Napi Online
Megszorongathatják a BlackBerryt
Néhány hónap óta már nem egyszereplős az elektronikus leveleket mobilkészülékekre eljuttató szolgáltatások piaca.
A mobilpiac játékosai igencsak örülnek ennek a fejleménynek, ugyanis a BlackBerry 1999-es megjelenése óta vártak arra, hogy végre megjelenjen egy olyan technológia, amely nem köti a mobil e-mailezést egyetlen speciális berendezéshez. Egészen az idei év első feléig gyakorlatilag egyszereplős volt az elektronikus leveleket mobilkészülékekre eljuttató szolgáltatások piaca. A Research In Motion Ltd. (RIM) BlackBerryje volt a legelterjedtebb - hárommillió vásárló által használt - mobilkészülék, amelyre az üzletemberek utazás közben is lekérhették a számítógépükre érkező e-maileket.
Eközben a részpiac második szereplője a PalmOne volt és megjelentek olyan versenytársak is, mint a Microsoft, illetve az Intellisync és a SEVEN Networks, mint kezdő vállalkozások. Ebben a helyzetben robbant be a piacra a korábban csak szakmai körökben ismert, kilencéves kaliforniai Visto Corp., amely a Vodafone-nal egyezett meg, hogy a brit távközlési óriás tíz országban (köztük Franciaországban és Olaszországban is) bevezeti vezeték nélküli e-mailező szolgáltatását. Ezt követően a kanadai Rogers Communications Inc. mobiloperátorral is megegyeztek, majd licencszerződést kötöttek az amerikai Nextel Communicationsszal (amely a Sprint Corp.-pal való egyesülése nyomán Amerika harmadik legnagyobb vezeték nélküli szolgáltatásokat nyújtó távközlési vállalatává vált) - derül ki a Business Week tudósításából.
Az új vállalkozások nem abban versenyeznek a RIM-mel, hogy mást kínálnak hozzá képest, hanem inkább abban, hogy máshogy vezetik elő ugyanazt. (Bármely mobil e-mailező rendszer lehetővé teszi például a levelek távoli kezelését, törlését stb.) Míg a RIM mindent, a szükséges szoftvert, az elektronikus leveleket kezelő megoldást és magát a zsebkészüléket egy csomagban szállít az operátoroknak, addig a Visto, a Microsoft és mások a programokra koncentrálnak, és meghagyják a mobilcégeknek a lehetőséget, hogy telefonszállítóiktól rendeljenek e-mail-képes zsebiket. Ez az egyik titka a Visto sikerének, a másik pedig az, hogy olcsóbb versenytársainál. A Nextelnél például a BlackBerry-használat havonta 30-50 dollárjába kerül az ügyfélnek, addig a Vito-féle mobil e-mailezés csak 15-30-ba. Érzékelve a kihívást, a RIM elkezdte licencelni szoftvereit a mobilvállalatoknak, amelyekre azok ráépíthetik saját készülékeiket.
Eközben a Visto vezérigazgatója, Brian A. Bogosian még több megállapodás megkötésében reménykedik, amelyek nyomán az év végére egymillióra nőhet felhasználóik száma, jövőre pedig nyereségessé válhat vállalkozásuk, amit tőzsdei bevezetés követhet.
Magyarországon két szolgáltató, a Vodafone, illetve március 1-től a T-Mobile vállalati ügyfelei vehetik igénybe kereskedelmi szolgáltatásként a BlackBerryt, amelynek segítségével Magyarországon és a világ 47 országának 85 hálózatában azonnal kézhez kapják elektronikus leveleiket, elérhetik a naptárukban és névjegyzékükben szereplő információkat. A készülékre érkező e-mail szövege mellett a különböző csatolmányok, például word-, excel-, powerpoint-állományok és képek is megtekinthetők. A T-Mobile BlackBerry bruttó 6875 forintos havidíjában foglalt 20 MB adatforgalom még intenzív levelezés mellett is gyakorlatilag korlátlan használatot biztosít.
