Tóth Benedek
Digitális jogkezelés - jut is, marad is?
Egyre több kérdést vet fel a DRM napjainkban. Egyesek szerint megnyitja az utat a digitális tartalmak internetes árusítása számára, mások szerint azonban épphogy annak lehetőségeit szűkíti.
A DRM (Digital Rights Management - digitális jogkezelés) fogalom olyan módszereket foglal össze, melyek célja a felhasználó lehetőségeinek korlátozása valamely digitális tartalommal kapcsolatban. Ez lehet valamilyen videó, hanganyag vagy éppen könyv. A legtipikusabb felhasználási mód az adott tartalom másolásának megakadályozása, vagy a felhasználás módjának szabályozása. Ilyen DRM technológia teszi lehetővé például, hogy egy rádió adását ne lehessen rögzíteni, vagy hogy egy DVD-t csak meghatározott régiókban lehessen lejátszani. A felhasználások azonban mindig a vásárló lehetőségeit csökkentik, emiatt sok kritika éri ezeket módszereket - legalábbis indokolatlan használatukat.
A DRM - a népszerű tévhittel ellentétben - nem a jogszerűtlen cselekmények megakadályozására készül. Elsődleges céljuk az amúgy teljesen jogszerű felhasználások szabályozása. Ez sok helyen problémákhoz vezethet, ugyanis - teljesen jogosan - hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy a megvásárolt lemezzel nem csak a fizikai terméket kapjuk, hanem a lehetőséget is annak felhasználására. Ez persze elsősorban a lejátszást jelenti, azonban a másolatkészítés ugyanígy hozzátartozik a felhasználási szokásokhoz. Az, hogy átvesszük a CD-t egy mp3 lejátszóra vagy hogy felvesszük a tévé adását természetes számunkra.
Nem is csoda, hogy az ilyen megoldások terjedése egyre több kritikát vált ki irányukban. A legközismertebb Sony "rootkit" ügynek ugyan nem sok köze volt magához a DRM-hez, ennek kapcsán mégis nagy nyilvánosságot kaptak a technológia negatív oldalai. Azonban kevesen tették fel a kérdét, hogy mi motiválhatta a céget, hogy egy ilyen terméket dobjon piacra. A Sony célja - mint minden más hasonló megoldásokat alkalmazó kiadónak -, hogy megakadályozzon minden számára potenciálisan negatív felhasználást. Ehhez annyira tartották magukat, hogy kénytelenek voltak ilyen nemcsak etikátlan, de akár sok éves börtönt is jelenteni képes módszerekhez folyamodni.
Összetalálkoztak ugyanis a nagy problémával: kriptográfiai szempontból nézve olyan, hogy másolásvédelem nem létezik. A lejátszáshoz ugyanis szükség van a titkosított anyagra és a kikódoló kulcshoz is, nem lehet titkosítani úgy, hogy azt a felhasználónak tökéletesen le kell tudnia játszani. Aki rendelkezik megfelelő szaktudással, annak nem okoz problémát a legösszetettebb másolásvédelem megkerülése sem. Az internet segítségével ma már egy pillanat alatt le lehet tölteni olyan programokat amik egy pillanat alatt kikódolják számunkra az anyagot.
Arról nem is beszélve, hogyha a felhasználók a másolásvédelem miatt problémákba ütköznek, sokszor ahelyett, hogy maguk kerülnék meg, inkább letöltik az anyagokat az internetről. Ez hosszútávú károkat okozhat a kiadónak, hisz sokakban felmerülhet, hogy mi értelme is volt megvenni a lemezt? A fájlmegosztó hálózatokról elérhető másolatok ugyanis ugyanolyan minőségűek, ám nem rendelkeznek másolásvédelemmel így nagyobb értéket jelentenek a letöltőnek.
Megéri szándékosan csökkenteni az eladott termék értékét? Nyilvánvalóan nem. A legtöbb megoldás alapja, hogy a felhasználók ne is vegyék észre a védelmet. Ezek csak az egészen extrém felhasználásokat akadályozzák meg. Az Apple tulajdonában lévő iTunes zeneboltból letöltött számok például ötször másolhatóak, így a legtöbb felhasználó nem is fog összefutni a korlátozással.
Azonban a nem látható védelem is okozhat problémát. A DVD régiókódjai például sok esetben fontosak a kiadók számára, hiszen mire nálunk moziba kerül egy film, könnyen lehet, hogy máshol már kapható a boltokban. Ez a legtöbb felhasználó számára nem is látható védelem - egészen addig persze, amíg egy külföldről megrendelt filmet nem fog tudni lejátszani. A legnagyobb problémát ugyanis sokak szerint az okozza, hogy a kiadók - szinte rutinszerűen - olyan védelmeket is telepítenek, amiknek semmi értelme nincs. Egy csak magyar nyelvű, vagy éppen ritkaságnak számító DVD-re például nem sok értelme van régiókódot tenni, a legtöbb esetben azonban ez mégis megtörténik. Így ha valaki valami ritkább, a régiókódjában nem elérhető anyagra kíváncsi, akkor nem lesz lehetősége megnézni.

