezet is.
Az elsőfokú bíróság a férfinek adott igazat, az ítéletet azonban megfellebbezte a két érintett cég, a Les Films Alain Sarde és a Studio Canal, valamint az Universal Pictures Video és a Francia Videofilm-disztribútorok Szövetsége (SEV) is. Az ügyben másodfokon eljáró párizsi választott bíróság azonban helybenhagyta az elsőfokú ítéletet. A cégek ekkor fordultak a francia fellebbviteli bírósághoz, ami végül nekik adott igazat.
A fellebbviteli bíróság indoklása szerint a magáncélú másolatok nem megengedettek, csupán egy afféle kiskaput jelentenek a szerzői és a szomszédos jogok alól. Vagyis a magáncélú másolatokhoz fűződő jog nem jár alapból minden felhasználónak. Az ítéletet a Heise német hírportálnak nyilatkozva üdvözölte Charlotte Lund Thomsen, a Nemzetközi Videofilm Szövetség (IVF) főigazgatója és Valérie Lépine-Karnik, a Filmproducerek Egyesületeinek Nemzetközi Szövetségének (FIAPF) képviselője is.
Az ítélet azért is érdekes, mert a francia Nemzetgyűlés a következő hetekben dönt arról, hogy megreformálják-e a szerzői és a szomszédos jogokról szóló törvényt. Ez azt jelentené, hogy egy néhány eurós havi átalánydíj fejében a felhasználók legálisan használhatnák a fájlcserélő hálózatokat. A francia kulturális minisztérium javaslata szerint viszont ezzel egyidejűleg kivennék a műsoros DVD-ket azoknak az alkotásoknak a köréből, amelyekről jelenleg magáncélra másolatok készíthetők.
A fellebbviteli bíróság határozatával megsemmisítette a párizsi választott bíróság 2004 tavaszán hozott ítéletét. Két évvel ezelőtt a párizsi törvényszék kimondta, hogy a Mulholland Drive című filmet tartalmazó DVD-ről a Les Films Alain Srade és a Studio Canal cégek kötelesek eltüntetni a digitális másolásvédelmet és lehetővé tenni, hogy az alkotást megvásárló felhasználók magáncélú kópiákat készíthessenek a műről.
Maga a per több évvel ezelőtt kezdődött, amikoris egy férfi le szerette volna másolni a DVD-t, hogy azt édesanyja is megnézhesse, akinek csak videómagnója van. Mivel ez a digitális másolásvédelem miatt nem sikerült, bírósághoz fordult, mondván, bárkinek joga van egy megvásárolt filmről vagy zenei albumról magáncélra másolatot készíteni. Az ügyben a felperest támogatta az UFC-Que-Choisir nevű fogyasztóvédő szervezet is.
Az elsőfokú bíróság a férfinek adott igazat, az ítéletet azonban megfellebbezte a két érintett cég, a Les Films Alain Sarde és a Studio Canal, valamint az Universal Pictures Video és a Francia Videofilm-disztribútorok Szövetsége (SEV) is. Az ügyben másodfokon eljáró párizsi választott bíróság azonban helybenhagyta az elsőfokú ítéletet. A cégek ekkor fordultak a francia fellebbviteli bírósághoz, ami végül nekik adott igazat.
A fellebbviteli bíróság indoklása szerint a magáncélú másolatok nem megengedettek, csupán egy afféle kiskaput jelentenek a szerzői és a szomszédos jogok alól. Vagyis a magáncélú másolatokhoz fűződő jog nem jár alapból minden felhasználónak. Az ítéletet a Heise német hírportálnak nyilatkozva üdvözölte Charlotte Lund Thomsen, a Nemzetközi Videofilm Szövetség (IVF) főigazgatója és Valérie Lépine-Karnik, a Filmproducerek Egyesületeinek Nemzetközi Szövetségének (FIAPF) képviselője is.
Az ítélet azért is érdekes, mert a francia Nemzetgyűlés a következő hetekben dönt arról, hogy megreformálják-e a szerzői és a szomszédos jogokról szóló törvényt. Ez azt jelentené, hogy egy néhány eurós havi átalánydíj fejében a felhasználók legálisan használhatnák a fájlcserélő hálózatokat. A francia kulturális minisztérium javaslata szerint viszont ezzel egyidejűleg kivennék a műsoros DVD-ket azoknak az alkotásoknak a köréből, amelyekről jelenleg magáncélra másolatok készíthetők.