A mobilpiac játékosai igencsak örülnek ennek a fejleménynek, ugyanis a BlackBerry 1999-es megjelenése óta vártak arra, hogy végre megjelenjen egy olyan technológia, amely nem köti a mobil e-mailezést egyetlen speciális berendezéshez. Egészen az idei év első feléig gyakorlatilag egyszereplős volt az elektronikus leveleket mobilkészülékekre eljuttató szolgáltatások piaca. A Research In Motion Ltd. (RIM) BlackBerryje volt a legelterjedtebb - hárommillió vásárló által használt - mobilkészülék, amelyre az üzletemberek utazás közben is lekérhették a számítógépükre érkező e-maileket.
Eközben a részpiac második szereplője a PalmOne volt és megjelentek olyan versenytársak is, mint a Microsoft, illetve az Intellisync és a SEVEN Networks, mint kezdő vállalkozások. Ebben a helyzetben robbant be a piacra a korábban csak szakmai körökben ismert, kilencéves kaliforniai Visto Corp., amely a Vodafone-nal egyezett meg, hogy a brit távközlési óriás tíz országban (köztük Franciaországban és Olaszországban is) bevezeti vezeték nélküli e-mailező szolgáltatását. Ezt követően a kanadai Rogers Communications Inc. mobiloperátorral is megegyeztek, majd licencszerződést kötöttek az amerikai Nextel Communicationsszal (amely a Sprint Corp.-pal való egyesülése nyomán Amerika harmadik legnagyobb vezeték nélküli szolgáltatásokat nyújtó távközlési vállalatává vált) - derül ki a Business Week tudósításából.
Az új vállalkozások nem abban versenyeznek a RIM-mel, hogy mást kínálnak hozzá képest, hanem inkább abban, hogy máshogy vezetik elő ugyanazt. (Bármely mobil e-mailező rendszer lehetővé teszi például a levelek távoli kezelését, törlését stb.) Míg a RIM mindent, a szükséges szoftvert, az elektronikus leveleket kezelő megoldást és magát a zsebkészüléket egy csomagban szállít az operátoroknak, addig a Visto, a Microsoft és mások a programokra koncentrálnak, és meghagyják a mobilcégeknek a lehetőséget, hogy telefonszállítóiktól rendeljenek e-mail-képes zsebiket. Ez az egyik titka a Visto sikerének, a másik pedig az, hogy olcsóbb versenytársainál. A Nextelnél például a BlackBerry-használat havonta 30-50 dollárjába kerül az ügyfélnek, addig a Vito-féle mobil e-mailezés csak 15-30-ba. Érzékelve a kihívást, a RIM elkezdte licencelni szoftvereit a mobilvállalatoknak, amelyekre azok ráépíthetik saját készülékeiket.
Eközben a Visto vezérigazgatója, Brian A. Bogosian még több megállapodás megkötésében reménykedik, amelyek nyomán az év végére egymillióra nőhet felhasználóik száma, jövőre pedig nyereségessé válhat vállalkozásuk, amit tőzsdei bevezetés követhet.
Magyarországon két szolgáltató, a Vodafone, illetve március 1-től a T-Mobile vállalati ügyfelei vehetik igénybe kereskedelmi szolgáltatásként a BlackBerryt, amelynek segítségével Magyarországon és a világ 47 országának 85 hálózatában azonnal kézhez kapják elektronikus leveleiket, elérhetik a naptárukban és névjegyzékükben szereplő információkat. A készülékre érkező e-mail szövege mellett a különböző csatolmányok, például word-, excel-, powerpoint-állományok és képek is megtekinthetők. A T-Mobile BlackBerry bruttó 6875 forintos havidíjában foglalt 20 MB adatforgalom még intenzív levelezés mellett is gyakorlatilag korlátlan használatot biztosít.