A DVD lemezek régiókódolási térképe
A sok negatívum és az egyre hangosabb kritikák ellenére a DRM várhatóan nem fog visszaszorulni- Ennek fő oka, hogy egyre inkább előtérbe kerül az online tartalomszolgáltatás, ahol pedig még jobban a termék virtuális jellegére helyeződik a hangsúly. Itt sokkal kreatívabban alkalmazzák a szabályozást, ugyanis sokszor nem is az adott tartalomért, hanem magáért a szolgáltatásért kell fizetni. Például adott havidíjért hozzáférhetünk az összes fent lévő anyagokhoz. Ebben az esetben a letöltött "terméket" gyakorlatilag csak béreljük, így a másolatkészítés korlátozása mellett azt is ellenőriznie kell a rendszernek, hogy abban a hónapban fizettünk-e a szolgáltatásért.
A DRM valószínűleg sok kérdést fel fog vetni a közeljövőben. Egyre több különböző ilyen megoldással találkozhatunk mindennapi életünk során és egyre újabb kérdések látnak napvilágot a módszer használatával kapcsolatban.
A DRM (Digital Rights Management - digitális jogkezelés) fogalom olyan módszereket foglal össze, melyek célja a felhasználó lehetőségeinek korlátozása valamely digitális tartalommal kapcsolatban. Ez lehet valamilyen videó, hanganyag vagy éppen könyv. A legtipikusabb felhasználási mód az adott tartalom másolásának megakadályozása, vagy a felhasználás módjának szabályozása. Ilyen DRM technológia teszi lehetővé például, hogy egy rádió adását ne lehessen rögzíteni, vagy hogy egy DVD-t csak meghatározott régiókban lehessen lejátszani. A felhasználások azonban mindig a vásárló lehetőségeit csökkentik, emiatt sok kritika éri ezeket módszereket - legalábbis indokolatlan használatukat.
A DRM - a népszerű tévhittel ellentétben - nem a jogszerűtlen cselekmények megakadályozására készül. Elsődleges céljuk az amúgy teljesen jogszerű felhasználások szabályozása. Ez sok helyen problémákhoz vezethet, ugyanis - teljesen jogosan - hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy a megvásárolt lemezzel nem csak a fizikai terméket kapjuk, hanem a lehetőséget is annak felhasználására. Ez persze elsősorban a lejátszást jelenti, azonban a másolatkészítés ugyanígy hozzátartozik a felhasználási szokásokhoz. Az, hogy átvesszük a CD-t egy mp3 lejátszóra vagy hogy felvesszük a tévé adását természetes számunkra.

Összetalálkoztak ugyanis a nagy problémával: kriptográfiai szempontból nézve olyan, hogy másolásvédelem nem létezik. A lejátszáshoz ugyanis szükség van a titkosított anyagra és a kikódoló kulcshoz is, nem lehet titkosítani úgy, hogy azt a felhasználónak tökéletesen le kell tudnia játszani. Aki rendelkezik megfelelő szaktudással, annak nem okoz problémát a legösszetettebb másolásvédelem megkerülése sem. Az internet segítségével ma már egy pillanat alatt le lehet tölteni olyan programokat amik egy pillanat alatt kikódolják számunkra az anyagot.

Megéri szándékosan csökkenteni az eladott termék értékét? Nyilvánvalóan nem. A legtöbb megoldás alapja, hogy a felhasználók ne is vegyék észre a védelmet. Ezek csak az egészen extrém felhasználásokat akadályozzák meg. Az Apple tulajdonában lévő iTunes zeneboltból letöltött számok például ötször másolhatóak, így a legtöbb felhasználó nem is fog összefutni a korlátozással.
Azonban a nem látható védelem is okozhat problémát. A DVD régiókódjai például sok esetben fontosak a kiadók számára, hiszen mire nálunk moziba kerül egy film, könnyen lehet, hogy máshol már kapható a boltokban. Ez a legtöbb felhasználó számára nem is látható védelem - egészen addig persze, amíg egy külföldről megrendelt filmet nem fog tudni lejátszani. A legnagyobb problémát ugyanis sokak szerint az okozza, hogy a kiadók - szinte rutinszerűen - olyan védelmeket is telepítenek, amiknek semmi értelme nincs. Egy csak magyar nyelvű, vagy éppen ritkaságnak számító DVD-re például nem sok értelme van régiókódot tenni, a legtöbb esetben azonban ez mégis megtörténik. Így ha valaki valami ritkább, a régiókódjában nem elérhető anyagra kíváncsi, akkor nem lesz lehetősége megnézni.

A DVD lemezek régiókódolási térképe
A sok negatívum és az egyre hangosabb kritikák ellenére a DRM várhatóan nem fog visszaszorulni- Ennek fő oka, hogy egyre inkább előtérbe kerül az online tartalomszolgáltatás, ahol pedig még jobban a termék virtuális jellegére helyeződik a hangsúly. Itt sokkal kreatívabban alkalmazzák a szabályozást, ugyanis sokszor nem is az adott tartalomért, hanem magáért a szolgáltatásért kell fizetni. Például adott havidíjért hozzáférhetünk az összes fent lévő anyagokhoz. Ebben az esetben a letöltött "terméket" gyakorlatilag csak béreljük, így a másolatkészítés korlátozása mellett azt is ellenőriznie kell a rendszernek, hogy abban a hónapban fizettünk-e a szolgáltatásért.
A DRM valószínűleg sok kérdést fel fog vetni a közeljövőben. Egyre több különböző ilyen megoldással találkozhatunk mindennapi életünk során és egyre újabb kérdések látnak napvilágot a módszer használatával kapcsolatban.